• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oooj...Vad jag skämdes

F

F.d. 50069

Guest
Nu i September så hade vi ställt in oss på en färd mot Mosel och vårat första stopp i Tyskland var i Flensburg. Nåväl, på morgonen så tömdes tankar samt toa och allt var frid och fröjd.
Mot dagen slut så tog vi in på en ställplats i närheten av Trier. Ja, kvällen och natten gick sin gilla gång.
På morgonen så fixade vi frukost och duschade i vanlig ordning. Då knackade det på dörren och en myndig Tysk herre pekade på avloppet! Fasiken, det hade jag glömt att stänga dagen innan i Flensburg:oops:! Det var en vacker löddrig topp med väldoftande duschvatten samt en slingrande kanal med det samma som tydligt rann från våran husbil.
Jag försökte förklara min slarvighet och jag tror att jag lyckades.....tills sist:oops:

Jag har klantat mig flera gånger med detta vattenbestyr men för varje gång så lovar jag mig själv skärpning, men ..............

Har ni också gjort bort er? Visa upp eran klantighet i dagsljuset och lätta på samvetet, he he! Alltid kan det roa någon eller visa att det är lätt att fela ibland!

Anders vid tastaturen mellan snöskottningsturerna:rolleyes:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Ja du Piloten. Det finns mycket som är värre! Fast jag tänkte få igång en tråd här med hur allmänhumoristikt vardagen kan vara för oss husbilsåkare! Vi behöver ju inte alltid vara perfekta , utan bjuda lite på oss själva med glimten i ögat.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Stod i Frankrike på en ställplats i en liten by och tankade färskvatten med en hink och tratt, vattnet fick jag hämta en bit ifrån husbilen. En hel del vatten rann över och flöt under husbilen och ut på andra sidan eftersom asfalten lutade.

Innan jag hunnit hälla färdigt den första hinken kom tre ilskna fransmän skällandes och pekade på vattnet som rann fram under husbilen i tron att det var gråvatten. Ingen av dem kunde engelska och jag ingen franska så det tog en tid, att med armar och ben förklara att det var rent dricksvatten, innan de lugnade ner sig.

Ganska genant med alla på platsen som tittade på, så efter detta undviker jag att tanka färskvatten på annan plats än intill tömningsstationen. :oops:
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Hej Anders

Vi passerar ofta Flensburg och är intresserad av var du tömde i Flensburg. Tacksam för info då det stämmer bra in på när det börjar bli fullt.

//Niclas
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

En liten ställplats! Har för mig den heter nåt på Scandic Camping. Det finns en till inne i staden som ligger vid hamnen. Fast det är en gratisplats utan vatten och avlopp
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Tack Anders
Vi har stått på den i hamnen 3-4 ggr. Ska söka vidare på Scandic Camping och se vad jag hittar

//Niclas
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Man glömmer ofta att stänga av, speciellt
om man står ute i skog och mark.
Tommy R
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Man glömmer ofta att stänga av, speciellt
om man står ute i skog och mark.
Tommy R
Herrejösses, vilka slarvrar:cool:

Ytterligare en historia kommer här:D

Vi hade precis köpt en Knaus Sunliner 650 LG som var en värsting iaf 2005.
nåväl vi var och gästade Skördefesten på Öland och stod på natten på en asfaltsplan precis i början av Borgholm.

På morgonen så hörde jag att det skvalade i rumpen på bilen och ta mig tusan så gick vattnet:oops:

Självklart så åkte vi på en åkning av en ilsken lite Skånska som levde rövare om detta vatten som iofs rann på rätt så bra:rolleyes:

Jag fattade inte ett jota om eller hur vatteneländet kunde rinna ur........fram med instruktionsboken (som borde studeras innan:oops:), och då sitter det nån vaktelände som släpper ut vattnet ur pannan vid för låg temp eller spänning.

Det var den gången det........................

Vi blev paria och drog vidare .................

Anders
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

För att undvika att glömma har jag ett löst handtag till avstängningen ,lägger den på en bestämd plats när jag har stängt o en annan plats när det är öppet, då behöver jag inte gå ut o kolla,hälsningar lasse PS innan glömde ja ofta att stänga för när jag tappar hemmavid går det direkt till trekammarbrunn DS
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Herrejösses, vilka slarvrar:cool:

Ytterligare en historia kommer här:D

Vi hade precis köpt en Knaus Sunliner 650 LG som var en värsting iaf 2005.
nåväl vi var och gästade Skördefesten på Öland och stod på natten på en asfaltsplan precis i början av Borgholm.

På morgonen så hörde jag att det skvalade i rumpen på bilen och ta mig tusan så gick vattnet:oops:

Självklart så åkte vi på en åkning av en ilsken lite Skånska som levde rövare om detta vatten som iofs rann på rätt så bra:rolleyes:

Jag fattade inte ett jota om eller hur vatteneländet kunde rinna ur........fram med instruktionsboken (som borde studeras innan:oops:), och då sitter det nån vaktelände som släpper ut vattnet ur pannan vid för låg temp eller spänning.

Det var den gången det........................

Vi blev paria och drog vidare .................

Anders

Vår första bil var också en Sunliner 650 LG. På en parkering i kristanstad dumpade vi också större delen av vattentankens innehåll via frostskyddsventilen. Vi hade dock tur så ingen såg fadäsen.
Har också glömt gråvattenkranen i öppet läge och fått stänga den efter påpekande. Litet pinsamt men det händer nog alla.:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Vår första bil var också en Sunliner 650 LG. På en parkering i kristanstad dumpade vi också större delen av vattentankens innehåll via frostskyddsventilen. Vi hade dock tur så ingen såg fadäsen.
Har också glömt gråvattenkranen i öppet läge och fått stänga den efter påpekande. Litet pinsamt men det händer nog alla.:)

Det gör det säkert, fast alla törs inte erkänna att de också är vardagsklantar!

Jäklar i min låda vad less jag var på den frostskyddsventilen, innan jag kom på att spärra den.

Detta med plötslig vattenavgång och vattenspill är en källa till känslor!



På en annan Knaus som vi ägde (Knaus Sun TI), så fanns det ett överfyllnadsskydd i friskvattentanken (Typ ett rör). Jätteenkel och fin konstruktion som gjorde att man såg under bilen att när det började rinna så var tanken alldeles lagom full.
MEN MEN, i kurvor så gjorde centerfugalkraften att det var en fors med vatten bakom bilen...............det resulterade så klart i en hel del blink i bakspegeln, he he.

Sen löste man det ocks med nån gummitutt som krängdes på röret med ett mycket mindre hål i .



SKRIV MER ALLA LIKSINNADE , det behöver ju inte vara utströmmande vatten!
Ni kan ju i hastigheten ha ställt er för närma någon tumstocksperson eller burit er illa åt med nån grill eller elverk .te.x

Ha det fint:D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Hej igen
Överfyllnadsskyddet på Knaus finns också på min nya Sunliner 800. Blev uppmärksammad i Tyskland i sommras av en holländsk husvagnscampare som sprang efter mig in i receptionen på den camping jag just kört ut från. Han var helt galen för att jag tömde avloppet när jag körde förbi hans husvagn:) Killen var inte motaglig för information om att det var dricksvatten men campingreceptionisten förstod förklaringen. Rätt kul när man tänker tillbaka och nu har röret fått en förlängning vilket hindrar att det händer igen. Avloppsfrågor är alltid en källa till "trevlig samvaro":)
Glömd elsladd är också något som jag råkat ut för. Husbilar med svans är söta:D
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Ja du lille Bestliner:rolleyes:

Du verkar också kunna ta dig själv med lite humor:p:. Det är skoj med människor som skall tala om hur man skall göra och blir det sedan språkproblem som grädde på moset så............

För ett par år sedan kom vi och en annan icke proffsig husbilsåkare till Bläsinge på Öland för nattvila.
Ni som har varit på denna Ställplats på Öland vet att det är en alldeles underbar plats dock relativt ojämn.

Såå, en av oss backade på plats och den andra husbilen började fixa och trixa för att få in rätt avstånd, samtidigt ville man ju inte backa ner i de värsta groparna

Dååå kommer en annan ilsken Skånska (De gillar tydligen inte mig:oops:) och skriker illröd i plytet........Fyra meter, det skall vara fyra meter!!!!

Frugan stod utanför husbilen och försökte förklara att vi inte var färdiga ännu......

Nåväl, efter vi hade parkerat på ett sätt som vi var belåtna med så tog kompisen fram ett måttband och visade tummen upp till våra ilskna grannar!

Sen blev det strul med våran översociala Goldenflicka, men det är en annan historia:D

Vi har haft 11 husbilar och försökt uppfostra 4 barn i dem, så det har hänt många saker genom åren, he he!
Nu är det bara frugan och jag samt Hund och kraftig katt, men det händer saker ändå. Trots att man försöker vara ordentlig.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Vet i tusan om jag skämdes...men blev väl lite halvstirrig...

Följde navigatorn allför nogrant och körde in på en traktorstig på en vinåker i Alsace.
Körde på stigen som blev sämre o sämre å det började luta framåt betänkligt...

Stopp!!... skrek hustrun det här kan inte vara riktigt.

Jo sa jag halvstirrigt, litade på navigatorn och fortsatte en 50 meter tills då vägen tog slut. Gick inte att vända utan jag fick backa en 300m igenom åkern.
Numera lyssnar jag aldrig på tanten i navigatorn om det luktar skumt.
Har gjort fler tabbar men...

Bosse
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Ja svänga ut från Skansholmen camping, backen ner alla som skulle köpa glass eller som vänta på färja ser en Hb med reg nr: Skoogis rinner efter hela gatan. parkera ca: 20 m från detta. hoppar en liten gubbe ut. stänger avloppet. Hade legat över en natt.
Ja Glömt! Oooj... Vad jag skämdes
Mvh
SKOOGIS
 
Toppen