• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago eller Concorde

G

gigge

Guest
Sv: Carthago eller Concorde

Det är ju en väldigt stor skillnad mellan dessa märken, storleken.

Charthago är små bilar på Fiat chassi, med några undantag uppå i storlek.

Concorde, är stora bilar på bakhjulsdrivna chassin, med några undantag nedåt i storlek.

Tänk på detta när ni jämför märken, det där med äpplen och päron osv.

Bägge märken är av topp kvalitet, se bara upp så ni jämför bilar av samma storlek.



Vår Carthago C-line 4.8 är på ALKO-Chassi
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Carthago eller Concorde

Hade nog förväntat mig att Göran G skulle få lite mer handfasta skäl till att välja det ena eller andra märket.
Nu ser det mer ut som en röstningskampanj där ägarna röstar på sitt eget märke.
Tror att mer praktisk information hade varit intressanta för fler potentiella köpare.
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Carthago eller Concorde

Concorde helt klart

Hur kan du vara så säker !!! Det var synd att inte denna tråd kom upp innan jag bytte bil till en Carthago liner som jag är helt nöjd med och väldigt glad över..Jag var hos Forsberg och kollade och såg ingen större skillnad men till slut valde vi en Carthago,, vad var det jag missade
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Carthago eller Concorde

Precis som Boggiebil skriver så finns det två osålda Morelo Palace på Lundberg Reisemobil GmbH, norr om Hamburg.
Jag var där för 2 år och tittade på dem och de är fortfarande osålda.
Nu ser jag på Mobile.de att man rear bort dem till otroliga priser, riktiga klipp.

Anledningen till att de förblir osålda är att Lundberg Reisemobil GmbH även säljer nya Concorde, vilket inte är så lyckat.
Står bägge fabrikaten bredvid varandra så ser Morelo ut som ett prototyp-bygge.
Morelo:n upplevs av kunden som väldigt odesignad och kantigt ut i jämförelse med Concorde.

Eftersom det inte skiljer nämnvärt i pris så väljer kunderna i första hand en Concorde, därav förblir Morelo som nummer två och därmed svårsåld för Lundberg.

Inte sagt att Morelo är en dålig husbil på något vis, men att ställa dem intill varandra gagnar inte Morelo precis, men idag talar det låga priset till fördel för en ny Morelo på Lundberg Reisemobil GmbH som dessutom är en mkt seriös firma
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.161
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Carthago eller Concorde

men att ställa dem intill varandra gagnar inte Morelo precis,

Jag tycker precis tvärt om.

Om en firma säljer mer av det ena märket eller det andra, har ofta kommersiella orsaker.
tex bonus på volym, rabatter eller finansieringsavtal med leverantören.
 

quist

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022
Sv: Carthago eller Concorde

Hej
Ni som har Morelo hur har det fungerat intresant att veta
Funderar på att köpa en Palace
Mvh
Ingemar
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Carthago eller Concorde

Nu har vi själva ingen Morelo, men skulle inte ha något emot att äga en, vi får se vad det blir nästa gång....

Däremot har jag två vänner som har var sin Morelo Palace och jag har hittills bara hört superlativer om deras bilar. Helnöjda!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Carthago eller Concorde

Känner flera som har Concorde och dom är jättenöjda. Concorde har ju funnits ett antal år och det vore konstigt att ett så nystartat företag som Morelo inte har blivit med några barnsjukdommar eller? Concorde är som Mercedes i husbilsbranschen har jag förstått.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Carthago eller Concorde

Känner flera som har Concorde och dom är jättenöjda. Concorde har ju funnits ett antal år och det vore konstigt att ett så nystartat företag som Morelo inte har blivit med några barnsjukdommar eller? Concorde är som Mercedes i husbilsbranschen har jag förstått.

Vilka var det som startade Morelo??? Erfarenheten finns nog från bra ett håll...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Carthago eller Concorde

Gjenget som startet Morelo er de samme som snudde Concorde fra et lite merke til dagens store. Nesten hele mannskapet kommer fra Concorde, virker som om sjefene har håndplukket blandt sine gamle medarbeidere.
 
Toppen