• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toppfart på husbilen

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Toppfart på husbilen

Hej

Om det är angett olika toppfarter och bilarna väger någorlunda likt och har samma motor, så kan de mycket väl ha olika utväxling.

Har Du kollat vad utväxling växellåda resp slutväxel har på de båda bilarna?

/Stig
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Toppfart på husbilen

Vi får väl hoppas att du inte försöker köra fort med den klumpen du har på din avatar, ha ha!

:D:D:D:D den köper jag Anders.
helt utanför tråden vill jag glädja mig själv att denna
Cadillac Fleetwood Brougham d'Elegance faktiskt vann 2:a pris i sin klass, vilket jag är stolt över. Så max 70 km/h och ca 100 mil/år njuter man av denna Black Lady
Här är alla resultat från bilutställningen - Ystad - Skånskan.se

http://d19xxe5sr76d91.cloudfront.net/se/car_images/813dae7a-46a5-4d2b-af14-049c25b6fd29.jpg
 

Bilagor

  • pris.jpg
    pris.jpg
    954,8 KB · Visningar: 6
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Toppfart på husbilen

Vi får väl hoppas att du inte försöker köra fort med den klumpen du har på din avatar, ha ha!

:D:D:D:D den köper jag Anders.
helt utanför tråden vill jag glädja mig själv att denna
Cadillac Fleetwood Brougham d'Elegance faktiskt vann 2:a pris i sin klass, vilket jag är stolt över. Så max 70 km/h och ca 100 mil/år njuter man av denna Black Lady
Här är alla resultat från bilutställningen - Ystad - Skånskan.se

http://d19xxe5sr76d91.cloudfront.net/se/car_images/813dae7a-46a5-4d2b-af14-049c25b6fd29.jpg


PSSS:
Jag skäms att erkänna det, men jag har också en glidarbil:oops:. En Mercedes 300 ce (cupé) som är i mint condition och har absolut allt som gick att lasta på i utrustningsväg. Fast det som är unikt egentligen är att bilen aldrig har gått på vintern samt att den har endast gått 6000 mil sen ny.

Men skall jag KÖRA bil så får det bli denna . Fast skall den utnyttjas fullt ut så får sonen ta över! Jag vare sig törs eller kan inte köra den som den skall:oops:
 

Bilagor

  • ullared 007.JPG
    ullared 007.JPG
    86,4 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Toppfart på husbilen

Luftmotståndet cW- värdet som man har mätt på olika personbilar verkar inte vara så intressant att känna till på husbilar. Förmodligen inte eftersom dom flesta kunder efterfrågar volym, bekvämlighet och utstrålning och inte toppfart.
/Åke
Hej Åke, du är helt rätt ute och det gäller oavsett fordon! Toppfarten på en enskild "bilindivid" påverkas liksom förbrukningen av bla följande;
1) Främst "CD-värden" (märkbart från ca 70Km/h/vindstilla), man räknar in t.ex, bilens frontstorlek (höjd x bredd= frontyta), frontens form som skär genom vinden liksom diverse ev utskjutande föremål (rutor, takbox, takräck, antenner, solpaneler, underredets konstr/form, mm) samt bilens bakdelsform/förmåga att avlänka fartvind!
2) Toppfarten påverkas även av t.ex om batterierna är urladdade, om AC'n är påslagen (skillnaden betr AC'n för t.ex en Volvo V70 var -5km/h senast som jag testade toppfart på provbanan/numera slås AC'n aut av på Volvo)!
3) Med-, motvind, utetemp, luftfuktighet, höjd över havet, blöt- resp lutande vägbana, mmm kan i enskilda fall vara kraftigt påverkande paktorer!

För att kompensera olika "cd" värden i 1) för husbilar ska man inte bli förvånad om det krävs 20 - 50 Hp för vissa HB vid "ärliga och jämförbara" toppfartsprov (i och för sig syns det redan vid en ytlig påsyn för ett vant öga).

Man kan bara spekulera kring olika förutsättningar för toppfart;
¤ Vid ca 150Km/h färdas man med ca 40m/s, om man då kör i mot eller medvind på 10m/s så ändras förutsättningarna för toppfarten radikalt (ex man färdas genom motvind med ca 187km/h).
¤ En analog följd av resonemanget är att bränsleförbrukningen i våra bilar påverkas på ett likartat sätt och det är nog bla därför som många av oss får så avvikande förbrukningsresultat.

Själv har jag alltid gillat toppfarter med dessa ting men tror i alla fall det är "slutlekt nu;
 

Bilagor

  • SAM_1913.JPG
    SAM_1913.JPG
    880,9 KB · Visningar: 0

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Toppfart på husbilen

Tack för din pedagogiska förklaring Relax, intressant!
Känner mig tvungen att lägga till en bild till MC/Sportbilsparaden.
Köpte en BMW1150rt, 2004, efter div. Suzuki för att åka lite mera upprätt.
/Åke
 

Bilagor

  • 228.jpg
    228.jpg
    1,4 MB · Visningar: 1
J

Jimbo

Guest
Sv: Toppfart på husbilen

Tack för din pedagogiska förklaring Relax, intressant!
Känner mig tvungen att lägga till en bild till MC/Sportbilsparaden.
Köpte en BMW1150rt, 2004, efter div. Suzuki för att åka lite mera upprätt.
/Åke

Aaah, en sån där goding =)

Har kört x antal tusen mil i sadeln på liknande. Var till en början ganska anti boxermotorn men efter att erfarenheten och milen tillryggalagts så har jag helt ändrat uppfattning.

Har haft förmånen att få köra de flesta av BMWs moderna motorcyklar och favoriterna är lätt R1200GS och R1200R pga att de är så allround. Visst K1300S va frän men begränsat användningsområde. Nya HP4 har jag inte ens klämt på =(

Din R1150RT är underbar på grusväg om man vågar vara lite aggressiv.
Lätt på framhjulet och överstyr kontrollerat likt en gammal Volvo 240 =)

Man behöver egentligen aldrig använda bromsen...bara att balansera hastigheten och sladden med motorns vrid.

Det jag hade svårast för gällande boxern när jag gick från radmotorerna var att växla innan varvstoppet slog in. Kommer ganska tidigt och utan förvarning.

Hoppas du får många sköna och roliga mil =)

/J
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Toppfart på husbilen

Nu var det husbilars toppfart tråden handlar om, men eftersom andra nöjesfordon har smygit in sig här, klipper jag också in ett par kort.


500 varv kvar på sexan, men mätarn visar aldrig mer än 299 :p
299kmt.JPG


Under acceleration vill inte framhjulet vara kvar på marken i upp till lite över 200... :D
Wheelie.JPG
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Toppfart på husbilen

Jag har en LMC 654 2010 Ford TDCI,den går ganska lätt upp till 160km/h.
Lite skillnad att göra en omkörning med denna än våran gamla adriatik som gjorde 110km/h efter några minuter.

Mvh/Micke
Ev kommer det en Gtech på husbilen under sommaren,dock med lite andra siffror än på banbilen :)

Coppermine Photo Gallery - 1502 Turbo/Höstrepa
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Toppfart på husbilen

Det går undan kan man väl säga, 150-160 km timmen, usch vad jobbigt att att köra i den farten, efter att läst hela tråden och funderat lite över om rimligheten i dessa farter så gick jag ut till husbilen och kontrollerade högsta fart som registrerats i i vår GPS, sedan 2008 var det 116 km timmen.
En normalfart på farthållaren är ca 94 km, då kommer man fram utvilad och pigg samtidigt som man hinner upptäcka massor med spännande saker under resan. Trevlig resa önskar fritidsbonden i Huddinge
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Toppfart på husbilen

Är nog som det sägs uppskattad toppfart som skåpbil. Min 08:a med alkov gör 140 km mätt med GPS i iphone slår 3 km fel.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Toppfart på husbilen

Någon som har behövt att bromsa hårt eller göra en undanmanöver med husbilen i så höga hastigheter? Det måste vara en aha upplevelse om allt går vägen.
För egen del har jag nog aldrig varit över 110 km/h.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Toppfart på husbilen

Min lär göra 152, vi får väl se om jag kan nå 160 vid tillfälle.
Jag får väl släppa av frugan dessförinnan.


image.jpg
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Toppfart på husbilen

Upp till 120-130 km/h går väldigt snabbt med min Burstner Ixeo 664 130 hk, efter det så behövs en längre sträcka för att komma upp i 145 vilket jag varit på autobahn, det fanns lite mer att ge men som Gunnar sade man skall inte köra fortare än skyddsängeln kan hänga med och jag kommer förmodligen aldrig mer att testa bilen upp i dessa farter även om jag upplevde h-bilen både hyfsat tyst och väldigt stabil...men det är en stor bila att bromsa med.......

//Pilot
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Toppfart på husbilen

Knarrevik, du har hittat kärnpunkten i husbilars fartbegränsning.
Toppfarten påverkas av många saker som effekt och luftmotstånd mm, men det spärren i högerstolen som är den största begränsningen och det är nog bra.

Konstaterar att med min senaste hembyggda är det jättelätt att ta sig upp till 120 kmh, finns säkert en hel del mer att ge men man får väl "läsa manualen" i tyskland nån gång för att ta reda på vid vilken fart det blir obehagligt att framföra den.

110 kmh över Hallandsåsen var ingen match det heller, mest som ett prov då jag faktiskt har lugnat ner mig med åren och numera även tänker på dieselräkningar som ska betalas.

Det var bättre förr med första husbilen, En lt31:a som man nästan nådde 80 med under rimlig tid, 90 nådde man ibland om förutsättningarna var bra. :)

mvh jocke
 
Toppen