• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

F

F.d. 50003

Guest
Då har mätaren slagit om till 3000 mil på min La Strada Avanti Comfort -12 som jag hämtade hos Husbilen Mellerud i juli -12. Har nya fiat 180 motorn och comfort o matic automatlådan + maxichassie. En underbar kombination som fungerar felfritt. Jag kör alltid med full last, vilket innebär 3500 kg +-75 kg (har kontrollvägt 3ggr).Är väldigt nöjd med väghållning o komfort. Bränsleförbrukning 0.95-1.05L/mil med ett körsätt motsvarande personbil. Toppfarten testad men den är hemlig(blir för mycket diskussion)men det räcker o blir över.
2st(OBS endast 2) garantifel har uppstått. Det första kom i höstas när jag började använda Webasto motorvärmaren då tändes motorkontrollampan efter varje gång den användes men slocknade efter 1-2 dagar. Ringde då Bilcity Bollnäs auktoriserad Fiat-verkstad. "Inga problem vi känner till problemet, kom hit med bilen så fixar vi det". Det som behövdes var en omprogrammering. Efter det har Webaston fungerat felfritt.
Fel nr 2 inträffade för någon vecka sedan, min Truma Dieselvärmare lade av.
Blinkade felkod för bränsleförsörjning. Kontaktade min serviceverkstad Söderhamns Fordonsteknik som är auktorisrad på Ebersprächer o Webasto . Kollade att bränsle fanns till pumpen o att den fungerade. Kollade på nätet efter aukt. Truma service (garanti) närmaste fanns i Uppsala. Ringde Alde=generalagent Truma Sverige, fick prata med en mycket trevlig man som heter Mats Rosen som förstod mitt problem. " Säg åt Söd.FordonsT. att ringa mig så skickar jag det han behöver för att reparera din bil o vi gör upp med honom för det är ju garanti". Sagt o gjort o nu är bilen lagad så värmen fungerar igen. Jag körde en vecka utan värmare, man blir lite ställd utan varmt o kallt vatten o spolning till toan men det löstes med lös dunk o en stor kastrull. Värmen fixades med en 2kw värmefläkt och att man alltid hade tillgång till 230 volt. Dessa 2 fel fixades galant på en bil som är "tyskimport.
2ggr har säkerhetsventilen löst ut o släppt ut allt vatten,detta har skett på helgen när jag har haft den hemma på gården, beror nog på att jag snålställt värmen.
Den uppvärmda avloppstanken slår jag på 1 dygn innan jag skall tömma, brukar tömma samtidigt med tvätt, har fungerat hela vintern.
Jag provade andra plåtisar innan jag köpte La Stradan, det märks ganska tydligt att det är en premium bil. Hade en Niesmann Arto -07 tidigare så jag har att jämföra med.
För övrigt så har det fungerat till belåtenhet, jag är jättenöjd med min bil
o hoppas att så fortsätter.
MVH Roger.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Du upplever inga problem med växellådan? Ska hämta ut en ny bil med conformaticlådan. Det har ju skrivits en del skit om den.
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Inga problem, dock lite annorlunda jämfört med en traditionell automalåda. Det är en "elektronisk manuell" låda så växlingarna märks tydligare, det blir en vanesak. Lite nytt o lära när det gäller växelspaken. Bra med indikator som alltid visar vilken växel som är i. Går att växla manuellt om vill.
Roger
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Rogun.
Vad var det för fel på Truma Combi D,har en likadan och det kan vara bra att veta ifall man får ett liknande fel.
Arne.
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Felkod 6 röda blink på manöverpanelen, enligt instruktionsbok= bränslefel. Kollade därför bränslepump, inget fel. Efter kontakt med Mats Rosen Alde så finns ytterligare en felkodsavläsare för service under en svart plastlucka på pannan. Röda blink i detta fall
1 kort 4 lång 1 kort 1 lång 1 kort vilket enligt Mats säger bränslefel. Misstänkt styrkortsfel, nytt skickades inkl diagnos/datakabel till Söderh. Fordonst. Nu kunde de läsa felkoder med Ebersprecher eget diagnossystem som sa att det var glödstiftsfel. Inget glödstift fanns för tilfället i lager så hela brännarenheten byttes för snabb hjälp.
Mycket nöjd med Mats Rosen Alde/Truma sätt att lösa problemet./Roger.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Jag kör alltid med full last, vilket innebär 3500 kg +-75 kg (har kontrollvägt 3ggr)...
MVH Roger.
Jag ser att din fina plåtis har en hel del extra utrustning vilket måste väga en del (enl. konfiguratorn på La Stradas hemsida) och undrar:
- hur mycket vägde bilen när du fick den från fabriken? Stämde siffrorna?
- hur mycket får du lasta nu i efterhand?
- har du några andra småtips till oss som går i samma tankar när det gäller utrustning?
Tack på förhand : )
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Just varit på vågen med bilen. Tom kyl, utan vatten och gumman, men 120 liter diesel och alla kläder och prylar: 3350 kilo. Blir 3.5 ton när vi är på väg mot semester!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Det är precis vad jag var rädd för: Nu får jag nog omvärdera vissa saker och göra en noggrannare beräkning. Man vill ju inte lämna frun hemma...he, he... (happy wife, happy life...; )
Vad hade du under motorhuven?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Vi har aldrig upplevt några viktproblem med vår plåtis. Totalvikt 3300 och med fyllda bränsle- och vattentankar och med båda personerna i besättningen plus full reseutrustning brukar vi "avreseväga" på E18-vågen på 3000 kg plus/minus 40kg. Lastvikt och lastutrymme räcker bra till de drygt 100 flaskor vin som vi brukar ha med hem som souvenirer. Så lastvikten är inget problem för oss!
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Salle-1
Har inte vägt bilen "tom", men detta år min tjänstebil så jag har ingen s.k. semesterutrustning. Åker alltid ensam och har lastutrymmet fullt med verktyg. En sak som fungerat väldigt bra i vinter är isoleringsskivorna som jag satt mellan sängen å taket innanför bakdörrarna som jag öppnar flera gånger om dan, så det är gjort för att slippa kalldrag. Gjorda av 20mm våtrumsskiva som målats. Har även lagt lika skiva som extra isolering på golvet i lastutrymmet. /Roger.

Glömde en sak: Tjänstevikt enl tranportstyrelsen 3157Kg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Rogun
Har du några bilder på dina vinterskivor? Kanske också lite mer info om skivorna?
Tack på förhand!
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Liten summering 3000 mil med La Strada -12 "plåtis".

Hej Rogun!

Är du fortfarande nöjd med LaStradan?

Jag överraskades av ett samtal häromdagen att vår LaStrada är färdig.
Beräknad leveranstid var slutet på mars.
Nu känns det nervöst innan vi har den hemma. // Hälsningar Pirkko
 
Toppen