• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag monterade upp TV´n på väggen mot kylskåpet och fästet är ett ledat så man kan ha det fast mot väggen samt dra ut det i gången/mitten och framåt .

Jag gjorde en kanlasökning hemma och det är bild när TV´n är ute men inte när den är fäst mot väggen .

Ej glapp i antennkablen i Tv´n , det är ju på taket signalerna skall komma ...

Tips på vad som kan vara fel ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

En "vanlig" antennkabel med en tjock ledare tål inte att böjas många gånger innan ledaren går av.
Det är möjligt att när kabeln är böjd som när TVn är mot väggen så får du ett avstånd mellan ledarens delar som inte finns när kabeln är rakare.
I så fall skaffa en kabel med flera tunna ledare.
//W
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

Tackar Jerry .
Kabeln är alldeles ny och går in i ett vinklat fäste , spelar det någon roll om jag har den tunnare eeller lite tjockare antennkabel ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

Nja..... Tror att de flesta antennkablar ärr byggda på samma vis. Lösningen är nog att skaffa en mjuk skärmad kabel till en mikrofon ed. Då får man heller ingen brytning på kabeln som med en styvare dito.
//W
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

Hej,

Prova med att ta bort den vinklade kontakten, dessa har ofta en dålig konstruktion.

Mvh Bengt
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

Färdiggjorda antennkablar är bedrövligt dåliga, kan inte räkna hur många sådan jag dömd ut under åren. Mikrofonkabel är inget bra tips då dessa inte alltid är 75ohms typ. Gör en egen med Televés antennkontakt TV hane > Antennkontakter TV/Radio | Kjell.com och med 75ohm koaxialkabel, det går inte att göra fel med dessa kontakter. Och på köpet får du vinkelkontakt. Om du använder 0.6 0.8 eller 1.0mm kabel har ingen betydelse.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: TV-bild med fäste ute men ingen bild när det är inne .

Tusen tack för tipsen och jag bytte kabel och då fungerade det, det måste ju varit något fel på den andra i någon kontaktanslutning.

Jag kommer också att köpa dom kontakterna på Kjell och company.
 
Toppen