• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Janssons Frestelse

H

hianders

Guest
Jag skall som vanligt göra en Frestelse till jul och brukar köpa de färdigrensade filéerna (mest praktiskt och lite lat). Kruxet är bara att det är så lite spad i de små burkarna. Jag har en liten flaska fisksås ("Thailändskt salt") som jag faktiskt skall prova att dutta i lite i grädden. Måste ju bara fungera eller? Det är ju koncentrerad ansjovis(extrakt).

Återkommer med resultatet.

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Janssons Frestelse

Färdigrensade anjovisfiléer är dyra. Det går åt 4 - 5 burkar till en normalstor frestelse. Bättre då att köpa en stor burk Grebbestads orensad anjovis som ger ungefär lagom mängd till en frestelse. Någon närstående person kan väl rensa den åt dig. Anjoviskryddade anjovisfiléer från Klädesholmen kan man använda i nödfall men skulle Konungen komma på besök så avrådes från denna genväg!

Många recept på Janssons frestelse tycks vara skrivna av Fjollträskare eftersom anjovismängden är alldeles för liten och även mängden lök som först ska mjukas i smör! Ströbröd är en styggelse på en frestelse! Tar man för mycket grädde så blir det anjovissoppa!

Skrivet av världsmästaren på Jansons frestelse (åtminstone på sydvästra Orust)!

Jappe

PS. Lite anjovisspad är inte fel men behöver man tillsätta allt spadet så har man snålat på anjovisar!
 
H

hianders

Guest
Sv: Janssons Frestelse

Jappe - jag skall fundera!! "Förr" fanns det restaurangfiléer (stor burk) men jag tror inte den finns längre - har åtm inte sett den på flera år! Jag tar ordentligt med ansjovis som jag klipper sönder i mindre bitar. Ströbröd tar jag i så fall på slutet av gräddningen.

Plura gjorde Janssons Frestelse i morse på tv och ungefär som jag brukar göra den.

Inger
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Janssons Frestelse

Färdigrensade anjovisfiléer är dyra. Det går åt 4 - 5 burkar till en normalstor frestelse. Bättre då att köpa en stor burk Grebbestads orensad anjovis som ger ungefär lagom mängd till en frestelse. Någon närstående person kan väl rensa den åt dig. Anjoviskryddade anjovisfiléer från Klädesholmen kan man använda i nödfall men skulle Konungen komma på besök så avrådes från denna genväg!

Många recept på Janssons frestelse tycks vara skrivna av Fjollträskare eftersom anjovismängden är alldeles för liten och även mängden lök som först ska mjukas i smör! Ströbröd är en styggelse på en frestelse! Tar man för mycket grädde så blir det anjovissoppa!

Skrivet av världsmästaren på Jansons frestelse (åtminstone på sydvästra Orust)!

Jappe

PS. Lite anjovisspad är inte fel men behöver man tillsätta allt spadet så har man snålat på anjovisar!
Helt klart rätt recept. Jappe skulle kunna bli janssonmästare till och med på Tjörn trots sina rötter som Orustebonne:D
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Janssons Frestelse


Såg inte på Plura imorse, men enligt hans kokbok, så använder han ganska lite ansjovis, men han använder hel (filéar själv), och den hela har mycket mer smak än den färdigfiléade. Men det måste vara Grebbestads - den är bäst!

:wub: Ami
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Janssons Frestelse

Ohöljd reklam för Abbas Hummeransjovis!

Abba_Ansjovis_Hel_450g.JPG


Abba.se | Produkter - Sill, Ansjovis, Grebbestads Ansjovis Original, Hel

Jappe

PS. Bara inte Nestlé eller Unilever har köpt upp Abba! Måste kolla!
 

clase

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1608
Medlemskap
2025
Sv: Janssons Frestelse

Jappe med tanke på LCHF linjen du förespråkar hur ser då din Världsberömda (Orust) Jansson recept ut?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Janssons Frestelse

Det ser ut som det alltid har gjort! Jag äter inte sådan mat längre tyvärr. Frestelse utan potatis; det blir svårt men jag är öppen för alla nya idéer!

Receptet som min moster Greta lärde mig för 60 år sedan:
Mycket potäter (skurna i stavar) varvas med mer lök än man tror, mjukad i panna med smör och en stor burk Grebbestads ansjovis (rensad). En aning spad, kanske. Inte för mycket grädde (hälften tillsätts efter 20-25 minuter) och några smörklickar oppanpå. I ugnen 225 grader c:a 50 minuter. C'est tout! Bon appétit!

Jappe

PS. Efter avslöjandet att Grebbestads ansjovis i den stora burken (450 gram orensad ansjovis) numera produceras i Polen så bojkottas naturligtvis Abba för all framtid av mig i alla fall! Det finns säkert hederliga sillfabrikanter på Klädesholmen fortfarande som har bra produkter!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30003

Guest
Sv: Janssons Frestelse

Grebbestads Ansjovis är inte som den har varit tidigare i smak.De har laggt produktionen i polen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Janssons Frestelse

Grebbestads Ansjovis är inte som den har varit tidigare i smak. De har lagt produktionen i Polen.

Är det möjligt! Kulturskymning av gigantiska proportioner! Skandal! Ragnarök! Jordens undergång nära! Får inget vara heligt!

Säg att det inte är sant! Måtte Diefwulen ta EU och alla globala kapitalister!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Janssons Frestelse

Här påstås något annat:

Svenska varor inte alltid svenska - Södertörns Högskola

Vem har rätt? Skulle det vara Östersjösill i burkarna så är ju innehållet giftigt dessutom! Det verkar som om bara de stora burkarna kommer från Polen. Jag antar att den filéade sillen i småburkarna läggs in i Kungshamn och att det är riktig sill från Skagerack!

Fler exempel: Äkta vara - Sjabbla inte bort märkningen!

Här finns en del att läsa om vad industrijulmaten kan innehålla och vad man kan göra i stället för att köpa det dyra skräpet!

Äkta vara - Fem steg till en renare jul

Jappe
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Janssons Frestelse

Nu får jag väl Jappe på mig, men jag använder inte ansjovis i Jansson. Jag lägger i matjesill. Sen tar jag lite rödlök också, ungefär en tredjedel av löken.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Janssons Frestelse

Jättegott! Jag har också experimenterat med matjessill. Problemet är potatisen! Vad ska man ersätta den med om man håller sig på LCHF-linjen?

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Janssons Frestelse

Jättegott! Jag har också experimenterat med matjessill. Problemet är potatisen! Vad ska man ersätta den med om man håller sig på LCHF-linjen?

Jappe

Prova och testa med sötpotatis (jams) med mycket lägre GI-tal. Vi har börjat experimentera med dessa i stället för potatis i olika maträtter. Än så länge bara positivt.

Jyrki
 
Toppen