• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FUKTMÄTNING

F

F.d. 55370

Guest
Hallå Kamrater.
Fuktmätning i husbilar hur utförs det egentligen?
Om man lägger en fuktmätare på taket eller på väggen e det en fuktmätning eller e det en fuktindikering?
Behöver man sticka in ett par nålar eller ett par pinnar för att mäta fukten %RF?
Jag vill påstå (jaja jag kan ha fel ) när man lägger en fuktmätare på ytskiktet så kan det bli fel för man mäter runt luckor/fönster odyl som man har ett kallras runt som då möter värme det bildas kondens som då ger utslag på mätaren eller?
När jag bytte HB sist sa en kille att det va 48% fuktigt på ena lastluckan då frågade jag honom hur kommer du fram till det ? Har du kallibrerat mätaren mot något som är torrt eller hur tänker du? då svarar han att ,NÄ varför då mätaren visar ju det . Då TÄNKTE jag idiot. Inom parentes så slapp jag avdrag för att luckan va fuktskadad. Men man undrar.Hur uppfattar ni denna mätning av husbilar????:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: FUKTMÄTNING

Godafton! Du tänker rätt,skall man ha ett rätt mätvärde så skall man trycka in stiften lite grann i mätobjektet..Vid ett tillfälle med den gamla h-bilen så stod jag och kollade på mekanikern på codat när han fuktestade,då tuchade han bara med stiften längs väggarna. Undertill så sprayade han lite här och där med förseglings massa.
Det märkligaste av allt var kravet man skulle uppfylla . att bilen måste vara helt torr och ren(bilen hade stått innomhus hela vintern)och ev fukt hade ju hunnit torka in under dessa månader.

När man kollar läckage på lastbilshytter på volvo så bevattnar man först hytten på utsidan,efter ett x-antal minuter seda går man in i hytten och kollar av reultatet.
Så det här med aktoriserad fuktkontroll är bara ett sätt att tjäna lätta pengar
Ha det gott Håkan
 
F

F.d. 53287

Guest
Sv: FUKTMÄTNING

Hei.
Jeg leverte inn min bil for fukt-testing hos min forhandler og betalte NOK 900,- for dette. Alt var iorden og jeg fikk stempel i boken.
Hvilken jævla vits!
Da jeg kom hjem så sjekket min fru om de hadde skitnet ut nogot. Det hadde de inte , men i dusjen på den ene siden, var det en sprikke på ca. 2 mm fra topp til bunn i fugen mellom platene. I den ene av de andre fugene, der hvor vannet virkelig står på når en dusjer kunne en, ved litt press, finne en åpning på 5mm ca. 10 cm oppover. Så hva betaler en i grunnen for. Hele jobben tok 5 minutt.

Einar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FUKTMÄTNING

5 minutter!

En riktig fukttest tar en halv til en time om det er greit å komme til i alle skap og luker pluss nede i dobbeltgulv. Instrument med stifter skal presses inn i inderliggende plate, ikke bare prikke tapeten/veggkledningen.

Våtrom skal inspiseres visuellt for sprekker og slipp i fugemateriale. Alle utvendige fuger kontrolleres for slipp i kantene og uv-skade.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: FUKTMÄTNING

Följande begrepp kan vara av intresse (källa:proffsmagasinet)

A) FUKTKVOTSMÄTNING
Fuktkvot mäts normalt endast i trä och fuktkvoten beskriver träets vatteninnehåll i förhållande till dess torra vikt. Man pratar om %FK (Fuktkvot) och mättnadsgraden i trä är 28-30%. Den vanligaste metoden att mäta fuktkvot gör man genom att trycka in två mätspetsar (mätstift) i materialet. Vissa fuktkvotsmätare har skalor för olika träslag och trätemperaturgivare som kompenserar mätvärdet för temperatur.

B) MÄTNING AV LUFTFUKTIGHETEN
Luftfuktigheten mäts i %RF, relativ fuktighet och denna metod används vanligtvis vid mätning av fukt i betong. Om man vill mäta uttorkningen av betong så mäter man luftfuktigheten i ett borrhål i betongplattan. metoden används också framgångsrikt för att ta reda på kondensrisker i riskkonstruktioner, vilket kan förebygga många stora och dolda fuktskador. Dessa fuktmätare kan även användas till att mäta luftfuktigheten i andra utrymmen, såsom rum, mellan väggar, källare, vindar etc.

C) FUKTINDIKERING
Vid en fuktindikering så mäter man ingen storhet, t-ex- fuktkvot eller %RF. Istället visar fuktindikatorn ett indikativt värde, som man sedan jämför mellan olika mätpunkter på ett och samma mätobjekt. Man kan på så sätt ringa in riskområden där högre indiokerade värden avviker från andra områden.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: FUKTMÄTNING

När vi var hos Bengts husvagnar i alvhem för fukt kontroll så tog det en dryg timme fanns inte ett utrymme som han inte mätte i både utifrån och innefrån.
Då vi var på väg hem ifrån tyskland så var det lite trångt i vissa utrymmen :D
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: FUKTMÄTNING

Hej!
Vill man mäta den relativa fuktigheten i ett rum så duger det med en noggrann termometer och ett diagram, något som ofta glöms bort.
//Conny
 
Toppen