• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frusen gasol

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Hej, vi var i Spiken i helgen, natten till söndagen var svinkall :-( gissningsvis ca -15°
Gasolen frös för oss, hur gör ni för att inte råka ut för detta ?
Eller går det inte ?
ha de/ Janne
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Frusen gasol

Jag har klarat att bo i husbilen hela vintern. Mestadels i Växjö men även i Helsingborg och förnärvarande i Halmstad. Gasolen har funkat hela tiden trots plastflaskor:). För min del tror jag att pappväggarna mellan bodelen och gasolfacket gör sitt till. Det är i alla fall inte tack vare isoleringen, för den är nästan obefintlig.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frusen gasol

Min första husbil, hembygge 1979, hade liksom i några husvagnar ännu tidigare gasolflaskorna i utvändig koffert. Det hände några gånger vid extrem kyla att reduktionsventilen frys igen (men inte gasolen!). Detta brukade jag tina upp med metanol i en plastspruta med kanyl, någon droppe i reduktionsventilens öppning och problemet var fixat. Men numera finns ju eluppvärmning för reduktionsventilen, "Eis-ex".

aake
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Använder omväxlande plåt eller kompositflaskor. Har kört med båda varianterna neråt -25 C utan några som helst problem.

Kan det förekomma fukt nånstans där det inte borde vara som orsakar frysningsproblem?

//Janne
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Frusen gasol

Ja det är märkligt med stål- kontra kompositflaskor och vintertid. Vi har tillbringat många veckor i Sälen de senaste åren, både i husvagn och husbil. Vi har bara kompositflaskor och det har inte varit några problem för oss trots kalla nätter (runt -25).
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Frusen gasol

Grannen har firtidsstuga (utan el) vid Lillhärdal, ingen bilväg = skoter vintertid. Han har inga problem med gasoltillförseln. Flaskorna (både komposit och al.)står i ett oisolerat skåp fatssatt i ytterväggen. Han är dit varannan helg och kallt som f. kan det vara!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Om det var själva flaskan och inte reduceringsventilen som frös så var det Butan i flaskan vilket inte skall hända här uppe. Kan vara värt att klaga hos den som du bytte hos senast.
Kan vara någon som fyller "svart" med direktimporterad butan vilket troligen skulle vara lönsamt
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Tack för alla svar o idéer, jag köper gasolen på ett seriöst företag som levererar andra gaser till företaget.
Det är kompositflaskor, jag prata med dom idag, dom är helt övertygade om att det är i tuben det fryser när det blir lägre nivå på gasen.
Man kanske också står lite olyckligt med tanke på vind o.d.
Naturligtvis kyler det kanske mer då, ventilen är ju ganska stor också.
Ett bra tips var att förvara reservtuben inne i bilen, den kan ju stå bakom ett vänt säte så tror jag inte man ser den om man har ont av det.
Kanske en ide....
ha de / Janne
 
F

F.d. 55511

Guest
Sv: Frusen gasol

Hallå Janne. Man kan ju göra som vi, här värmer solen gott och det är ingen
risk för frysning. Hoppas ni är nöjda med den nya bilen.Vi kommer till Sverige i sommar och vi kanske ses då!

Hälsningar Christer & Anette Tidsmiljonärerna:spinny::wub:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frusen gasol

Tack för alla svar o idéer, jag köper gasolen på ett seriöst företag som levererar andra gaser till företaget.
Det är kompositflaskor, jag prata med dom idag, dom är helt övertygade om att det är i tuben det fryser när det blir lägre nivå på gasen.
Man kanske också står lite olyckligt med tanke på vind o.d.
Naturligtvis kyler det kanske mer då, ventilen är ju ganska stor också.
Ett bra tips var att förvara reservtuben inne i bilen, den kan ju stå bakom ett vänt säte så tror jag inte man ser den om man har ont av det.
Kanske en ide....
ha de / Janne

Med största sannolikhet är det kompositflaskorna som är problemet, men för säkerhets skull kolla med leverantören att det är ren/nästan ren Propan ni får, är det Butan/Propan typ 50/50 fungerar det inte när det är kallt. :confused:
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Har haft problem med gasolförsörjningen. Berodde på att någon förorening fastnat i secumotion ventilen, så när det är kallt så minskar trycket och ingen gas passerar ventilen. Énligt en försäljare på en husvagnsfirma så var felet ganska vanligt. truma har ändrat konstruktionen nu. Jag byte till Duocontrol CS och sedan dess funkar det bra.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Hej Christer...
Roligt att höra från er, hoppas ni haft en go vinter i Spanien.
Ja det skulle vara roligt att träffas när ni kommer hem.
Christer, sätt dig ner nu....
Jag skall börja på Relacom den 2 april.
Skall jobba i Borås.
Ha de gott / Berith o Janne
 
Toppen