• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vibrationer i motor

F

F.d. 50195

Guest
Sv: vibrationer i motor

Tror att databoxen nollställer sig om batteriet kopplas ur vid vinterförvaring, min sunlight skakar och vibrerar första milen, sen tror jag elektroniken ställer in sig själv, i alla fall så spinner den så fint efter den första milen.
Mvh
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vibrationer i motor

Jag har inte batteriet bortkopplat under vintern men det skakar ändå. Om jag låter motorn gå på tomgång under fem minuter försvinner vibrationerna.
Jag tror fortfarande på Wizards vetenskapliga förklaring med svänghjulet.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Men "Hallå", det verkar som dom flesta är "landkrabbor", varför beter sej inte en
Volvo Penta 2003 Marin årsmodell 1991 eller en Volvo BM 500 årsmodell 1952
på detta viset, vem är det som har problem?
Mvh. "Ps" någon som kan förklara?" Ds"
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Då fortsätter vi, är där någon som har en "Märkväl" Vanlig personbil ovaset märke ( bara för förtydliga det hela ) med Diesel motor som har "vilat" under vintern, & sen vid uppstart
hur låter den då?
Mvh. "Ps" som en fiat Diesel???????? Ds".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: vibrationer i motor

Vår Mercedes låter och går exakt likadant oavsett om den stått i 5 timmar eller 5 månader. Men vi kallstartar den inte utan kopplar alltid in motorvärmaren om det är nedåt, eller under, noll grader. :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Ni som har Fiatmotorer som vibrerar vid kallstart är det inte multijetmotorer ni har? Alltså från 2007 och framåt. Om så är fallet, är det inte möjligt att det har med spridarna att göra? Det som skiljer en 2,3 JTD och MJTD är ju att spridarna i den senare är av piezoelektrisk typ och naturligtvis programvaran. Är möjligen dessa spridare mer känsliga för kyla och långa stillestånd? Sen vet jag inte när dubbelmassesvänghjulen kom. Någon som vet?
Jag startade min 2,3 JTD igår efter att den stått stilla sen 8/10. Den lät inte något särskilt, marginellt mera knatter isåfall.
// Göte J
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Vår 3,0 2011 låter och vibrerar lite i början vid start men blir bättre efter en stund.

Hade tidigare en 2,3 2007 och den betedde sig likadant.

Blev lite skilnad när man öppnade tanklocket och släppte på det vakum som hade bildats.

Jag är inte ett dugg orolig för detta beteende.

Båda bilarna har stått ute över vintern.
 
J

Jarn

Guest
Sv: vibrationer i motor

Jag har nu min sjätte husbil med Fiat diesel, det har varit 2,8 motor 128 Hk och 2,3 med 130 Hk samt 3,0 med 160 Hk.
De har alla stått mer än 6 månader i en ouppvärmd lada och utan att jag startat dem under tiden. Har inte heller kopplat bort batteri eller öppnat tanklock eller liknande patentlösningar.
Har inte haft några missljud eller vibrationer på någon av dem, när jag startar upp på våren.

Kan det kanske bero på att motorn är rejält genomvarm när man ställer in den ?
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: vibrationer i motor

Det är som Jerrylind skriver att databoxen måste får ladda om sig om den har vart strömlös.
detta hände mej idag när jag plockade ut min bil som vart heltom i batteriet.
skakade nåt så in i h-vete men dum som man är körde jag till serviceverkstaden utan att ringa innan för rådfrågning, han bad mej starta om bilen :) å vips inga motorvibbar överhuvudtaget.

hej från mej..:cool:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Jo startade Fiaten häromdagen efter vinteruppehåll körde fem hundra meter det skakade som det var en gammal Tröska!
Stannade mot solen öppnade motorhuven lät stå i ett par timmar, startade på nytt gick hur fint som helst!
Mvh.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Hej Göte J Det är även de lite äldre Fiat motorerna som vibrerar vid start efter vintervilan. Vi hadde en 05:a husbil då är väl bildelen en 04:a och den vibrerade vid start efter den stått över vintern.

Hälsningar Abben
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

I min husbil sitter ju en gammal motor. Startar lätt och har lite vibration den första minuten sedan lugn och bra gång. En nyare motor typ common rail borde inte vibrera nämnvärt då bränsle mm anpassas efter förhållande typ temp mm, styrs via databoxen med sensorer/avkännare på flera ställen.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: vibrationer i motor

På min MB får jag gå ut o lägga örat på huven för o höra motorn, 5 mån el. 5 dagar kall el.varm, jaja nästintill iaf
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: vibrationer i motor

Jag startade upp min bil i dag Fiat -12 148 hk, Den vibrerade och skakad så in i h.v.Jag har aldrig varit med om något liknande.Trodde instrument panelen skulle låssna det lät som det satt en tomte bakom panelen och skramla med en kaffeburk med skruvar och muttrar.Många dieslar går hårt och illa när dom är kalla.Men detta e helt sjukt .Hoppas verkligen det rättar till sig ,jag ska köra hem den imorgon
Detta här är inget bränsle problem eller ett mjukvara problem .Det känns som en motor med fel monterade ballansaxlar .Det måste sitta i svänghjulet.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: vibrationer i motor

Jag har varit med om det några gånger. Det låter som om motorn går på två eller tre cylindrar. Troligen gör den det också pga oriktig bränsletillförsel av någon anledning som jag inte vet.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: vibrationer i motor

Även jag råkade ut för dessa hemska vibrationer när bilen hämtades ut från vinterförvaring. Eftersom inga varningslampor varnade körde jag hemmåt, efter 3-4 mil uppförde sig bilen som vanligt igen. Motorn är en Fiat Multijet av 2010 års modell och uppförde sig inte på detta sätt ifjol. Troligaste orsaken är nog, att typ en flaga täppt till i tillförelsen av bränsle, för bilen uppförde sig som om den gick på 3 cylindrar.
Nu är allt frid och fröjd å Påsk resan står för dörren.

:yes::wub:
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: vibrationer i motor

Vi är nya husbilsägare till en Adria Coral, årsmodell 2011, när vi hämtade ut bilen från vinterförvaring inomhus i kall lokal råkade vi ut för vibrationerna från motorn och blev jätteoroliga, men det var ju skönt att höra att det kan bli så efter det att batteriet varit urladdat , då kan man sova lungt igen och inte oroa sig att det var något allvarligt
 
Toppen