• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SVERIGE

sigge - rikke

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10849
Medlemskap
2024
Sv: SVERIGE

Helt rätt, därför tänkte vi åka genom Sverige mot slutet av april. Ska först upptill Umeå för ett litet stopp där, och sedan vidare om vädret tillåter.

Vi har inte haft vår husbil mer än snart ett år, och sensommaren var vi ute i Europa men vill gärna se norra Sverige på våren.

Är detta en bra idé eller är det en annan tid på året som det skulle vara bättre!

Har varit mycket i hela Sverige men då på sommaren och nu är man så trött på vår vinter här nere i Skåne.

Hälsningar
Majlis - Tony
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: SVERIGE

Helt rätt, därför tänkte vi åka genom Sverige mot slutet av april. Ska först upptill Umeå för ett litet stopp där, och sedan vidare om vädret tillåter.

Vi har inte haft vår husbil mer än snart ett år, och sensommaren var vi ute i Europa men vill gärna se norra Sverige på våren.

Är detta en bra idé eller är det en annan tid på året som det skulle vara bättre!

Har varit mycket i hela Sverige men då på sommaren och nu är man så trött på vår vinter här nere i Skåne.

Hälsningar
Majlis - Tony

Har varit i norra Sverige och Finland många gånger och upplevt att Augusti är bästa tiden. Fortvarande ljusa och varma kvällar samt nästan inga mygg.

Marjatta
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: SVERIGE

Varför inte Geiranger - Atlantershavsvägen - lofoten o.s.v ??
Det övergår vel allt vil jag tro när det gäller natur.

Ottar
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: SVERIGE

Vi firar midsommar i Darlana och sedan köra vi Viltmarksvägen.
Komplettera gärna Vildmarksvägen med Sagavägen Stalon-Kittefjäll- Hattfjälldal- Tärnaby.
Den är i våra ögon vackrare än Vildmarksvägen.
Glöm inte att åka upp till Fatmomakke,Marsliden kan också vara värt ett besök.

Tommy R
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: SVERIGE

Inte kan det väl finnas något land som slår vårt
när det gäller natur, ren luft, hav, fjäll, allemansrätt.
Tommy R

Jag håller med! Andra länder så som Finland, Norge, Danmark med flera har även de det mesta, men inte allemansrätten. Det är vi i Sverige, vad jag förstår, ensamma om i hela världen.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: SVERIGE

Och Finland och delvis Norege!!

Verkligen? Kan detta verifieras? Sist jag var i Finland och campade blev jag tillsagt att i Finland finns inget som heter allemansrätt på det sätt vi har i Sverige. I Norge får man ju inte ens plocka bär i skogen. Vad är det för allemansrätt. Jag har emellertid inte sett något skrivet från Finland eller Norge, men vad jag vet finns det vissa möjligheter att fricampa i båda dessa länder, men någon allemansrätt, med betoning på RÄTT finns inte vad jag förstår. Finns det något att läsa om dessa förhållanden i Finland och Norge?

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: SVERIGE

Nu är du ute o cyklar ordentlig, Finland har allemansrätt.

/Leif

Det var just det jag gjorde i Finland när boende på orten sade åt mig att jag inte fick slå upp mitt tält på annans mark, då ingen allemansrätt fanns där. Jag tackar för informationen, även om det inte står något om just tältning i den. Tydligen finns det regler om "allemansrätt" lite här och var i den finska lagstiftning. Intressant! Så fick jag lite att läsa om saken, precis som jag efterfrågade. Tänk att det inte går en dag utan att man lär sig något nytt.

Johan K.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: SVERIGE

Jokin!
I Norge har vi Friluftsloven som er en del av Allemansretten og der står det blant annet om bærplokking

§ 5. (Almenhetens høstingsrett)
Under ferdsel i utmark kan allmennheten høste ville nøtter som skal spises på stedet og plukke og ta med seg ville blomster, planter, bær og vill sopp, samt røtter av ville urter, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
For multer på multebærland i Nordland, Troms og Finnmark gjelder første ledd bare når eier eller bruker ikke har nedlagt uttrykkelig forbud mot plukking. Uavhengig av et slikt uttrykkelig forbud kan allmennheten alltid plukke multer som spises på stedet.
 
Toppen