• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseltjuvar

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Hur är det nu? Var dessa killar från Baltikum eller Sverige? Du som skriver att de var från Baltikum kan kanske presentera en källhänvisning värt namnet. Flashback tror jag inte kan räknas som någon säker källa.

Men det visar hur enkelt det är att skapa hets mot folkgrupp(er). Någon tror, eller kanske av medveten illvilja ljuger, om deras nationalitet på ett forum. Någon annna läser detta och vips är ett rykte igång som snart blir en sanning.

Är det sedan denna typ av sanning som vi skall basera vår rättskipning på när vi tar lagen i egna händer?

//Michael, medlem
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Dieseltjuvar

När nya E45 byggdes mellan Lilla Edet och Trollhättan, hade man stora problem med diselstölder. Tjuvarna använde barn under 15 år att släpa dunkar från tankar som stod långt upp i skogen och långt ner i dalarna. Över tankarna låg grävmaskinsmattor och skopor, detta hindrade inte tjuvarna, de borrade hål i botten, tog den diesel de kom åt, lät resten rinna ut i naturen. Man hade patrulerande väktare, men ändå stals det diesel.:mad:
Jag har själv blivit erbjuden att köpa villaolja för 7-8 kr. Jag bad dem fara och flyga så långt de kunde. Dessa människor pratade inte många ord svenska.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Hur är det nu? Var dessa killar från Baltikum eller Sverige? Du som skriver att de var från Baltikum kan kanske presentera en källhänvisning värt namnet. Flashback tror jag inte kan räknas som någon säker källa.

Men det visar hur enkelt det är att skapa hets mot folkgrupp(er). Någon tror, eller kanske av medveten illvilja ljuger, om deras nationalitet på ett forum. Någon annna läser detta och vips är ett rykte igång som snart blir en sanning.

Är det sedan denna typ av sanning som vi skall basera vår rättskipning på när vi tar lagen i egna händer?

//Michael, medlem

Jo visst är det enkelt att skapa ett rykte och jag hörde av en jobbarkompis som läst detta men jag kikade på bilder från olyckan och även om jag inte såg något registreringsnummer så såg jag ett par hängande extraljus och det är ju lite skandinaviskt.
Jag ber om ursäkt för tidigare inlägg då det var fel (denna gången).
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Så här gjorde ett företag i Västra Götaland i helgen med dieseltjuvarna:

bjs.jpg


Notera cipax-behållarna i bilen!

Vissa tycker förmodligen att man lika gärna kunde tryckt skopan genom taket. Skulle inte förvåna mig om de blir åtalade för egenmäktigt förfarande eller liknande.... :swoon:
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Så här gjorde ett företag i Västra Götaland i helgen med dieseltjuvarna:

bjs.jpg


Notera cipax-behållarna i bilen!

Vissa tycker förmodligen att man lika gärna kunde tryckt skopan genom taket. Skulle inte förvåna mig om de blir åtalade för egenmäktigt förfarande eller liknande.... :swoon:
Att klämma skopan genom taket skulle sett tokigt ut men med denna fina grävare hade det inte tagit allt för länge att gömma bilen i marken...
Tyvärr är det så i dagens Sverige att brottslingarna inte kan förlora. Lyckas stölden så blir det pengar och misslyckas det så blir det gratis boende...
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Dieseltjuvar

På mitt kneg satte vi ett skydd i tanklocksfästet på lastbilarna och på en del av maskinerna.Resultatet av detta ,tjyvarna slog hål i tanken med en murarhammar,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dieseltjuvar

En liknande "blockering" av en östreggad LB gjorde ett Åkeri i mina hemtrakter för några årsedan. Åkeriet drabbades ofta av stölder, både diesel och tillbehör, verktyg och liknande. Till slut tröttnade ägaren och började 24 H bevakning. En stöld upptäcktes, tyvarna greps och LB blev kvar.
Företagaren ville naturligtvis få ersättning för de förluster han drabbats av och blockerade LB "som pant". Stora cementsuggor placerades tätt runt om LB,n.
Men si det gick inte för sig enligt Länsman, aja baja, det är egenmäktigt förfarande att hindra dessa att kunna köra iväg med LB,n. Så bort med hindren annars anmälan om brott.

Företagaren fick aldrig ut något skadestånd då av dessa tyvar.

Kanske det hade varit bättre att en Åklagare beslutat om detta beslag av ett fordon som uppenbarligen används vid brottet.

Man kan bli trött för mindre och denna företagare tröttnade totalt.

Man skall inte uppmana till brott men nog borde det väl ändå gå att "ge igen" lite när man ser bilden med den blockerade bilen.
Det finns ju många vitala delar på ett fordon, något eller några av dessa kanske kunde "försvinna" eller sluta fungera utan att någon vill ta åt sig "äran" av det.

Det kan ju också hända en ren olyckshändelse inne på en arbetsplats och olyckligt nog råkade den där "Grävaren" backa på bilen med stora skador som följd.

Vet inte om då "Grävaren" är skadeståndskyldig.


Har för mig att om du kör in eller pakerar på ex. ett bygge/arbetsplats utan att ha tillstånd gör du det på egen risk och får stå för eventuella skador på din bil själv.

Brukar finnas anslag om detta på Terminaler och Byggarbetsplatser och andra företagsområden linknade

"All inkörning och pakering inom området sker på egen risk, XX- företaget ansvar inte för ev. skador på fordon eller utrustning."
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dieseltjuvar

Åsch, det löser sig nog när vi fått våra basebollträn installerade i husbilarna (med avseende på en annan aktuell tråd).

//Michael, medlem
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Kollade på uppdrag granskning igår. Vid ett tillfälle kom en personbil som tydligen manipulerade pumpen, och därefter kom det flera tradare på rad och tankar fullt.

En annan hade rejält med plasttankar på flaket som tankades olovligen.
(Öststadschafförer)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Kollade på uppdrag granskning igår. Vid ett tillfälle kom en personbil som tydligen manipulerade pumpen, och därefter kom det flera tradare på rad och tankar fullt.

En annan hade rejält med plasttankar på flaket som tankades olovligen.
(Öststadschafförer)

Programmet kan ses i sin helhet här: Del 9 av 18 - Uppdrag Granskning | SVT.se

Inte så konstigt att de är billiga när de bor i bilarna och kör med stulen diesel....

P.S. Programmet visas även i repris:
SVT1 idag 10.45
SVT1 imorgon 00.25
SVT1 mån 25 mar 03.45
SVT1 mån 1 apr 03.50
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Har i Spanien blev vi av med dieselstolder da akare hallde i nagot som forstorde motorerna i dieselntankar. Nu ar det ingen som vagar stjala diesel. Vad som blandades i vet jag inte.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Har i Spanien blev vi av med dieselstolder da akare hallde i nagot som forstorde motorerna i dieselntankar. Nu ar det ingen som vagar stjala diesel. Vad som blandades i vet jag inte.

Ehhh, den dieseln skulle jag inte vilja ha i mina egna fordon eftersom jag vill ha hela motorer :)
Jag tror dock jag fattar att du menar att man blandade i något i de tankar som inte används...

Man kan numera blanda i DNA i dieseln och på så sett veta vem den tillhör, det är i alla fall ett sätt att få lite kontroll.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Ett bussforetag hade fatt diesel stulen i sin tank flera ganger.
Bussarna skickades till en mack istallet. I foretagets tank blandade dom i nagot som forstorde motorerna till tjuvarna. Bussarna anvande inte denna dieseln. Flera foretag har kopierat detta. Motorerna maste renoveras och ingen garanti tacker sa ingen vagar att kontraktera dessa manniskor som stjal.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Numera är det ganska sällsynt att företag som Åkerier har egna tankar. Men det hindrar inte dieseltyvar de tömmer fordonstankarna istället går det inte genom tanklocket så gör de hål i botten av bränsletanken och tömmer i behållare.

Var och en kan räkna ut vilket elände det ställer till. Inte bara en tom tank utan en obrukbar sådan och dito fordon som kanske skall köra iväg en söndagskväll:mad:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dieseltjuvar

Jag vet att dom som har fátt sina tankar fórstórda har bestállt rostfria med dubbla bottnar for att ge samma effekt. Tankarna málas for att inte se skillnad. Att slá hál vasnas och .ar hárt, enda changsen ar att ta bort bottenskruven dá kommer det bara lite diesel som fórstór motorer.
Risken att stjála diesel ar stor att fórstóra en dyr motor. Med en fórstórd motor sá ár risken stor att áka dit fór dieselstóld.
 
Toppen