• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Oavsett om bilden blir perfekt i kameran eller inte så behövs ett program för att framkalla bilden, åtminstonne om du fotograferar i RAW. Graden av manipulation är sedan ett behov skapat av ljusförhållanden i motivet och vad kameran klarar av att återge, fotografens tanke med bilden och tekniska begränsningar i att skapa detta i exponeringsögonblicket, bildformat (sensorformat) i förhållande till skrivare och inramning, mm mm.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Kanske inte hör hit men jag gjorde ett bildspel med 500 flygbilder jag tagit lite här o var, lade dom på ett usb minne o satte i det i en lcd tv. Bilderna blev super super bra. Trodde jag hade en bra datorskärm att sitta vid så jag kanske har raderat en massa bilder i onödan:confused:./susanne
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Kanske inte hör hit men jag gjorde ett bildspel med 500 flygbilder jag tagit lite här o var, lade dom på ett usb minne o satte i det i en lcd tv. Bilderna blev super super bra. Trodde jag hade en bra datorskärm att sitta vid så jag kanske har raderat en massa bilder i onödan:confused:./susanne

Ja upplösningen på skärmen kan säkert spela in, på skärmar får man verkligen det man betalar för. En av orsakerna att Mac kostar mer än många andra märken. Nu är jag så lyckligt lottad att jag sitter vid en iMac...

Men några lite större USB-minnen får jag köpa, kan ju vara smidigt i vissa situationer.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Cyberphoto har sänkt priset på några kameror som har varit uppackade: en Lumix FZ200 och en Canon G1X. Undrar vad som är orsaken till det?
:DJulian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ja upplösningen på skärmen kan säkert spela in, på skärmar får man verkligen det man betalar för. En av orsakerna att Mac kostar mer än många andra märken. Nu är jag så lyckligt lottad att jag sitter vid en iMac...

Dessutom har det stor betydelse i vilken upplösning som bilden är sparad.
Jag brukar numera publicera mina bilder i en storlek som är större än fullHD (1920). På en vanlig laptopskärm (1366) märks inte skillnaden, det fordras en Mac eller högupplöst platta.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Dessutom har det stor betydelse i vilken upplösning som bilden är sparad.
Jag brukar numera publicera mina bilder i en storlek som är större än fullHD (1920). På en vanlig laptopskärm (1366) märks inte skillnaden, det fordras en Mac eller högupplöst platta.

För en nybörjare som mej får du gärna utveckla detta. Jag har precis fått min kamera och håller på och "leker" med inställningar osv och då bland annat bildstorlek.

Vad rekommenderar du och alla andra erfarna att man ska spara bilderna i för storlek? Jag har val upp till 4608 dessutom tre lägen på bildkvalitet (Fine, Normal o Basic). Tacksam för alla tips!!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips på kompaktkamera?

Dessutom har det stor betydelse i vilken upplösning som bilden är sparad.
Jag brukar numera publicera mina bilder i en storlek som är större än fullHD (1920). På en vanlig laptopskärm (1366) märks inte skillnaden, det fordras en Mac eller högupplöst platta.

De flesta skärmar du köper idag klarar 1920, behövs ingen Mac för det. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

De kanske är returer från Jappe? :D

Lumixen kommer nog från mig men inte G1X:an. Den håller jag på och testar nu. Enastående bildkvalitet! Den har en så stor sensor att det går att göra utmärkta delförstoringar, så max tele på 112 mm känns inte så hämmande. Den här behåller jag!

Däremot funderar jag på att skicka tillbaka en "pannkaka", 40/2,8 som känns lite onödig nu när jag har G1X:an.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

För en nybörjare som mej får du gärna utveckla detta. Jag har precis fått min kamera och håller på och "leker" med inställningar osv och då bland annat bildstorlek.

Vad rekommenderar du och alla andra erfarna att man ska spara bilderna i för storlek? Jag har val upp till 4608 dessutom tre lägen på bildkvalitet (Fine, Normal o Basic). Tacksam för alla tips!!!

Jag ställer kameran på superfin (4608 pixel) och sparar på 2000 pixel horisontellt i bildprogrammet. Behåller naturligtvis originalet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Detta är ju den första G1X så risken är väl stor att det kommer en uppdatering snart. Kameran är lite tung och "knölig" men om man vill ersätta en systemkamera med den så är den väldigt behändig! Här en bild med ISO 12800:

IMG_0063 II.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Angående rubriken, när jag läser så pratas det mest om kompakta systemkameror. Har några shot kameror och den första var en Canon Power Shot 70 och den är (ca1998) gammal nu. Bilden är tagen med en Power Shot SX150 IS och styrkan där är att den äter vanliga batterier. Canon Power Shot S5 IS har en närgräns på 0cm vilken kan vara användbart ibland. Men min favoritkamera av alla är en kompaktkamera Canon IXSUS 100IS. Mycket trevlig framförallt 87*54*18mm.
 

Bilagor

  • Canon.jpg
    Canon.jpg
    2,8 MB · Visningar: 4

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ja nu får väl jag göra ett inlägg också om kameror, jag har ju canon kameror ngr stycken och fick för mig att byta till Nikon.!!!
Var inne idag och pratade med min handlare, kom snart på att mina prylar är superba och jag är nöjd med dessa. Kruxet var att Nikon objektiven med bildstabilisator som jag måste ha i de brännvidder jag använder kostade ca 50000:- o uppåt. Jag hade nog kunnat köpa ett om jag sålde lite utrustning av vad jag har men då har jag ej råd med kamera.
Så det blir canon i framtiden också:twitcy:.
Kruxet var att det är lättare för handlaren o ta hem Nikon så jag kan testa objektiv till ex flyg foton så det var därför!
Trevligt foto år på er Susanne


gil 075.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

G1X är stor, ful, långsam, tung och klumpig men ändå behändig jämfört med en systemkamera. Optiken verkar förstklassig och den klarar höga ISO-tal väldigt bra, bättre än min systemkamera. Optiken, som bara går till 112 mm, verkar så bra att den ger fina möjligheter till delförstoringar. En del funktioner är väl tveksamma, i synnerhet film och makro för att inte tala om manuell fokusering, men lär man sig att hantera det så blir det nog bra. Får den bara lite tid på sig, så levererar den! Jag blev smått förälskad redan vid första exponeringen så jag tror vi blir ett par!

ju.jpg
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

G1X är stor, ful, långsam, tung och klumpig men ändå behändig jämfört med en systemkamera. Optiken verkar förstklassig och den klarar höga ISO-tal väldigt bra, bättre än min systemkamera. Optiken, som bara går till 112 mm, verkar så bra att den ger fina möjligheter till delförstoringar. En del funktioner är väl tveksamma, i synnerhet film och makro för att inte tala om manuell fokusering, men lär man sig att hantera det så blir det nog bra. Får den bara lite tid på sig, så levererar den! Jag blev smått förälskad redan vid första exponeringen så jag tror vi blir ett par!

Visa bilaga 66315
Den kameran ser ju ut som en som man drog fram filmen typ som min gamla Konika. Har du hittat den på tradera eller?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Den kameran ser ut som en riktig kamera ska se ut! Du är bara avundsjuk! Med den här kameran kan man t.o.m. få till skapliga bilder på Millan som är exceptionellt svårfotograferad. Här ser hon lite sur ut och det med all rätt! Hon gillar inte att bli störd när hon äter middag!

milla.jpg
 
Toppen