• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelanläggning

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har just packat upp en leverans från preVent. Det är två 90W paneler, regulator, solar computer, festen, kabel, lim mm. Tot. kostnad för hela kitet blev ca: 4700kr inkl. frakt.

solprylar.jpg

Regulatorn är en Votronic MPP 240 Duo Dig som, om jag förstått saken rätt även underhållsladdar startbatteriet. Det finns en utgång på regulatorn som jag inte riktigt förstår hur den funkar. Den är märkt "AES" och kan kopplas till kylskåpet :confused:. Någon som vet vad den har för funktion?

chema.jpg
 
Senast ändrad:

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Solpanelanläggning

Hej !

Har också fått liknande kit från prevent dock med en annan regulator så nu är det bara att vänta på att det blir bättre väder för montaget. Hur och var har du tänkt koppla ihop dina paneler på taket eller inne vagnen ?
Lycka till med monteringen.

leihag
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Jag har tänkt limma en kopplingsdosa på taket där jag kopplar ihop panelerna och sedan vidare genom en takgenomföring. Håller just nu på att söka efter en lämplig dosa typ IP 66 eller nåt sånt. Såg en på Jula som kanske duger.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Solpanelanläggning

Jag har tänkt limma en kopplingsdosa på taket där jag kopplar ihop panelerna och sedan vidare genom en takgenomföring. Håller just nu på att söka efter en lämplig dosa typ IP 66 eller nåt sånt. Såg en på Jula som kanske duger.

Hej,

Mina solceller var ihopkopplade i en dosa på taket. Men det var inte så vidare lyckat! Efter ett par år så började solcellsanläggningen bli mindre effektiv. Jag letade efter felet och upptäckte att anslutningen på regulatorn hade rostat. Det hade kommit in vatten via kabeln från taket och kopparn i kabeln var aldeles sönderfrätt. När jag öppnade kopplingsdosan på taket stod det vatten i den. Detta trots att packningarna var hela.

Jag bytte alla kablarna och drog in de båda kablarna från solcellerna i bilen, där jag kopplade ihop dem till en gemensam grövre kabel till regulatorn. Sen dess har allt fungerat perfekt.

(Anm. Orginalinstallationen var gjord av ett solcellsföretag.)

Mvh Bengt
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Solpanelanläggning

Jag har tänkt limma en kopplingsdosa på taket där jag kopplar ihop panelerna och sedan vidare genom en takgenomföring. Håller just nu på att söka efter en lämplig dosa typ IP 66 eller nåt sånt. Såg en på Jula som kanske duger.

På Carthago monterar man en dosa liknande denna och gör ett hål rakt ner genom dosa och tak, alltså du kanske kan skippa takgenomföringen.
Detta har fungerat bra på våra Carthago.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Ja, det är ju ett alternativ att skippa takgenomföringen och endast använda en kopplingsdosa. Ett annat alternativ är att koppla ihop panelerna med MC4 och sedan vidare till takgenomföringen.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Tack. Nu fick jag ytterligare ett alternativ att överväga.. inte lätt att komma till något beslut här :) men blir det tillräckligt tätt med krympslang.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Solpanelanläggning

Monterar man den bara rätt är det nog det tätaste man kan göra, krympslang har ett lim på insidan som blir absolut tätt vid normal yttre påverkan.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Hur kopplar man ihop denna kontakt presstång eller ?

Det verkar finnas ett verktyg avsett för detta men det borde nog gå att lösa utan när det bara handlar om några få kontakter. Blev lite tänd på PeO&AL:s idé med lödning och krympslang så jag tror jag skrotar planen med MC4.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Solpanelanläggning

Hej igen !

Var först inne på att dra ner kablarna genom takgenomföring DD4 som sväljer 4 kablar och använda MC4-Y koppling inne i ett överskåp för ihopkoppling.
Men har nu tänkt om, genom en felleverans från preVent har jag nu fått ett par extra DD4 takgenomföringsboxar, kommer att limma en eller två av dem på taket och löda ihop + och - kablarna i boxen och dra två kablar till och genom takgenomföringsboxen direkt till regulatorn. Lödning är nog bättre med tanke på eventuell oxidation

leihag:)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Har hittat info om "AES" alltså den utgång på regulatorn som jag nämnde i första inlägget. Votronic MPP 240 känner av när anläggningen producerar överskott och om man då har anslutit ett Dometic/Electrolux kylskåp med el/gas automatik till regulatorn skickar den en signal som får kylen att växla över från gas till el.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Funderar på om det är möjligt att montera gångjärn och gasfjädrar på den ena av solpanelerna så att den går att vinkla mot solen. Helst vill man att det ska vara ganska enkelt att fälla upp respektive ner utan att behöva klättra upp på taket samt att det ska vara möjligt att säkra den i olika vinklar och i nerfällt läge. Hittade denna beräkningstjänst för gasfjädrar på fjadrar.se

gasfjader2.jpg

Fästpunkter i solpanelens ram samt i de fastlimmade panelhållarna skulle nog gå att ordna men resten har jag ingen lösning på ;)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solpanelanläggning

Spånar på en lite enklare konstruktion där man endast kan fälla upp panelen i en riktning och då när man har akut elbrist. Tanken är att det normalt ska räcka med den el som panelerna producerar när de ligger plant mot taket. Eftersom man ofta ändå parkera med markissidan mot solen så kanske en sådan lösning kan duga.
 
Toppen