• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic GPS beta

F

F.d. 53081

Guest
Har just laddat hem en betaversion av Sygic 12.2.0. Detta fick jag från Sygic efter att jag tyckt att deras vägval ofta är väldigt konstiga.
Den nya betaversionen visar 3 olika alternativ man kan välja. Efter att ha tittat lite måste jag säga att deras alternativ är ännu konstigare.
Jag tycker att Sygic har många fördelar men de konstiga vägvalen gör mig tveksam till att använda den. I sverige är det ju inte något större problem eftersom man känner till vilka vägar som är bäst. Då behöver man ju inte blint följa GPSen. Men när gör den lika konstiga vägval i Europa blir det ju problem.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic GPS beta

Kan du precisera någon rutt med konstiga vägval?

Det kunde vara intressant att jämföra med andra navigeringsappar.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Om jag ska åka från mitt hem i Matfors / Sundsvall Sverige till Vemdalen Jag vet att det bästa vägen är 206 km och tar 2 timmar 55 minuter på Google Maps.
SYGIC visar mig tre alternativ. Den första är 262 km och ta 3 timmar 55 meter. Det andra är 296 km och tar 5h 4m. Det tredje är 331 km och tar 5h 11m.
Det är inte så bra. Man är ju inte så betjänt av tre alternativ om de undviker det enda rätta.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Ett annat ex. Matfors till Stockholm. Jag brukar alltid gena från Matfors till Njurunda och sen vidare till Sth. Sygic vill att jag ska köra en omväg via Sundsvall och sen till Sth. Om jag däremot vill navigera till Njurunda då tycker den att jag ska ta genvägen. Mycket märkligt.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Alternativen Matfors - Stockholm blir nästan komiska. Alt. tre. Matfors, Ljusdal, Borlänge, Strängnäs, Södertälje, Sth. En sträcka på 57 mil. Det är säkert en vacker väg men lite väl lång. Om den visar såna här bra vägval i Europa blir det djävligt långt till ex. Kroatien.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic GPS beta

Den gamla Sygic beräknar rutten till 205 km, tiden är anpassad till husbil tror jag.

image.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Sygic GPS beta

Sygic är nog lite konstigt
Väljer väg från Sundsvall till Vemdalen och får en resväg på 275 km och 4 tim 4 min.
Alltså inte alls samma som Knarrevik ?


Fel av mig.
Valde Sundsvall men då jag valde Matfors istället blev det samma som Knarrevik
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Det verkar som de flesta GPS appar visar den bästa vägen, 206 km, förutom Sygic som gör väldigt konstiga vägval. Betaversionen verkar bli ännu tokigare.
Fisk ett svar från Sygic att jag måste lägga in en flagga nånstans vid Ånge för att den ska välja korrekt väg. Och det kan man ju göra om man känner till den bästa vägen. Men själva vitsen med en GPS är ju att jag inte själv ska behöva välja bästa vägen det ska ju GPSen hjälpa mig med. Synd på en för övrigt jättebra app.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Sygic GPS beta

Jag tror att alla navigatorer har sina egenheter. Vi har under två år kört genom Europa tillsammans med en annan HB. Vi hade samma navigatorer (Navigon), samma kartmaterial och exakt likadant inställda, snabbaste resväg mm
Trots detta ropade medresernären ofta i komradion att han fick andra vägval än jag som körde först.
Navigonen är nu reservnavigator dels för arr kartuppdateringarna är oskäligt dyra, och dels för att det inte går att lägga in filer med POI.
Ett annat problem med Navigon som jag upptäckte var att den gärna lurar in en i stadskärnor istället för att köra runt.
Sygic som jag nu använder har inte lurat in mig i städer en enda gång under 3000 km genom Europa.
//W
 
F

F.d. 24492

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Hej, jag har sygic och nu installerat promobil +. När jag hittat en ställplats och vill gå till kartan så går den till min karta över Marocko i st för till western europe. Dvs jag har två Sygic-kartor men hur gör jag för att Promobil skall öppna rätt karta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic GPS beta

Hej, jag har sygic och nu installerat promobil +. När jag hittat en ställplats och vill gå till kartan så går den till min karta över Marocko i st för till western europe. Dvs jag har två Sygic-kartor men hur gör jag för att Promobil skall öppna rätt karta.

Du har alltså två Sygic-appar?
Prova att avinstallera Marocko och se om den väljer rätt. Eftersom du betalt för den går det att kostnadsfritt installera igen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic GPS beta

Fick ett svar från Sygic att jag måste lägga in en flagga nånstans vid Ånge för att den ska välja korrekt väg.

Min version av Sygic väljer vägen via Ånge och jag har inte heller märkt några konstigheter vid färd i Europa. Jag använde den ofta på min Europaresa i våras eftersom den visar mina inlagda ställplatser på långt avstånd.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Knarrevik, vilken version har du? Är det olika på iphone och android. Wizard, jag har tänkt lite som du att använda min gamla garmin för att kolla så att min Sygic inte har valt alltför tokig väg. Vad jag gillar mest med Sygic är att kunna kolla på ställplatser när man planerar resan hemma.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sygic GPS beta

Knarrevik, vilken version har du? Är det olika på iphone och android. Wizard, jag har tänkt lite som du att använda min gamla garmin för att kolla så att min Sygic inte har valt alltför tokig väg. Vad jag gillar mest med Sygic är att kunna kolla på ställplatser när man planerar resan hemma.

Ja faktiskt, när jag använder Galaxyn beräknas rutten till 261 km och 3:55 i tid.
iPhone/iPad visar 205 km.
 
F

F.d. 24492

Guest
Sv: Sygic GPS beta

Du har alltså två Sygic-appar?
Prova att avinstallera Marocko och se om den väljer rätt. Eftersom du betalt för den går det att kostnadsfritt installera igen.

Avinstallerade Marocko och då fungerade det och promobil valde rätt karta( den ända som fanns) . Installerade sedan Marocko igen men då väljer den Marocko-kartan för en SP i T.ex Sverige och hittar naturligtvis inget. Går det att lösa på något sätt?.
 
Toppen