• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkoholmätare intressant test.

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Jag har precis köpt en Dräger, så det var ju trevligt!
Betalade 3200:- med lite lokalrabatt hos min lokala Mekonomen!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Gott om pengar 3.200 spänn(?), det kan man få mycket annat för t.ex dricka, ställplatser, färja, mmm? Trots allt fungerar ju Drägern enligt testen, vilket är mer än man kan säga om atr"appen" iPone/iPad "bjuder på" för det facila priset av 300 spänn!

Inom vår familjesfär finns en Dräger sedan 1½ år, den tas ofta fram vid träffar och testas mest på skoj. Map indvidförutsättningar, andning, mat, hur det dricks, tidsintervall, mm och de erhållna resultat som vi då fått, så skulle inte jag förlita på sådana apparater i ett "skarpt läge", att behålla ex körkortet är viktigt för mig!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Samma här, Dräger är det som gäller.

Fast lite prylgalen kanske man är, mest prylar vinner:D:D:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Man kan inte känna sig säker...
Köpte en "dyr" mätare till jobbet när vi hade en alkoholiserad medarbetare.
En dag när hen var påtagligt berusad konfronterade jag hen och sa att hen hade att välja på att säga upp sig och gå hem, eller blåsa (ja, jag vet, det var inte helt enligt LAS men vi var rätt desperata).

Efter stor gråt och tandagnisslan så blåste hen. DÅ FUNKADE INTE APPARATJÄVULEN!!!!
Hade inte testat den live!

Tablå......:(:(:(
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Måste man ha en sådan också?
Vad väger den?:)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Känns bra att man har en Dräger med i bilen, om man skulle känna sig osäker vid något tillfälle.

Bättre att blåsa en gång för mycket i den, än att bli blåst själv.

//Tommy
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Nja jag vet inte... det är mycket pengar.

Då lägger jag nog hellre lite mindre pengar på en öl till och vet då med säkerhet att jag inte kan köra :D

Nja, räcker inte pengarna till båda så måste man välja;)eller hur:D:D:D
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Totalt onödig pryl skulle inte lägga fem spänn på en sådan .Är det så viktigt med sponken .Ska man dricka kör man inte.
Jag tycker man ska införa nolltollerans ,högre straff ,beslag av fordon.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Totalt onödig pryl skulle inte lägga fem spänn på en sådan .Är det så viktigt med sponken .Ska man dricka kör man inte.
Jag tycker man ska införa nolltollerans ,högre straff ,beslag av fordon.

Jag bara väntade att denna typ av inlägg skulle komma, och det var väl på tiden.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Jag bara väntade på att denna typ av inlägg skulle komma, och det gjorde det.

Det blir nog en tur till Clas Olsson. Verkar vara ett vettigt köp.

Vad jag menar är att diskuterar man ett visst ämne. I detta fall vilka alkomätare är bäst och visar på en test. Lår oss fortsätta den diskussionen och få fram erfarenheter om olika apparater.

Men, då kommer det alltid någon som ska propagera för ett nyktert leverne.

Jag tycker att det är jättebra att man kan säkerställa att man inte kör med alkohol i kroppen även om man vill ha en trevlig kväll med lite gott vin och annat.

Tack till trådskaparen.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Jag införskaffade en Dräger 3000, för 3070kr. Den känns mest tillförlitlig, eftersom den i alla tester jag har läst, alltid varit en "vinnare".

Det är i alla fall bra att det finns andra tillförlitliga alternativ.

Det är självklart att det är bättre att avstå när man är ute på vägarna, men om man mot förmodan har en kväll med god mat och dryck känns det tryggt att vara på den säkra sidan.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

I somras var vi hos Caravan Norrviken. Ca 1 timma över 2 glas rött tog vi en promenad på området. Lite nyfiken på alkolåset vid grinden så blåste jag. Vad tror ni hände jo grinden öppnades lurigt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Ja man får hoppas grunkan visar rätt när man har trattat i sig av finvinet och ska köra hem
Snart kanske man kan röka på oxå utan riskera och åka fast:p
 
F

F.d. 25020

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Vilken jävla tur att jag är nykter alkolist spara en massa pengar som jag kan lägga på annat, för dessa apparater är ej tillförlitliga om man inte med jämna mellanrum kalibrerar dom.:twitcy::twitcy:Mch 220 Sture i Pajala
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Enligt en undersökning genomförd av MHF är var tredje mätare för dålig vilket kan skapa ett stort problem


Och hur kollar man det i ett helnykterhetsförbund?
Köper in några fyllon:twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Man ska ha Dräger 3000, samma som polisen. Då vet man vad som händer i en poliskontroll. Vid HBK-träffar av klass kommer det att finnas möjlighet att blåsa innan man kör hem från träffen.

När man är helnykter kan man utan problem ta ett glas champagne vid en finare fest. Eller en punch till torsdagens ärtsoppa. Eller en snaps till sillen på midsommarafton. Kulturella drycker. Men sitter man framför TV'n en lördagseftermiddag och häller i sig öl kan man knappast kalla sig helnykter.
 
Toppen