• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Häpnadsväckande läsning i nya "Husbil Husvagn.se" nr 4/2013, betr nya ställplatser i centrala Varberg kan man tycka/reagera på, hör här;

"Behovet av ställplatser tillgodoses, eluttag finns dock inte tömning, mm? Allt till ett facilt pris av 350:-/dygn under högsäsong(?) inkl el samt 200:-/dygn under lågsäsong(när den nu är)! Varbergs kommun räknar med att dessa platser ska stå klara säsongen 2013"!
Vem, vilka av oss husbiliter önskar sig "sådana ställplatser och spec till det priset"? Tacka vet jag vanliga campingar med fullservice som mot denna ställplatsbakgrund framstår som "väldigt billiga" (= de ockrar jämfört med detta verkligen inte), spec map den mycket begränsade service som tillhandahålls vid Varbergs nya ställplatser!

Priset 350:-/dygn överskrider med extremt god marginal tidigare priser för denna "tjänst(?)" som vi tidigare upplevt som dyr i Sverige (t.ex Delsjön utanför Gbg 240:-/dygn)! Hur kommer tyska turister, mfl att uppfatta dessa priser förutom vi svenskar? Jag jämför med den dyraste centrala ställplats som vi såg under 2012 utan att nyttja pga priset, det var i Freiburg med "de endast" begärde 22 Euro" (= ca 185:-/dygn) men då förstås med "fullservice" (där fanns ju också billigare)!

Vilka husbilsorganisationer samverkar och gör därmed sin röst hörd och hur samverkar HBK med andra organisationer i dessa "ställplatsfrågor"?
Om nu någon tjänar något på "husbilsturister" så bör det rimligen vara näringsidkare på resp ort - det verkar saknas vettiga tankar runt detta med centrala ställplatser i Sverige, det enda som jag för min del efterlyser i centrala sammanhang är en lite större p-plats som man också kan övernatta på - vem fn vill ha el satt i system och helt oförskämda priser i övrigt.

Är tanken på normal parkeringsavgift för större bilar med platser på 3x9 meter till t.ex 2-3 ggr normal central parkeringsavgift helt avsomnad i ställplatssammanhang hos kommuner mfl (spec om vidlyftig service saknas)?
 

Cnut

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12232
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Ja, visst är det bedrövligt...vi bor i Varberg så man skäms som nybliven husbilsägare :( vi funderar faktiskt på att göra en ställplats på vår uppfart med möjlighet att tömma tankar och fylla vatten...bor i centrala Varberg, ca 15 min promenad till stan - någon intresserad? :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Ja, visst är det bedrövligt...vi bor i Varberg så man skäms som nybliven husbilsägare :( vi funderar faktiskt på att göra en ställplats på vår uppfart med möjlighet att tömma tankar och fylla vatten...bor i centrala Varberg, ca 15 min promenad till stan - någon intresserad? :)

Ja, verkligen!

/ludde
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Helt riktiga tankar Cnut. För tillfället är inte denna aktivitet med "privata ställplatser" så levande här på HBK men en del av oss har redan erbjudit möjligheter "hemma". Sök på just Privata ställplatser.
Dessutom bara trevligt med en kopp kaffe eller ett glas vin om "tycke" uppstår.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Ja, visst är det bedrövligt...vi bor i Varberg så man skäms som nybliven husbilsägare :( vi funderar faktiskt på att göra en ställplats på vår uppfart med möjlighet att tömma tankar och fylla vatten...bor i centrala Varberg, ca 15 min promenad till stan - någon intresserad? :)

Javisst! Det är ett utmärkt förslag! Kommunen har helt klart inte förstått behoven. Jag tror ni får många trevliga besök framöver om ni gör en privat ställplats.
Claes
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Det är en mycket trevlig ställplats. Har själv utnyttjat den.
Ha en skön helg.

Sanddammarna
 

so.andersson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Varberg
HBK-Nr
544
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Jag bor också i Varberg och skäms över hur beslutsfattarna betraktar husbilsägare. Som ett slags parasiter som vägrar stå på campingplatser hela sommaren. Bakom alla galna beslut (som p-förbud på nätterna och prissättning) anar jag inavel med campingägare. För enbart okunnighet kan inte vara så total som den nu framstår.

Men som i de flesta andra serviceovilliga städer finns det gott om fria platser, runt idrottsanläggningar, köpcentra och bostadsområden. Bor själv nära Idrottshallen, där nattar många över under sommarnätterna.

Tömma tankar måste man göra med "pricka-rätt-metod" på kommunala reningsverket. En upplevelse värdig ett u-land, räkna med en rejäl rundtur och absolut obefintlig service.

Snart åkdags - men aldrig till städer med liknande uppvisning i husbils-hat!
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

" Bakom alla galna beslut (som p-förbud på nätterna och prissättning) anar jag inavel med campingägare"
Jag håller med föregående skribent, utan påverkan från campingfolk är det nog omöjligt att komma på att ta ut en så hög ställplatsavgift, vi kommer aldrig att nyttja denna 350,- / 200,- kronors ställplats
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Tycker nog inte man ska sabla ner Varberg fullständigt. Ställplatsen nere i Apelviken kostar 100:- och ligger perfekt vid strandkanten. En vacker cykeltur utmed strandpromenaden och sedan är man inne i stan om man har behov av det. Frågan är väl hur länge den får kosta en hundralapp..........

/Per
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Alltid tjafs om kostnader. Lår var och en avgöra vad man vill betala.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Alltid tjafs om kostnader. Lår var och en avgöra vad man vill betala.

Visst är det så Lasse.

Men trenden verkar gå mot allt högre avgifter för ställplatser, och finns det ingen som bromsar denna trend, har vi nog inte mycket att välja på än att betala den avgift som ligger i nivå med vad campingar vill ha.

Jag är ganska säker på att på något sätt ligger SCR bakom även denna plats i Varberg, de är i alla fall duktiga på att lobba för att det är i denna prisnivå som en plats bör ligga.

//Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Tycker nog inte man ska sabla ner Varberg fullständigt. Ställplatsen nere i Apelviken kostar 100:- och ligger perfekt vid strandkanten. En vacker cykeltur utmed strandpromenaden och sedan är man inne i stan om man har behov av det. Frågan är väl hur länge den får kosta en hundralapp..........

/Per

Hej
Frågan är nog i stället hur länge den får vara kvar alls.
Jag läste översiktsvisionen sen i höstas för Apelviken. Där står det i klartext att "husbilarna skall bort" till förmån för restauranger och kaféer.

Blir det så återstår endast den planerade ställplatsen i hamnen samt den som ligger på den gamla dumpen.
På de tidigare så poulära platserna på getterön och fästningen råder numera nattparkeringsförbud.

/Stig
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Vidgar man perspektivet något så skrämmer de höga priserna för övernattning bort många utländska husbils- och husvagnsturister. Tidigare chockades dessa turister av de för dem så obegripligt höga priserna på ett vanligt livsmedel, alkohol. Nu, när de har lärt sig att ta med tillräckligt av detta livsmedel så kommer nästa chock: ställplats- och campingpriserna!

Vill turistrådet (eller vad det heter) och campingorganisationerna bara ha svenska turister i Sverige?

Med vettiga priser på övernattning för husbils- och husvagnsfolket så skulle nog "dammluckorna öppnas" och turistnäringen få ett rejält uppsving för många "kontinentaler" är väldigt intresserade av vårt land men samtidigt lite rädda för kostnaderna!

Jappe
 

Niels

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4258
Medlemskap
2021
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Det är ett försök att tvinga in oss på campingarna så jag tycker facktist att Varbergs kommun har visat sitt rätta ansikte nu jag föreslår att vi i framtiden hoppar över Varberg helt och hållet det finns andra kuststäder att besöka!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

"Med vettiga priser på övernattning för husbils- och husvagnsfolket så skulle nog dammluckorna öppnas" och turistnäringen få ett rejält uppsving för många "kontinentaler är väldigt intresserade av vårt land men samtidigt lite rädda för kostnaderna!"

Den gamle Jappe har så rätt så, konstigt inte fler lyssnar på oss äldre vi har kanske något att tillföra.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Jag har full respekt för de som vill stå mitt ute i naturen och njuta av detta (tror inte det har med kostnader att göra) utan man gillar det fria livet. Många står i hamnar, nära centrum i städer osv. Själv står jag i Sverige nästan aldrig på en ställplats utan tar in på camping, för jag känner mej hemma och trygg där.

Att ta 350 för en ställplats är nog att ta i, för det priset kan jag bo på en lyxcamping om det nu finns sådana.

Vi husbilsåkare kommer alltid ha synpunkter på priset så länge det inte är gratis. Precis som vi har synpunkter på priser i andra sammanhang.

Det finns en ställplats i södra Tyskland camping-bad-griesbach.de som tar ungefär
16 euro och då får man använda campingens faciliteter och bada i deras termal bad. Och då är denna väldigt dyr för att vara i Tyskland. Jag har varit där

Varberg tog 350 viss skilnad
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

så är det dax för en höjning boa hamn tar i dag 180.00kr per natt even denna stellplats är nu ett minne blott.:mad::mad::mad::mad::mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya "önskade" ställplatser för husbilar i Varberg men till vilket pris!?

Jag har full respekt för de som vill stå mitt ute i naturen och njuta av detta (tror inte det har med kostnader att göra) utan man gillar det fria livet. Många står i hamnar, nära centrum i städer osv. Själv står jag i Sverige nästan aldrig på en ställplats utan tar in på camping, för jag känner mej hemma och trygg där.

Att ta 350 för en ställplats är nog att ta i, för det priset kan jag bo på en lyxcamping om det nu finns sådana.

Vi husbilsåkare kommer alltid ha synpunkter på priset så länge det inte är gratis. Precis som vi har synpunkter på priser i andra sammanhang.

Det finns en ställplats i södra Tyskland camping-bad-griesbach.de som tar ungefär
16 euro och då får man använda campingens faciliteter och bada i deras termal bad. Och då är denna väldigt dyr för att vara i Tyskland. Jag har varit där

Varberg tog 350 viss skilnad

Vad jag kunde se av prislistan 2013 tar dom €16,50 per natt plus kuravgift € 2,10 per person och natt, verkar inte finnas el? :wideeyed:
 
Toppen