• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalité vad är det?

F

F.d. 6618

Guest
Vi har tittat på många nya husbilar och samtliga handlare påstår att deras märke är bäst. Senast idag tittade vi på en Carrado,den såg fin ut tills jag kollade under husbilen!Till min förvåning låg det ca 10st kablar i en bunt oskyddade mot golvet på bodelen!! Rostskydd och stänklappar saknades helt!
Är alla nya lågpris husbilar byggda på detta sätt?
Är det bättre att köpa en begagnad tysk bil typ Aviano eller Hymer?
//Micke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kvalité vad är det?

Jag tror du är något på spåren!:D

Det är en extrem skillnad mellan de bästa och sämsta husbilarna på marknaden.

Om det är bättre att köpa nytt lågkvalitet eller beg högkvalitet, kan endast du/ni själva svara på.

Kom dock ihåg att när det gäller husbilar gäller INTE regeln att dyrt är bra/bäst.
Kolla tex in en Carthago C-tourer och jämför med andra bilar för 8-9 hundra tusen.
Till exempel Kabe, Bürstner, Extrem kvalitetskillnad till det sämre, fast de sistnämnda bilarna inte är billigare.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kvalité vad är det?

Hej
Du får vad du betalar för.
Hur tänker du använda HB:n 4 månader/år, då är det inte så viktigt,hur den ser ut under.
Året runt då är det något hel annat som gäller.
Wintercamper:du har inte inte helt rätt.
/Vidhem
 
F

F.d. 6618

Guest
Sv: Kvalité vad är det?

Det jag undrar är hur säljare kan påstå att just deras husbilar går att använda i tre -fyra säsonger när bilarna är nakna under?
Många nya husbilar är billigare än tex en tysk från 09-10,varför?
Hur blir andrahandsvärdet på fuskbyggen?
//Micke
Ps.Det är nog sant att jag ha mycket att lära i detta.
(Mättade tex sängar i några bilar:fransk bredd 140/110cm en långbädd 190 lång 79 cm? Fattar inte hur man kan sova bekvämt i såna sängar?!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité vad är det?

Ps.Det är nog sant att jag ha mycket att lära i detta.
(Mättade tex sängar i några bilar:fransk bredd 140/110cm en långbädd 190 lång 79 cm? Fattar inte hur man kan sova bekvämt i såna sängar?!

Utrymme/layout/mode.

I utförande standard A1, Alkov tvärsbäddad våningssäng är måtten mer eller mindre standard 210x150 alkov, 210x80 våningssäng.
Utvändigt höga och inte lika snygga men praktiska.

Peter :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kvalité vad är det?

Min åsikt.

Som hantverkare köpte jag en 1 år gammal standard husbil - Rimor.

Kvalitet giltig för Jönson är inte samma för Nilsson.

Jag har anpassat husbilen för mitt behov för vad kvalitet är för mig.

Kvaliter är något jag kan använda - inte en rullande museum för att visa status för andra.

Fortfarande kvalitet sidan 1997.
:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité vad är det?

Kvalite har lika många "förklaringar/definitioner" som det finns människor, i varje fall tills det att man enar sig om vad man avser och vad som ska mätas i förhållande till vad och på vilka grunder, mm!

När jag ex handlar en HB vill jag "få ut max valuta för mina pengar (= tillräcklig kvalite/inte högsta)" i detta ingår då pris-, funktions- och kvalitetsbegreppen, vilket inte blir enkelt att bedöma. Normalt uppfattas kvalitetsbegreppet enbart beroende på aktuell köpares grundkunskaper ... betr produkten (HB) och vad han då kan bedöms(???).

Ett typexempel på kvalitet kan hämtas från nätet men är till "intet förpliktigande" och visar mer på problem och stickspår än på lösningar;


................................ typexempel ....................
Kvalitet har blivit ett alltmer intressant begrepp i västvärlden, främst på grund av japansk framgång tack vare långsiktigt arbete med kvalitet. Ordet kvalitet betyder beskaffenhet men har fått en bredare innebörd på senare år.

Kvalitet innebär att uppfylla eller helst överträffa kundernas krav, behov och förväntningar till lägsta möjliga kostnad. En produkts kvalitet brukar mätas genom att en produkt tillmäts egenskaper vilka är viktiga för kunden och vilka skall vara så bra som möjligt.

Kvalitet innebär också att minska antalet fel vid produktion av produkten, kunderna gillar inte när det är fel i produkten och mindre fel ger lägre kostnader. Det är oftast billigast att göra rätt från början. Kvalitet utgår ifrån kunderna och deras behov och förväntningar.

Arbetet med kvalitet måste därför börja med att kunderna identifieras och att kundernas behov och förväntningar fastställs. När vi vet vilka kunderna är och vilka förväntningar och behov dessa har så kan vi påbörja arbetet med att uppfylla eller överträffa kundernas krav, behov och förväntningar. Det brukar nu sägas att det är billigt att ge kunderna kvalitet jämfört med tidigare uppfattning att kvalitet kostar.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Kvalité vad är det?

Kvalite har lika många "förklaringar/definitioner" som det finns människor, i varje fall tills det att man enar sig om vad man avser och vad som ska mätas i förhållande till vad och på vilka grunder, mm!

Kan man också säga att om en produkt har bra kvalitè,går
det sällan/aldrig sönder?

Ottar
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kvalité vad är det?

Du skall inte fokusera så mycket på kablarna som hänger under bilen, ser ut så på många bilar. Jag har också massor med kablar och även gasolrör under bilen och inte haft något problem med det. Har vintercampat i minus 27 grader och det fungerar bra.
 
Toppen