• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frusen gasol

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Hej, vi var i Spiken i helgen, natten till söndagen var svinkall :-( gissningsvis ca -15°
Gasolen frös för oss, hur gör ni för att inte råka ut för detta ?
Eller går det inte ?
ha de/ Janne
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

"Ett bra tips var att förvara reservtuben inne i bilen, den kan ju stå bakom ett vänt säte så tror jag inte man ser den om man har ont av det.
Kanske en ide...."

Nej, asolut inte i bilen på grund av läckagerisken, även om man har gasolvarnare är det ej att rekommendera.

Det är för säkerheten som man har ett separerat och tätt utrymme och som är ventilerat i golvet.

Jojje
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Jag är fullt medveten om säkerheten, jag pratar om undantag, menar naturligtvis om när man står uppställd och ingen körning, tror du att båtägare har sina tuber i dingen.
Ha de gott Janne
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Jag har läst i denna tråd och på andra ställen att man kan få problem med att gasolen fryser om man använder kompositflaskor vid minus grader, kan någon förklara för mig varför det är så. Varför skulle materialet flaskan är gjord av påverka detta?
Mvh
Martin ägare av kompositflaskor som skall norr ut i påsk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frusen gasol

Gasolen fryser inte, den slutar att förgasas. Det går åt värme för att gasen skall övergå från vätska till gas. Den värmen kommer från luften omkring gasflaskan, och kompositflaskorna leder värme dåligt, alltså förgasas inte den flytande gasen vid låga omgivningstemperaturer.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Frusen gasol

Jag har tidigare haft säsongsplats i Sälen med husvagn. Under dessa vintrar har jag aldrig haft problem med förgasning av fulla kompositflaskor. Problemet (om man nu tycker det är ett problem) har varit att jag har mer vätska kvar i flaskan när gasen slutar att förångas än under sommaren. Däremot har jag haft problem med frusen reduceringsventil, men det är ju en annan sak.
 
Senast redigerad av en moderator:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Frusen gasol

Tack för alla svar o idéer, jag köper gasolen på ett seriöst företag som levererar andra gaser till företaget.
Det är kompositflaskor, jag prata med dom idag, dom är helt övertygade om att det är i tuben det fryser när det blir lägre nivå på gasen.
Man kanske också står lite olyckligt med tanke på vind o.d.
Naturligtvis kyler det kanske mer då, ventilen är ju ganska stor också.
Ett bra tips var att förvara reservtuben inne i bilen, den kan ju stå bakom ett vänt säte så tror jag inte man ser den om man har ont av det.
Kanske en ide....
ha de / Janne

Det kan vara kompostflaskorna. Jag har gett bort mina för det var bara problem med dom. Sen innehåller dom 1 kg mindre gasol än både aluminium och stålflaskor.
Jag skulle vara väldigt glad om jag hade 1 kg kvar när det är tomt i kompostflaskan på fjällen en kall vinternatt.
Har aldrig haft några problem stål/aluminium flaskor att gasolen frusit.

JOE
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Frusen gasol

Absolut körde jag värme på gas. När det kryper mot -30 så räcker inte elpatronen. Som alltid finns det minst 2 läger, de som tycker komposit är ok på vintern och de som inte tycker det. Jag kan bara säga att jag inte hade problem med dem trots -30 vissa nätter.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Frusen gasol

Om man har för många gasolförbrukare igång samtidigt, hinner inte förångningen med i flaskan och det finns helt enkelt ingen gas som kan brinna. Är det kallt tar det längre tid att förånga den flytande gasen. Ett tips är att koppla ihop flera flaskor, då får du en större förångningsyta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Frusen gasol

Absolut körde jag värme på gas. När det kryper mot -30 så räcker inte elpatronen. Som alltid finns det minst 2 läger, de som tycker komposit är ok på vintern och de som inte tycker det. Jag kan bara säga att jag inte hade problem med dem trots -30 vissa nätter.

Jo, men med 2-3 Kw el i botten stödkör du ju bara med gasolen, det är en helt annan sak om du skall täcka hela värmebehovet i en husbil med gas. Sedan är det här inte någon fråga om troende eller tyckande, kolla med gasleverantörerna vad dom rekommenderar vid stora gasuttag i kyla! Om man däremot har ett på något sätt uppvärmt gasolutrymme uppstår ju inte problemet.
 
Senast ändrad:

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Frusen gasol

vid stor gasolförbrukning så kan gasolen bli så kall att det knappt kommer ut någon gas. Komposit flaskan leder bort kylan sämst- Stålflaskan är bäst på att leda bort kylan- Använder gasol i jobbet sommar vinter
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Frusen gasol

Nedanstående text är ett utdrag ur Kabe s instruktionsbok för husbilar 2010.

GASTRYCK OCH TEMPERATUR
Vid -15°C strömmar bara hälften så mycket gas per minut
ur flaskan som vid +13°C. Det beror på att gastrycket
sjunker med temperaturen.
Om det i en 11 kg flaska finns 2,5 kg gas kvar och
temperaturen är -15°C kan den inte avge mer än 350
gram i timmen. Vid +13°C kan den avge hela 700 gram
per timme.
En nyfylld flaska innebär också bättre förutsättningar vid
kyla. En nyfylld 11 kg flaska kan vid -15°C avge ca 900
gram per timma och vid +13°C hela 1.800 gram per
timma.
Gasolflaska av kompositmaterial kan endast användas
ned till -10°C.


MVH.
Tommy 2227
 
Toppen