• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När försvinner parabolen

F

F.d. 53078

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Finnarna slutar nu i vår att sända TV-Finland via satellit, SVT-World diskuterar detta just nu. Engelska BBC, Sky och ITV begränsar satellisternas "footprint" att kunna ses bara inom UK, vilket är möjligt med nya satelliter... Samma framtid möter Viasat osv. Kunder snart.

Jag kommer då aldrig att ens fundera att skaffa en parabol, varken hem eller till husbilen.

Internet använder vi redan hemma i Stockholm t.ex att se TVE, den spanska TV'n.

Jyrki

Svt World kommer inte sluta att sända på satellit. IP tv som erbjuds av en del företag är helt olagliga och föreningen STOP har sedan en tid sedan blivit informerade. Dessa olagliga tv sändningar kommer snart att stoppas. Numera kräver inte TV advokaterna Böter utan fängelse till dessa. Förr när dom krävde böter så försvann firmorna strax innan och det kom ett nytt företag. Detta vill dom förhindra med fängelse istälet för böter.
Här på solkusten så finns det flera företag som sälger olaglig IP tv, men Spansk polis och den internationella STOP föreningen jobar med detta så snart kommer olaglig IP tv att sluta. Laglig IP tv finns på Tv distrubtörernas hemsida. Vissa program går inte att se utomlands för upphovsrätter.
Kan också nämna att SVT world ville lägga ut program ifrån en annan Tv kanal, men det skulle bl för dyrt. SVT World sänder själva ut sn kanal via IP som då kan köpas tll samma pris som satellit. Detta är tänkt till dom länder som inte har täckning av stellit.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Det finns ju även laglig IPTV, t ex Telia och CanalDigital....
 
T

Teddi

Guest
Sv: När försvinner parabolen

canal digital har ju en egen satellit,,den har jag,,inte satelliten men abbot,,

lite utanför ämnet,,trådlös electricitet,,där forskas febrilt,,ock funkar idag i liten skala,,den som lever får se,,jappes filosofi:p:p:p
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Så länge det finns betalande, så länge hänger sateliterna uppe.
Det jag undrar om det finns någon har en kvalifiserad gissning om parabolerna tas bort inom närmaste.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Förstår inte din fråga riktigt, skriver du på så varar det bara (t.ex. 24mån) avtalstiden ut. Allt efter det är inte av intresse nu. Sätter du upp en parabol för fria kanaler så njuter du av dessa kanaler i många många år.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Jaha, vilka kanaler vill du titta på då? Det är nog svårt med gratiskanalerna, vi hade en trevlig kanal Skånekanalen i några år, men det gick inte ekonomiskt ihop. TV kändisen Lassa Holmqvist satsade alla sina pengar och lite till i Öresundskanalen men det blev också konkurs.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: När försvinner parabolen

Någon måste betala

Kanalera är ju Reklamfinansierat.

Vad är "kval.gissning"??? Känner meg inte "kvalifiserad",
men gissar iaff att dom hänger der,ock används i många-
många år till.

Ottar
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Det jag menar så länge det finns tågresenärer så länge finns det järnväg.
Samma menar jag med sateliterna. Så länge som det finns underlag för satelitmottagning.
Om det finns andra sätt att se på TV så kanske det inte finns underlag att finnansiera dessa uppe i rymden. Måste vara miljardbelopp att få upp dessa.
Det jag undrar som person kommer detta att ske eller inom snar framtid.
Inte roligt att plocka bort dom från taket. Många hål blir det.
Om inte så kan man kanske investera i en parabol på bilen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Hur många bor vi här i Europa? Skickar upp en satellit som sänder med 50-100W per transponder och man når alla dessa innevånare utan problem. Räknar man så blir det säkert inte dyrt alls. Och om något är dyrt så hänger det inte ihop med vad det kostar att producera, utan vad tål marknaden.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Det är nog så att satelliterna (och därmed parabolerna) blir kvar länge till, men kanske inte på husbilarna.

Det som händer nu är, att med nästa generation satelliter (en del är redan bytta) blir den sk. "footprinten", dvs. området man kan se landets program mycket mer noggrannare enligt landsgränser. Satelliten blir mao. mycket bättre att rikta sin sändning till landet det skall.

Till engelsmän engelska program osv. De har redan förlorat en del av sina kanaler här på Solkusten. .

Viasat och andra som sänder hela det svenska kanalutbudet kommer säkert att kunna rikta sina sändningar noggrannare till bara Sverige och således kommer de inte att synas i övriga Europa. Spciellt inte här i Spanien eller Portugal.

Finnarna byter TV-Finland till internet, kanalen som sänds till utlandsfinnar, pga. för få abonnenter utomlands, c:a 40 000. Blir billigare att sända via IPTV. (internet). Inga problem med upphovsrätten, då dem sänder bara de godkända programmen, som var fallet också via satelliten.

Med samma logik blir det inga upphovsmannaproblem att sända Bolipompa-TV (SVT) via internet. Den innehåller också bara upphovsmannagodkända program.

Pga. detta minskar säkert antalet husbilar med parabol på taket, som jag trodde detta tråd handlade om. Säkerligen de engelska som förlorar sina vanliga kanaler som BBC, ITV, SKY och de svenska som har tittat på alla svenska kanaler via Viasat osv.

Jyrki
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Hej!
Har du fri surf så har du fast lina,mobil med rösttelefoni 2-10 g-bit
mobilinternet,typ dator 10-20 g-bit,jag har inte hittat andra alternativ
vilket bolag har du?

MVH//Jocko

Hej.
Jag har ett 3 abonnemang som var på ett erbjudande.
Möjligt att det bara var tillfälligt för trogna kunder.
Hoppas att du kan hitta ett lika bra erbjudande.
Förmodligen var detta en engångsföretelse, men det kan säkert dyka upp igen.
Kolla upp detta för fungerar för oss i alla fall.
Mvh
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Kanske dumt att perforera taket och montera en parabol.
Möjligen en Sniper eller campingparabol eller liknande löst placerad.
Det var det jag var ute efter.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Kanske dumt att perforera taket och montera en parabol.
Möjligen en Sniper eller campingparabol eller liknande löst placerad.
Det var det jag var ute efter.


Hej

Perforera taket ??
Dom två självsökande parabolerna jag haft har varit limmade på taket. Enda hålet är kabelgenomföringen och den sitter skyddad under parabolen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Till engelsmän engelska program osv. De har redan förlorat en del av sina kanaler här på Solkusten. .

Pga. detta minskar säkert antalet husbilar med parabol på taket, som jag trodde detta tråd handlade om. Säkerligen de engelska som förlorar sina vanliga kanaler som BBC, ITV, SKY och de svenska som har tittat på alla svenska kanaler via Viasat osv.

Jyrki


Hade SKY fått bestämma själva så hade ala kanaler kodats. BBC och ITV är inte SKY. BBC & ITV betalar stora summor för att täcka så stora delar av Europa, Dom kommer nu bara att betala som andra länderför BBC World service. Hollywod är sedan många år och gnäller på SKY att dom har massa tittare utanför Storbritanien för 8 år sedan uppskattades det till mer än 200 000 tttare som har kort utanför Storbritanien. Andra länder som Spanien har då inget intresse att sända samma filmer med Engelsk orginalljud och ta betalt av engelsktalande kunder. Därfðr så har den nya Astra2 satelliten blivit designad för att inte komma utanför Storbritanien. Samma som Sveriges satelliter.

Satelliterna kommer inte att försvinna under många år. Det är det bästa sättet att kunna sända med en mycket bra kvalite. Satelliterna används nu okså att kunna transportera Internet med en mycket hög hastighet.

Vad som jag kan tänka mig som Anita & Jyrki säger att det kan bli mindre paraboler på husbilar. Detta innebär att det inte blir utländsk TV där det inte finns Internet täckning.

Jag hoppas på den gamla lagförädringen som föreslogs i mitten av80 talet att det batalas copyright av antalet kunder man har och inte på geografiska områden.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: När försvinner parabolen

Hej!
Jag gillar min parabol. Jag bor i Sverige på somrarna och på Costa del Sol
på vintern.På båda ställena tar jag in Astra-satelliten och där finns massor av gratiskanaler på både engelska och tyska bl.a. Eurosport.
Dom kommer nog att finnas kvar länge. Svenska kanaler tittar jag
inte på så ofta. Jag överlever konstigt nog ändå.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Läste i Caravanbladet att SVTWorld ska sluta sända.
Då har man igen nytta av parabolen utomlands om man vill se Svensk TV.
Internet får allt större användning.
//Arne B
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: När försvinner parabolen

Läste i Caravanbladet att SVTWorld ska sluta sända.
Då har man igen nytta av parabolen utomlands om man vill se Svensk TV.
Internet får allt större användning.
//Arne B

Canal Digital fungerar ju ner till mellan europa så visst kan den vara bra att ha.
SVT World har ju vart ett (för) dyrt alternativ, därav nedläggningen antar jag.

Men visst får internet en allt större roll, dock struligt med alla upphovsrättsliga hinder...
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: När försvinner parabolen

Att parabolen skulle försvinna tror jag inte. Det är den enda fria vägen mellan sändare och mottagare vi har. Vi skaffade parabol på husbilen för att svensk markbunden Tv-sändning är usel. Har aldrig klickat med parabolen och mitt Canal D abonnemang. Jo, om det finns träd eller byggnader i vägen för signalen att nå "tallriken".
Finns människor som inte förstår vitsen med CD reklam om att "Det står en man i trädgården med en motorsåg. Han kanske kan ta såga ner trädet"
För att markbunden tv ska fungera 100% får man nog göra tundran av Sverige först. :twitcy::twitcy:
Länge leve parabolen....
 
Senast ändrad:
Toppen