• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad för bromsbyte

F

F.d. 30100

Guest
Hej,
Har lämnat in vår Frankia i700 för service (150000km) på fiatverkstad i Malaga. Har fått besked om att bromsarna, klossar + skivor på alla fyra hjulen bak (boogie) måste bytas. Har fått prisuppgift på 1600 euro men tycker att det låter otroligt mycket. Har någon en uppfattning om detta? Blir vi skinnade?
Undrar Maria & Håkan
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för bromsbyte

Vet ikke hvilket chassis du har...
Hos axel augustin som leverer tilsvarende original deler komplett skiver og klosser foran for en f.eks 2,8JTD, 125 euro. Bakaksel original Fiat 99 euro for komplett sett med alt. Oftest er dette originale deler direkte fra produsent. Jobben på en slik bil er veldig grei og tar ikke så mye tid om alt ellers er ok.

Nå har jo du en tre-akslet sak, med alko tenker jeg. Fiat delen om det er det du har foran er jo veldig grei. Og alko leker garantert ikke butikk og har sikkert bremseskiver og klosser du -må- ha derfra, og deleprisen skulle jeg anta er betydelig høyere enn Fiat original.

Ikke sikkert prisen er så ille synes jeg, stor tung bil krever større og kraftigere bremser, mht at det alko og 6 hjul å renovere.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Kostnad för bromsbyte

Skall man byta ok, skivor, klossar samt ny bromsvätska i hela systemet så kostar det nog en slant, kan du inte ringa en svensk verkstad och få ett "svenskt" pris att jämföra med.
 
F

F.d. 3998

Guest
Sv: Kostnad för bromsbyte

Mellan tummen och pekfingret ca 8000 till 12000 kr i Sverige förutsatt att inget till handbromsen behöver bytas
 
Toppen