• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komradioantenn på husbilen

F

F.d. 50100

Guest
Vad har ni för antenner för 27 MHz PR-radio i husbilarna? En husbil har ofta inte en kaross av metall. Därför blir det lite krångligt att montera en antenn som ger bra räckvidd. Därför är jag nyfiken på hur ni har löst antennproblemet.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Om man inte vill borra hål så kan man göra så här.....

2 plattor aluminiumplåt och 4 långa M5 skruv/mutter. Det är plats för koaxialkabeln mellan dörren och hjulhuset.




//Göran
 

Bilagor

  • DSC_0085.JPG
    DSC_0085.JPG
    1,3 MB · Visningar: 32
  • DSC_0086.JPG
    DSC_0086.JPG
    955,2 KB · Visningar: 20
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Ett svårt val.
Antenn på taket med en plåt eller nät som jordplan är nog det mest optimala.
Kanske man kan använda befintliga takgenomföringar för istallationen.
Alternativet att fästa antennen på spegeln kräver en antenn med "inbyggd jordplan" för att fungera, men kommer tyvärr inte i ens närheten av en antenn som sitter på taket.

Men valet beror nog i huvudsak på vad man själv prioriterar.

(har "tyvärr" själv antennen på spegeln med sämre förbindelse.)
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Helt rätt! Optimalt är ju naturligtvis en kvartvågspinne mitt på taket, men vem vill/kan åka omkring med en 2,5 meter lång antenn på taket!

//Göran/SM5AWU
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

fireflyngpkit_2.jpg
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Visst, ser bra ut men för att kunna bedöma förträffligheten bör man nog mäta stående vågen.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Ståendevåg (SWR) är ju bara en parameter vad gäller antenner. Även ett motstånd på 50 ohm ger ju SWR 1:1! Verkningsgrad och strålningsdiagram är knepigare att mäta!

//Göran/SM5AWU
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Komradioantenn på husbilen

Visserligen men är lätt att mäta. Ett bra SWR säger ju inte att antennen är bra, men ett dåligt SWR säger ju att den inte fungerar så bra, så viss vägledning får man.
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Om man ska sätta en antenn med magnetfot på taket krävs det en stålplåt för att antennen ska få tillräcklig koppling. Hur stor bör plåten vara och kan man utöka jordplanet med radialer på taket?

Såg att det finns en antennfot med en liten elmotor som kan fälla antennen ifall man behöver lägra frihöjd. En vanlig husbil är knappt 3 meter hög. En antenn på 1,5 meter borde klara alla motorvägsbroar.

En antenn på 1,5 meter mitt på taket med bra jordplan borde ge en räckvidd på upp till 5 mil vid bra förhållanden.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Om man ska sätta en antenn med magnetfot på taket krävs det en stålplåt för att antennen ska få tillräcklig koppling. Hur stor bör plåten vara och kan man utöka jordplanet med radialer på taket?

Såg att det finns en antennfot med en liten elmotor som kan fälla antennen ifall man behöver lägra frihöjd. En vanlig husbil är knappt 3 meter hög. En antenn på 1,5 meter borde klara alla motorvägsbroar.

En antenn på 1,5 meter mitt på taket med bra jordplan borde ge en räckvidd på upp till 5 mil vid bra förhållanden.

Kolla först om taket är av aluminium i så fall duger taket som jordplan.
 
F

F.d. 50100

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Det bästa tipset jag har fått hittills är att ovanpå taket med hjälp av självhäftande kraftigt kardborreband montera en stålplåt på minst 1 dm2. Från den drar man två radialer på en kvarts våglängd (ca 2,7 m för 27 MHz) 180 grader från varandra. Radialerna kan man göra av vanlig elkabel. Dessa ska utgöra ett fullgott jordplan. Ovanpå plattan av plåt ställer man valfri mobilantenn med magnetfot.

Idén med magnetfot är att antennen ska välta ifall man glömmer den och kör in under en låg höjd.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Komradioantenn på husbilen

Det bästa tipset jag har fått hittills är att ovanpå taket med hjälp av självhäftande kraftigt kardborreband montera en stålplåt på minst 1 dm2. Från den drar man två radialer på en kvarts våglängd (ca 2,7 m för 27 MHz) 180 grader från varandra. Radialerna kan man göra av vanlig elkabel. Dessa ska utgöra ett fullgott jordplan. Ovanpå plattan av plåt ställer man valfri mobilantenn med magnetfot.

Idén med magnetfot är att antennen ska välta ifall man glömmer den och kör in under en låg höjd.

Jag är inte riktig säker på om en magnetfotsantenn verkligen välter vid en påkörning, men jag kan ha fel. (misstänker att den böjer sig vid krock med den övre delen men kanske bryts vid en krock med nedre delen)
 
Toppen