• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad använder ni era surfplattor till???

F

F.d. 2621

Guest
Jag avslutade min prenumeration på en av de två dagstidningarna och köpte en en surfplatta genom Telia - en Galaxy Note / 4G till en månadskostnad som är mindre än hälften av tidningsprenumerationens kostnad. På plattan kan man ju fortsätta läsa tidningen gratis!

En annan tanke var att kunna låna e-böcker på biblioteken och läsa sådana med tydlig text och till ingen kostnad alls. Att köpa böcker är ju inte heller direkt gratis. M a o verkade priset för en modern surfplatta lätt kunna "sparas in", sagt och gjort och jag slog till.

Men - till vad kan man annars använda denna surfplatta?? Jag förstår att vissa väljer att använda den för gps-ändamål, men det intresserar mig inte så mycket - min gamla TomTom duger bra än så länge.

Till att lagra och visa fotos? Kanske, men vad är då fördelen med lap-topen med programmet Photoshop? Att hantera e-posten?? Än en gång ställer jag frågan: varför och i jämförelse med datorn?

Det vore mycket intressant att höra synpunkter på detta. Det måste finnas något väsentligt jag har missat!?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Bekvämt att ligga utsträckt i soffan o surfa, läsa, spela mm med en lätt surfplatta i händerna
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Hanterbarhet, enkelhet, mångsidighet och batteritid är bara några av fördelarna med iPaden.
Just nu skriver jag dock med min kamera utrustad med Joors simkort. IPaden ligger hemma.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Citat; "Jag förstår att vissa väljer att använda den för gps-ändamål, men det intresserar mig inte så mycket - min gamla TomTom duger bra än så länge."

Vill slå ett slag för att du skall åtminstone prova det här med GPS i surfplattan.

Själva har vi en fin inbyggd GPS i instrumentbrädan på husbilen, men var tittar vi på när vi behöver hjälp av GPS´n? Jo på den stora bilden på surfplattan. I husbilen är det numera alltid plattan som gäller.

Även praktiskt och billigt när man reser. Just nu är vi i USA och hyrt bil i en månad. GPS´n skulle kostat 30 x 50 kr = 1500 kronor om vi accepterat hyrbilsfirmans gentila förslag.

Istället laddade vi ner Navigon Östra USA i iPaden, för drygt 200 kronor för licensen.

Hos oss tar "paddorna" över allt mer.......
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Har en 2:a 1 st 3:a och senast en mini som är bäst pga av storleken används som dator och nedladdat Tom Tom program som jag tror skall bli bra vet som sagt inte ännu när den används utomlands i sverige behövs den inte hittar till det vi åker för det mesta. Rekommendation mini bra upplösning samma som 2:an men pga av litenheten blir den grym och 307g lätt och tunn. Slippa logga på vid varje gång som den bärbara datorn.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Citat; "Jag förstår att vissa väljer att använda den för gps-ändamål, men det intresserar mig inte så mycket - min gamla TomTom duger bra än så länge."

Vill slå ett slag för att du skall åtminstone prova det här med GPS i surfplattan.

Själva har vi en fin inbyggd GPS i instrumentbrädan på husbilen, men var tittar vi på när vi behöver hjälp av GPS´n? Jo på den stora bilden på surfplattan. I husbilen är det numera alltid plattan som gäller.

Även praktiskt och billigt när man reser. Just nu är vi i USA och hyrt bil i en månad. GPS´n skulle kostat 30 x 50 kr = 1500 kronor om vi accepterat hyrbilsfirmans gentila förslag.

Istället laddade vi ner Navigon Östra USA i iPaden, för drygt 200 kronor för licensen.

Hos oss tar "paddorna" över allt mer.......

Behöver inte Ipaden nån slags uppkoppling för att funka bra som gps? Eller ingår det i Navignon? Mats
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Behöver inte Ipaden nån slags uppkoppling för att funka bra som gps? Eller ingår det i Navignon? Mats

Nej, den behöver inte vara online, varken för ställplatssökning eller navigering.
Databas med ställplatser och kartor laddas ned i förväg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Mycket bra fråga!

Eftersom jag själv inte kunnat besvara denna frågeställning för mig själv, så har jag ingen platta.

Man använder den som dator, för att läsa dags- och veckotidningar, för att låna biblioteksböcker, för att lyssna på musik och talböcker, för att hitta ställplatser och att navigera dit, för att se SVT:s livesändningar, för att lyssna på radio, för att ringa med video, för att ta och redigera bilder och video, som uppslagsbok och säkert lika mycket mer.

Och att man kan använda den en hel dag utan laddning.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Nej, den behöver inte vara online, varken för ställplatssökning eller navigering.
Databas med ställplatser och kartor laddas ned i förväg.

Men visst behövs det väl en gsmuppkoppling iallafall? Både iphone och ipad saknar väl egen fullvärdig gps? Jag kan ha fattat fel, men min miniipad som saknar cellurar kan inte funka som gps, då måste jag gå via iphonen, blåtand och delat internet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Men visst behövs det väl en gsmuppkoppling iallafall? Både iphone och ipad saknar väl egen fullvärdig gps? Jag kan ha fattat fel, men min miniipad som saknar cellurar kan inte funka som gps, då måste jag gå via iphonen, blåtand och delat internet.

En iPad/iPhone med 3G/4G behöver inte vara online för att hitta GPS- eller GLONASS-satelliterna. De har egna GPS-chip samt A-GPS som är en GPS-teknik som förenar GPS-systemet med mobiltelefonnätet.

I och med A-GPS kan sökandet efter GPS-satelliter göras betydligt snabbare där GPS-funktionaliteten inte är aktiv hela tiden.

iPad med enbart WiFi är inte utrustad med GPS och kan inte användas till navigering.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Personlig betraktelse
Egentligen är det bara en vuxenleksak som jag mycket väl skulle kunna vara utan. Kartböcker funkar, vanlig mobiltfn funkar, papperstidning funkar, böcker funkar etc. Och det funkar även utan dessa pappersutgåvor. Om jag tog bort all "dator/surfplatte/smartphonetid så skulle jag istället få mycket mer tid till aktivt uteliv som jag prioriterar högre. Men det är mer en personlig betraktelse och jag respekterar att andra gör andra prioriteringar och jag är också medveten om att det inte är vad trådskaparen efterfrågade.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Min erfarenhet är att det sparar en massa tid!

En pryl istället för ett dussin att hålla reda på kan spara mycket tid både vid handhavande och eftersökning.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

iPad med enbart WiFi är inte utrustad med GPS och kan inte användas till navigering.

Det finns miniplattor med enbart wifi men med inbyggd GPS ex Nexus 7 , Samsung tab 7. De kostar idag obetydligt mer än en GPS, men kan användas till mycket mer...
Ladda ner ex. navprogrammet Co-pilot ...det fungerar perfekt... min 16GB minne rekommenderas. Vill man sen ha en Internet-koppling så använd mobilen som hotspot.

Bosse
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Hej alla ni som vet:

Vi har Telia abonnemang på lap-toppen (dongel)
och Telia abonnemang på I-Phone.
Om man köper en I-pad skal man så köpa ett till abonnemang??
Eller kan man använda den dongel vi använder till Lap-toppen?
:wideeyed:

tacker på förhand för era kloka svar:)
mvh
Mikael
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Hej alla ni som vet:

Vi har Telia abonnemang på lap-toppen (dongel)
och Telia abonnemang på I-Phone.
Om man köper en I-pad skal man så köpa ett till abonnemang??
Eller kan man använda den dongel vi använder till Lap-toppen?
:wideeyed:

tacker på förhand för era kloka svar:)
mvh
Mikael

Du kan inte använda en dongel men du kan placera dongelns simkort i iPaden och koppla upp dig. Alternativet är att dela ut Internet med din iPhone.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Hej alla ni som vet:

Vi har Telia abonnemang på lap-toppen (dongel)
och Telia abonnemang på I-Phone.
Om man köper en I-pad skal man så köpa ett till abonnemang??
Eller kan man använda den dongel vi använder till Lap-toppen?
:wideeyed:

tacker på förhand för era kloka svar:)
mvh
Mikael

Ett alternativ är att köpa en liten router som går på 12v, och använda det teliakort som du har billigaste & mesta surfen på.

I husbilen har vi kört så på telefoner, iPad & datorn (om den är med) funkar precis som hemmanätverk.

//Tommy
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Det finns miniplattor med enbart wifi men med inbyggd GPS ex Nexus 7 , Samsung tab 7. De kostar idag obetydligt mer än en GPS, men kan användas till mycket mer...
Ladda ner ex. navprogrammet Co-pilot ...det fungerar perfekt... min 16GB minne rekommenderas. Vill man sen ha en Internet-koppling så använd mobilen som hotspot.

Bosse

Har samma utrustning men med 32 GB. Kostar endast 2.290:-
Dessutom har jag samma navigationsprogram i min Smartphone (android) utan extra kostnad.
Co-pilot har inbyggd backuppfunktion i "molnet" vilket medför att information kan delas mellan plattan och mobilen. Kan verkligen rekommendera den här lösningen.
I husbilen har jag Net1 med wifi.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vad använder ni era surfplattor till???

Ja, jag är inne på mitt andra försök med surfplatta, men varken jag eller någon annan i familjen lyckas gilla det - de bara ligger där o samlar damm.
Testade först med en 7" platta - tänkte att det kommer bli trevligt att se på film o lite sånt - men nej då, skärmen var så liten att det fungerade precis lika bra med min smartphone. Egentligen bättre med telefonen eftersom den alltid fanns tillhands i fickan.

Till andra försöket som till viss del pågår införskaffade jag en Samsung Galaxy TAB 10,2". Tänkte att skillnaden mellan telefonen och plattan skulle vara det avgörande, men nej då - hela familjen sitter med sina bärbara datorer och telefoner ändå! Ännu en dammsamlare.

Jag har en Sony Vaio bärbar dator som är en riktig lättviktare men med ordentlig prestanda och en högupplöst 15,6" skärm. Denna är så lätt att hantera (formatmässigt) att det alltid blir den som åker fram istället för plattan i mitt fall.
Är jag på språng så har jag telefonen med alla appar i fickan som funkar bra som mobil lösning - inget att släpa på...

Jag ser inte mig själv som bakåtsträvare, tvärt om älskar jag allt som är "elektriskt". I vårt hem är det mesta uppkopplat på ett eller annat sätt - kanske lite väl mycket då frugan knorrar. Hon tycker det är löjligt att via mobil/dator övervaka massa olika temperaturer/fuktnivåer i huset och att tända fönsterlampor vid solnedgång per automatik, eller för den delen byta kanal med mobiltelefonen.

Vi har verkligen gett surfplattorna mer än en chans, men de känns ändå som nått mellanting som ingen vill ha där hemma...
 
Toppen