• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

punka spray

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Hej, då vi har råkat köra över en bräda med spik i, fick vi andvända, det berömda reservhjulet, kollat lite på nätet efter en ny tub, någon som vet vart man kan köpa denna snygga förpackningen.
 

Bilagor

  • ja.jpg
    ja.jpg
    249,4 KB · Visningar: 14

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: punka spray

Har hittat ett ställe, då tydligen billigare med både tub & Kompressor.
pris runt 750:-. Kollar nu även med fiat, tycker att man ska kunna köpa bara själva tuben. Väntar på svar. Återkommer
 
Senast ändrad:

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: punka spray

Har hittat ett ställe, då tydligen billigare med både tub & Kompressor.
pris runt 750:-. Kollar nu även med fiat, tycker att man ska kunna köpa bara själva tuben. Väntar på svar. Återkommer


Hittat pris ca:420:- / Reservdelar hos Fiat.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: punka spray

Vad är skillnaden på original punkaspray och det man kan köpa i biltillbehörsbutiken ex Biltema
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: punka spray

Undrar bara blir det inte obalans i däcket? samt att man är tvunget att köpa nytt däck ? sörjan man sprutar in lägger sig i lager och skapar obalans? .. en tanke jag har bara ...
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: punka spray

Undrar bara blir det inte obalans i däcket? samt att man är tvunget att köpa nytt däck ? sörjan man sprutar in lägger sig i lager och skapar obalans?
Det är inga problem. Vätskan som hamnar i däcket är så tunt att det är inga problem. Har kört mc i många år och använt punkaspray utan problem. Däremot bör man tala om att man har använt punkaspray när man ska byta däck, eftersom det är ganska kletigt och inte roligt att få på sig. Om de som byter däcket vet om det i förväg är det inga problem.
Eftersom drivgasen är gasol bör man tänka sig för, om man ska svetsa eller liknande i fälgen. Många olyckor har hänt när man ska svetsa en fälg och den innehåller gasol.
När man är ute och kör mc på sämre vägar (läs i skogen) så kan det vara långt till närmaste väg om man får problem och behöver hjälp, det kan då vara bra att fylla däcket med punkaspray innan man far ut. Om man sedan får punktering så märker man det inte eftersom däcket själv läker.
Jag har även varit med om att laga en aluminiumfälg med punkaspray, visserligen gick det åt tbvå burkar på en mcfälg men den höll hela vägen hem ca 100 mil.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: punka spray

Hur lagar man en fälg med punkaspray?
Min kompis körde ner i en grop efter landsvägen och fälgen blev missformad så att luften läkte ut vi fick tag i en slägga så att vi kunde forma till den men tyvärr sprack den. Inget att rekommendera men nöden har ingen lag och vi hade inga andra möjligheter än att försöka så att han skulle kunna åka vidare med oss den dagen. Vi fyllde sedan däcket med punka spray det bubblade friskt i hålet på sprickan i fälgen men det blev bättre. Vi väntade då en stund och försökte sedan med en till burk och då blev det tätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: punka spray

O.k. då var det snarare läckan än fälgen som blev tillfälligt lagad! :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: punka spray

Vad är skillnaden på original punkaspray och det man kan köpa i biltillbehörsbutiken ex Biltema

En viktig fråga.
Vad jag förstår så är drivgasen gasol i punkasprayen från biltillbehörsbutikerna.
Medan original kompressorerna pumpar in medlet som ska täta med tryckluft.
Jag ser heller ingen flamma på etiketten att det är brandfarligt på bilden i inlägg nr. 1.
Rätta mig om jag har fel.
Krister.
 
Senast ändrad:

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: punka spray

Det gäller inte bara spray, gäller även kompresson, den måste ju klara att fylla ett husbilsdäck.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: punka spray

Göran H Förlåt ja tyckte det stod om mc fälg i rad 8!
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: punka spray

gummiverkstäder hatar att jobba med däck med punkaspray. har pratade med en som vägrar befattasej med sådana-

Spik och skruvhål går bra att laga med Kladdsnöre och dito verktyg, Fyller dock inte däcket.

Jägarn
 
Toppen