• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilation till husbilen, utan elström ?

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation till husbilen, utan elström ?

Man ser ju att den snurrar! Men evighetmaskin , nej. Det måste ju tillföras energi annars skulle den inte snurra. Om jag får gissa så är det ett rätt starkt magnetiskt växelfält som ger den roterande rörelsen. dock har jag ingen teori om exakt hur.
Finns det bån som har en fullgod förklaring?
// Göte J
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Ventilation till husbilen, utan elström ?

Man ser ju att den snurrar! Men evighetmaskin , nej. Det måste ju tillföras energi annars skulle den inte snurra. Om jag får gissa så är det ett rätt starkt magnetiskt växelfält som ger den roterande rörelsen. dock har jag ingen teori om exakt hur.
Finns det bån som har en fullgod förklaring?
// Göte J

Jag har ingen förklaring, men dock ytterligare en frågeställning: varifrån kommer energin i en permanentmagnet, alltså den magnetism/energi som kan övervinna gravitation och attrahera järnföremål? Hur länge varar sådan energi i en magnet?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation till husbilen, utan elström ?

Ska försöka mig på en förklaring. Alla dess starka magneter finns inte naturligt utan de magnetiseras med enrgi som tillförs. T.ex. bilhögtalare byggs omagnetiserade för att sedan magnetiseras vid slutfasen med en stark påverkan av ett magnetfält.

Så magneten tillförs energi, sedan behåller den energin under en lång tid.
Den har då en kraft.

En simpel men inte exakt jämförelse är ett vattentorn, man pumpar upp vatten och trycket behålls så länge som där finns vatten.

Det luriga med magneter är att de håller kraften/styrkan så länge..

Någon fysiklärare här?:).
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Ventilation till husbilen, utan elström ?

Vid den första visningen har han ett starkt magnetiskt växelfält under bordet som får fläkten att snurra, och vid den andra visningen har han batterier gömda i fläkten. Tittar man noga så är trådstumparna borta då eftersom de är kopplade till batteriet.

En magnet laddas inte med energi (tror jag). Den blir bara magnetiserad, dvs alla atomernas elektronspinn blir riktade åt samma håll, vilket ger ett samlat magnetfält i järnbiten, och som attraherar andra järnbitar. Men knepigt är det att förstå!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation till husbilen, utan elström ?

Ingenting blir bara, det går åt energi för att magnetisera.
Men knepigt är det att förklara att magneten kan utföra så mycket arbete..
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Ventilation till husbilen, utan elström ?

Ingenting blir bara, det går åt energi för att magnetisera.
Men knepigt är det att förklara att magneten kan utföra så mycket arbete..

En permanentmagnet utför nog inte så mycket arbete! Det arbete som den utför när den drar till sig ett föremål motsvaras av det arbete som måste tillföras utifrån för att fjärma föremålet från magneten igen. Dvs det är ett nollsummespel i långa loppet.
 
Toppen