• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v takfläkt?

F

F.d. 25406

Guest
Vi planerar att åka till Kroatien i Sommar, och pga av värmen funderar Vi på att skaffa en 12v takfläkt, är detta en bra ide' eller räcker det med öppna sina fönster för att vädra?
OBS Vi vill ej ha AC då Vi har solcell och ej kör på 220v.

/Ove
 
F

F.d. 3633

Guest
Sv: 12v takfläkt?

Takviften hjelper noe ,men da burte du montere den rett over sengen.
den kjøler ikke noe,men det hjelper med luftsirkulasjon.
Har vert i Croatia om sommeren og det kan vere veldig varmt også på natten.
Minus med takviften er at den støyer en del.
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: 12v takfläkt?

Tackar för svaren!

Kollade lite på olika varianter, Fiamma Turbo kit fläkt (Turbo-Kit - Fiamma) känns lättast att installera, fast å andra sidan levererar den inte lika stort luftflöde som dom inbyggda varianterna.
Finns det andra lättinstallerade fläktar?

/Ove
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

Tackar för svaren!

Kollade lite på olika varianter, Fiamma Turbo kit fläkt (Turbo-Kit - Fiamma) känns lättast att installera, fast å andra sidan levererar den inte lika stort luftflöde som dom inbyggda varianterna.
Finns det andra lättinstallerade fläktar?

/Ove

Tråkiga med den du nämner är att den måste bort vid färd, vart ska man göra av den då och hur ska man komma ihåg...hmm inget för mej...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 12v takfläkt?

Tråkiga med den du nämner är att den måste bort vid färd, vart ska man göra av den då och hur ska man komma ihåg...hmm inget för mej...
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, riktigt så krångligt är det inte. Den skall inte användas under färd, men kvar i gluggen kan den sitta-----avstängd :).

M.v.h. JANKRO.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, riktigt så krångligt är det inte. Den skall inte användas under färd, men kvar i gluggen kan den sitta-----avstängd :).

M.v.h. JANKRO.

Då låter det ju genast bättre. Kanske var tur att jag missuppfattat:wink:
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

Har åkt på Kroatien sen -87 med undantag för ett par år vid inbördeskriget och hela tiden utnyttjat en vanlig bordsfläkt. Det går alldeles utmärkt att sova bara man får lite fart på luften.

Jag ställer den på ett bord eller bänk och riktar den mot sängarna. Bruset från fläkten kan upplevas lite störande, men man märker snart att den dövar oljud utifrån på ett effektivt sätt (och dämpar ditt snarkningsljud) så jag har alltid sovit gott även i temp på upptill 30 gr i bilen.

Saknar jag 230 V så använder jag en inverter och driver fläkten med denna.

Per-Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

Hej, vi använder oss av en enkel USB-fläkt, den räcker bra till för oss i vår 8m bil (kostnad hos Clas O 79:-, NetOnNet har haft lägre pris).
Man öppnar en bakre och en främre taklucka, ställer lämpligen fläkten på ett bord och riktar fläkten mot takluckans öppning och vips så har man bra luftväxling.

Att USB fläkten går på 12v, har försumbar strömförbrukning, knappt hörs och är lätt & lättstuvad ser vi inte som nackdelar!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

Satsa på e n riktig fläkt med en gång om du ändå skall dra fram el mm.
FanTastic är termostatstyrd i 6 olika hastigheter, stänger luckan automatiskt om det börjar regna och öppnar när det upphört. Går åt båda hållen och har fjärrrkontroll.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

Har haft något som heter TravelCooler på några husvagnar och senare på 3 husbilar. Det är en 12V AC som kyler genom att spruta vatten på en skiva. Den ser ut som en liten AC på taket. Vi har använt den mest som vanlig fäkt för att blåsa in friskluft i HB. Kopplat den med termostat och brytare vid sängen. Den kan blåsa i alla 4 riktningar med ställbara flänsar vid alla fyra utlopp. Drar ca 3amp vid fläkthastighet 1 och 5 amp vid fläkthastiget 2. Någon amp till om vattenpumpen används. Kan blåsa in eller suga ut luften. Framför allt kan den användas vid regnrisk då man inte behöver öppna någon lucka. Hade även en taklucka med fläkt "Fantastic Vent" över sängen bak. Fungerar något så när men inte i närheten av vad TravelCoolern presterade. Dessutom kunde man inte använda den vid regnrisk som det ju är i Sverige lite då och då. Jag kan inte hitta TravelCooler på nätet längre men det var på Hymercenter i Örebro de monterade den. Nu har vi en Riktig AC, Dometic B2200 och en omvandlare på 230Vac och 1500W. Använder ofta detta men bara att blåsa in friskluft i HB vid "Vildcamping". Då drar den inte så mycket från batterierna.
Per
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: 12v takfläkt?

Tackar för svaren!

Kollade lite på olika varianter, Fiamma Turbo kit fläkt (Turbo-Kit - Fiamma) känns lättast att installera, fast å andra sidan levererar den inte lika stort luftflöde som dom inbyggda varianterna.
Finns det andra lättinstallerade fläktar?

/Ove

Hej..

Köpt och monterat en sådan förra veckan.
Har haft större fläktar i tidigare bilar men tänkte testa denna.
Kommer nog att ge skapligt med luftbyte och ett annat plus är ju att man har möjligheten att lätt plocka ner den för att få se solen genom takluckan :)
Drog fram 12v till en liten 3,5 dc-plugg som jag borrade in i sargen runt luckan så den är lätt att ta bort.

/Roger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 12v takfläkt?

Det räcker då med öppna fönster och en fläkt , är det så att ni inte har AC på bildelen så rekomenderar jag att ta med en sådan skurmössa som städtanter hade förr och blöt ner den och sätt på skallen när ni kör då det är varmt , låter tokigt men ack så svalt när det är 40* ute och varmare inne .

Även så har Biltema en typ av solfilm som är demonterbar och har många små hål i sig och man ser även igenom den , när man kör och solen står lågt och ligger och steker i sidan på huvudet så är det skönt att sätta den 5-10 cm remsa högst upp på sidorutan .
 
Toppen