• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Kör man enbart i Sverige så är det inget problem att ha tillgång till gasolförsörjning...

Men ute i Europa finns det en mängd olika gasflasktyper som gör att man måste gardera sig med adapters eller använda lokala kopplingar etc.

Ett sätt att förenkla gasolförsörjningen är att montera in en Alugasflaska med fast montering så att man får fylla på själv direkt till flaskan via uttag utanför HB som en vanlig tankning eller uttag direkt på flaskan. Funderar på att sätta in en Aluflaska fast monterad för Europakörning och ha en vanlig bytes P11 för körning i Sverige.
Fördelen är att det börjar komma fler påfyllningsställen i Sverige och Norge och att det finns bra täckning i Tyskland, Frankrike och Spanien. Dessutom blir gasolen billigare...
myLPG.eu - LPG in Europe

Har läst lite trådar om gasol men förvirringen ökar bara med antalet trådar...
Det jag kommit fram till är att Alugasflaskan fungerar bra.
Men 2st P11 räcker ju ett bra tag under varma årstiden.

Ser fram emot lite erfarenheter från er som testat Alugas-systemet...

Bosse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Vi har ersatt p11'orna med två Alugas. Båda är kopplade till en och samma påfyllningsslang.

Enkelt, praktiskt och framför allt gas överallt, vi kör mycket i hela Europa, speciellt i syd. (Inte i Finland, men två flaskor räcker väl den tiden vi är där).

Byter aldrig tillbaks till P11. Vid bilbyte tar jag med mina Alugas och får lit mer rabatt på den nya bilen...

Hälsning jyrki
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Vi har det som du beskriver i inlägg 1. Inte så tätt mellan tankställen i Sverige men desto tätare utanför Sverige.
P11:an använder vi som "reserv-tank" om innehållet i Aluflaskan skulle ta slut till dess vi kan fylla på igen. Praktiskt och bekymmersfritt.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Kör man enbart i Sverige så är det inget problem att ha tillgång till gasolförsörjning...

Men ute i Europa finns det en mängd olika gasflasktyper som gör att man måste gardera sig med adapters eller använda lokala kopplingar etc.

Ett sätt att förenkla gasolförsörjningen är att montera in en Alugasflaska med fast montering så att man får fylla på själv direkt till flaskan via uttag utanför HB som en vanlig tankning eller uttag direkt på flaskan. Funderar på att sätta in en Aluflaska fast monterad för Europakörning och ha en vanlig bytes P11 för körning i Sverige.
Fördelen är att det börjar komma fler påfyllningsställen i Sverige och Norge och att det finns bra täckning i Tyskland, Frankrike och Spanien. Dessutom blir gasolen billigare...
myLPG.eu - LPG in Europe

Har läst lite trådar om gasol men förvirringen ökar bara med antalet trådar...
Det jag kommit fram till är att Alugasflaskan fungerar bra.
Men 2st P11 räcker ju ett bra tag under varma årstiden.

Ser fram emot lite erfarenheter från er som testat Alugas-systemet...

Bosse
I södra sverige går det nog bra, det är värre när du kommer lite norr över...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Hej!
frågor om typ alu-flaskor.

hur ofta skall dom besiktigas

isåfall var gör man det

mvh skogen.

Det står tryckt på dem. 10 år.

Jag har haft 1 Alugas och 1 P11 nu i två säsonger. Under denna tid har jag inte behövt vare sig byta eller fylla P11:an. Jag har alltid vid behov hittat tankställen, även i Sverige. När jag byter bil kommer jag att ha 2 st Alugas då jag alltid hittar mackar att tanka på.

LPG i Europa
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Vi har också en av varje, en Whynenflaska och en vanlig P11 som reserv. Men P11 är fortfarande "obegagnad"... Det fins alltid fyllnadsmöjligheter för Whynenflaskan.
/Bertikl
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Vi har också en av varje, en Whynenflaska och en vanlig P11 som reserv. Men P11 är fortfarande "obegagnad"... Det fins alltid fyllnadsmöjligheter för Whynenflaskan.
/Bertikl

Lite följdfrågor dyker upp...
Wynenflaskan... vad skiljer den mot Alugas ? Får man tanka gasen själv?
Finns det många tankställen i Frankrike ?

Bosse
 

Bilagor

  • image-19-fotoshowImageNew-b48defef-16933.jpg
    image-19-fotoshowImageNew-b48defef-16933.jpg
    16,9 KB · Visningar: 1.061
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Lite följdfrågor dyker upp...
Whynenflaskan... vad skiljer den mot Alugas ? Får man tanka gasen själv?
Finns det många tankställen i Frankrike ?

Bosse

vad skiljer den mot Alugas ? Stål istället för Aluminium (tyngre)
Får man tanka gasen själv? Nja! Lite olika i europa.
Finns det många tankställen i Frankrike. Överallt massor. LPG i Europa
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

vad skiljer den mot Alugas ? Stål istället för Aluminium (tyngre)
Får man tanka gasen själv? Nja! Lite olika i europa.
Finns det många tankställen i Frankrike. Överallt massor. LPG i Europa

För att förtydliga lite till...

SirMcLains svar på frågorna 2 och 3 gäller både Whynen och Alugas.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

I mitt tycke en nödvändig installation om man reser mycket i hela Europa, utanför högsäsong! Har haft denna installation sedan november 2010 och har aldrig mer behövt byta flaskor eller haft brist på gasol. Fyller oftast själv förutom i Italien där servicepersonal fyller/tankar (även i Grekland). Alltid billigt! LPG finns i hela Europa, har aldrig haft problem att hitta, inte ens i Sverige!
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/333525
Min installation gjorde jag själv (inget märkvärdigt/svårt) och kostar idag 550€ inkl. alla slangar, kopplingar, adaptrar och utefyllning. De nyare flaskorna/tankarna har bättre mätare på egen genomföring i flaskans ovansida.
Julian
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Vi har två Alugas tankflaskor kopplade till en utvändig fyllningskoppling och sammankopplade på förbrukarsidan med en automatisk flaskomkopplare och kontrollpanel inne i bilen som visar när en flaska är tom. Har fungerat mycket bra hittills.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Har fortfarande några frågetecken som någon kanske kan hjälpa mig med.

Det verkar finnas 2 system på sk fasta gastank-monteringar som är aktuella, Wymen grön flaska och Alugas.
Stål eller aluminium...
Vikten talar ju för Alugasvarianten men finns det några fällor...
när det gäller säkerhet, försäkring, godkännanden (är de TÜV och CE godkända) och pris färdigmonterat.

Skillnad på LPG-gas och Gasol/propan ??
Är det godkännt att köpa ett system och göra en egen installation, och vad krävs ?
Installationen... skall den besiktigas och godkännas av någon ?

Skulle vara gött om HBK skulle kunna få ett bra pris av någon lev. i Sverige på ett monterat och testat "fasttanksystem" som fungerar i Europa.
Materialkostnaden på ett komplett system tycks ju ligga på ca 5000kr/enhet.
Borde ju inte ta mer en 1 timme att montera.

Måste finnas ett behov då allt fler ger sig ut på långresor. Inget stort problem om man bara reser i Sverige...

Bosse
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Bilden är på en Alugas-flaska.
Påfyllningsslag nu riktad till höger, förbrukningskoppling med kran till vänster.
Mitt emellan dessa sitter en mätare som är riktad uppåt. För att kunna läsa av den i horisontplanet har jag köpt till en spegel som finns som en artikel i Alugas-sortimentet.
För att koppla den tyska flaskan till en svensk koppling på förbrukarsidan krävs en adapter "tysk flaska till svensk koppling".
Flaskans krage är här avmonterad.
 

Bilagor

  • bild (7).JPG
    bild (7).JPG
    121,7 KB · Visningar: 16

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Har fortfarande några frågetecken som någon kanske kan hjälpa mig med.

Det verkar finnas 2 system på sk fasta gastank-monteringar som är aktuella, Wymen grön flaska och Alugas.
Stål eller aluminium...
Vikten talar ju för Alugasvarianten men finns det några fällor...
när det gäller säkerhet, försäkring, godkännanden (är de TÜV och CE godkända) och pris färdigmonterat.

Skillnad på LPG-gas och Gasol/propan ??
Är det godkännt att köpa ett system och göra en egen installation, och vad krävs ?
Installationen... skall den besiktigas och godkännas av någon ?

Skulle vara gött om HBK skulle kunna få ett bra pris av någon lev. i Sverige på ett monterat och testat "fasttanksystem" som fungerar i Europa.
Materialkostnaden på ett komplett system tycks ju ligga på ca 5000kr/enhet.
Borde ju inte ta mer en 1 timme att montera.

Måste finnas ett behov då allt fler ger sig ut på långresor. Inget stort problem om man bara reser i Sverige...

Bosse

Hej !, Jrlarmcentral säljer....
JR Larmcenter - Nyheter - Alugas tankflaska
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Hej sällar mig till alla som gillar Alu-Gas med LPG, ingen mera huvudbry om gasen räcker eller att hitta flaskbytarställe o Billigare blir det.(Halva priset.)
Vi handlade hela paketet hos http://www.gasfachfrau.eu/ inkl regulator/omkopplare
Monterade sjäv efter bild, enkelt som en plätt.
Påfyllningen monterade jag bakom luckan, till flaskornas nivåmätare finns ett
fjärravläsnings kit. Provtryckning ska enligt tyska normer ske 2023 o jag tror att
detta kan ske på många ställen i Sverige också.
Den som lever få se, eller den tiden den sorgen.
:twitcy:
 
Toppen