Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - (http://www.husbilsklubben.se/forums/forum.php)
-   Värme/kyla i husbilen (http://www.husbilsklubben.se/forums/f164/)
-   -   Funktionen av en värmeväxlare (http://www.husbilsklubben.se/forums/t66474/)

anjohn 2013-01-15 16:33

Funktionen av en värmeväxlare
 
Jag har vattenburenvärme och värmeväxlare. Jag har hittills bara använt den för att värma bodelen under körning. Jag låter då aldepannans pump gå och det funkar bra!

Jag vill nu använda den för att värma motorn och då finns det en separat pump monterad som jag antar att jag ska starta. Jag gissar att den cirkulerar motorns kylvatten. Frågan är om aldepannans pump fortfarande skall vara igång eller om den skulle motverka förloppet på något sätt?

Jarmo å Åsa 2013-01-15 16:46

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Vet inte om jag gör rätt,men jag har aldrig Alde pumpen på när jag kör.Blir varmt ändå med bara värmeväxlar pumpen.När jag står still så måste Alden vara på för å värma motorn,då även pumpen till växlarn.Har funkat för mig.

Jarmo

BerntMgn 2013-01-15 17:32

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Citat:

Ursprungligen postat av anjohn (Inlägg 516661)
Jag har vattenburenvärme och värmeväxlare. Jag har hittills bara använt den för att värma bodelen under körning. Jag låter då aldepannans pump gå och det funkar bra!

Jag vill nu använda den för att värma motorn och då finns det en separat pump monterad som jag antar att jag ska starta. Jag gissar att den cirkulerar motorns kylvatten. Frågan är om aldepannans pump fortfarande skall vara igång eller om den skulle motverka förloppet på något sätt?

Hej Jag uppfattar frågan att det gäller att förvärma motorn före körning.
Båda pumparna skall gå. Men som jag sagt tidigare så är nyttan med det hela något tveksamt.

Håkan J 2013-01-15 18:22

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Tycker det fungerar bra på vår bil men man bör höja temperaturen i bilen för växlaren tömmer systemet mycket effektivt. Helt klart så både hör och känner man att motorn är förvärmd vid start. Om det inte är för kallt så kan även bilens tempmätare ge lite utslag ibland
Däremot kan inte det här sättet konkurera med en dieselvärmare som sitter i motorns system.

Gunnar 2013-01-15 19:13

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Citat:

Ursprungligen postat av anjohn (Inlägg 516661)
.................. Frågan är om aldepannans pump fortfarande skall vara igång eller om den skulle motverka förloppet på något sätt?

Båda pumparna kan vara igång, men pumpen till motorvärmaren skall vara avstängd när bilmotorn är i drift, för att inte motverka kylsystemets cikulation.

Gunilla & Bernt 2013-01-15 20:23

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Citat:

Ursprungligen postat av Gunnar (Inlägg 516717)
Båda pumparna kan vara igång, men pumpen till motorvärmaren skall vara avstängd när bilmotorn är i drift, för att inte motverka kylsystemets cikulation.

Nja, om jag inte låter motorvärmarens pump ( som sitter under bilen i vår Carthago ) är igång så får jag ingen värme från motor'n till bodelen. När strömbrytaren till motorvärmarens pump slås till, så öppnar samtidigt en ventil, så att vattnet kan passera från/till motorns kylare.
Så jag låter båda pumparna gå både när jag värmer bodelen från motor'n samt värmer motorn från bodelen. Jag är inne på att båda pumparna samverkar. Men jag kan ha fel förstås !

Hälsningar

Håkan J 2013-01-15 20:37

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Helt klart olika lösningar på olika bilar.
På vår bil så använder man originalknappen i panelen för extravärmare som normalt sitter under förarstolen på budbilar till att styra magnetventilen för att släppa in motorns värme i växlaren. Det innebär att man aldrig behöver använda den ventil som sitter på växlaren.
Då under drift är 12v pumpen för uppvärmning av motorn förreglad och har stoppats om man startar motorn. När sedan motorn stängs av startar 12v pumpen igen.
Vid uppvärmning av bodelen genom växlaren så ställer jag värmen i bodelen på ca 22gr och utan värmekälla på Alde-panelen. När jag sedan vill få värme och motorn kommit upp i temp trycker jag bara på knappen vid förarplatsen. Omvänt om jag tycker att termostaten är för högt ställd och jag vill sänka värmen i bodelen så behöver man inte stanna bilen utan trycker bara på knappen så tillförs ingen värme genom växlare.

Master 2013-01-16 10:02

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Om man läser Aldes installations anvisning för värmeväxlare så skall det inte vara/behövas någon cirkulationspump vid uppvärmning av bodel via värmeväxlare från motor (vattenpumpen cirkulera vattnet). Vill man värma motorn från Aldepannan/bodelen så krävs det en cirkulatonspump på motorslingan.

Det är nog så som Håkan säger att det finns många olika lösningar, att det skall vara en ventil som stänger flödet till värmeväxlaren är ju självklart. Man vill ju inte få ut värme i bodelen under sommartid.

Jag har alltid Aldepannans cirkulationspump tillslagen när jag värmer bodel via värmeväxlare. Jag styr temperaturen med Aldepanelen. Jag har även pannan inställd på gasoldrift. Pannan prioriterar värmen från växlaren och startar på gasol om det behövs, har aldrig märkt att den gjort det när motorn kommit upp i normal driftstemperatur.

Gunnar 2013-01-16 10:26

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Mitt svar gällde "anjohn"s fråga och svaret därom råder det ingen tveksamhet.

Andra varianter t.ex med fläkten under förarstolen är något helt annat, den regleras i vår husbil från förarplatsen, dels via ordinarie värmereglage och med en strömbrytare/omkopplare för fläktens två hastigheter.

Från ena till andra husbilen så kan det klart variera varför det är bäst att läsa husbilens olika instruktionsböcker för att göra rätt inställningar. :)

valle 2013-01-16 20:01

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Du verkar att ha samma funktion på värmeväxlaren som jag.Du har fått olika svar på din fråga och jag tror faktiskt att dessa kan vara olika kopplade av någon annledning kanske beronde av fabrikat eller motor på bilen eller den som har kopplat den?.I mitt fall om jag bara vill ha motorvärmare så kör jag pannan antigen på gasol eller el beronde på hur möjligheten är.Vill jag ha värme i bo-delen måste jag ha cirk-pumpen där,dessa två saker går oftast hand i hand.men att få svar på din fråga måste du nog prova dig framm,eller prata med den som har kopplat den.Valle

Montreal 2013-01-16 20:32

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
för att få värme till motorn, måste du ju ha cirkulation på båda sidor av värmeväxlaren, d.v.s. både pumpen på motorsidan och pumpen på pannsidan måste vara igång, annars sker ingen värmeöverföring!

Håkan J 2013-01-16 20:55

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Citat:

Ursprungligen postat av Montreal (Inlägg 517019)
för att få värme till motorn, måste du ju ha cirkulation på båda sidor av värmeväxlaren, d.v.s. både pumpen på motorsidan och pumpen på pannsidan måste vara igång, annars sker ingen värmeöverföring!

Det va därför jag skrev att det är bra om man höjer termostaten på bodelen. Helt rätt

anjohn 2013-01-16 21:28

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Tack för alla svar!

Nu har jag kört värmeväxlaren för att värma motorn. Båda pumparna var igång. Värmen fick vara på ett dygn. Det var -11 ute och jag hade termostaten på 10 grader inne. Motorn var helt klart varm när jag startade. Inte så att det syntes på tempmätaren direkt men det märktes stor skillnad mot en kallstart på motorljud och varvtal osv.

Master 2013-01-16 21:35

Sv: Funktionen av en värmeväxlare
 
Citat:

Ursprungligen postat av valle (Inlägg 517002)
Du verkar att ha samma funktion på värmeväxlaren som jag.Du har fått olika svar på din fråga och jag tror faktiskt att dessa kan vara olika kopplade av någon annledning kanske beronde av fabrikat eller motor på bilen eller den som har kopplat den?.I mitt fall om jag bara vill ha motorvärmare så kör jag pannan antigen på gasol eller el beronde på hur möjligheten är.Vill jag ha värme i bo-delen måste jag ha cirk-pumpen där,dessa två saker går oftast hand i hand.men att få svar på din fråga måste du nog prova dig framm,eller prata med den som har kopplat den.Valle

Jag tycker nog att vi är överens och att det entydigt framgår av svaren att båda cirkulationspumparna skall var igång vid uppvärmning av motorn från Aldepannan. Jag svävade väl ut lite i mitt inlägg, var väl inte ett direkt svar på trådskaparens fråga.

/Kenneth


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2014, Husbilsklubben.se eller respektive Författare