• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sabotage eller..

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..
Jag upptäckte när jag bytte bromsklossar fram, att båda kablarna till slitagevarnarna var avklippta, Finns ngn anledning att klippa dessa t.ex felvarning etc. ev tid. ägare?
Mvh
Libom
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sabotage eller..

Om klossarna var ordentligt slitna så var det väl för att slitagevarnaren inte skulle signalera att ett byte behövdes? :wideeyed:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Sabotage eller..

När montören bytte ena hjullagret fram råkade han på något sätt att klippa tråden. Men han lödde ihop den efteråt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sabotage eller..

Och vad har det med Alfa att göra? Men ett inte alldeles ovanligt om någon inte vill ta kostnaden före en försäljning har jag hört!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sabotage eller..

På många modeller (även audi) så blir det glapp i den kontakten och då indikerar slitagevarningen och då en del inte kan åtgärda detta så klipper dom och byglar kablarna för att slippa få en blinkande lampa i mätarhuset.
Har man koll på sin bil är detta ingen fara för beläggen håller i många 1000 mil och någon gång kanske man tittar in i fälgen.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Sabotage eller..

På många modeller (även audi) så blir det glapp i den kontakten och då indikerar slitagevarningen och då en del inte kan åtgärda detta så klipper dom och byglar kablarna för att slippa få en blinkande lampa i mätarhuset.
Har man koll på sin bil är detta ingen fara för beläggen håller i många 1000 mil och någon gång kanske man tittar in i fälgen.
Tack Bengt-Åke Linder..
Det var det svaret jag hoppades på.. Då kan alltså fler ha utfört samma åtgärd..Att tänka på sabotage är ju inte så roligt..
Mvh
Libom
Bo o Lisbeth Mårtensson
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Sabotage eller..

Har haft samma fenomen på min gamla IVECO -96. Det har förmodligen funnits två typer av belägg och bara haft de utan kontaktkablar vid första bytet (poståkeriets vekstad) och helt sonika klipp kablarna innanför hjulhusen och endast tvinnat ihop dem och teipat för att inte skulle idikera "utslitna belägg" på instrumentet. Det ställer inte till besvär för mig för vi gör en stor kontroll och besiktning när vi tar ut bilen varje år.
Detta fenomen upptäckte jag första gången vi var på Lofoten 2006 jag fick irriterande pipsignal att beläggen var slut, vi kollade och de var OK men såg då inga kablar till dem och inte de kablar som skulle leda dit. Jag fick under resan trycka på 0-knappen efter varje start för att bli av med ljudet och ha den irriterande blinkande lampan kvar.
När vi kom hem hittade jag orsaken till att det indikerade utan att vara kopplade till beläggen, när jag väl hittade slutet på kablarna så var de bara ihoptvinnade och hade börjat ärga i kopparen så kontaken bröts.
Nu är de lödda och krympslang på ändarna så allt är lungt och man får själv besikta konditionen på beläggen.
Ja det var min variant. /Postis
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sabotage eller..

Slitagevarnarna är ett väl beprövat system som fungerar alldeles utmärkt, självklart skall man ha det i funktion på ett så tungt fordon som en husbil. Om det börjar varna vid fel tillfälle är det nog mera ett tecken på dåligt underhåll av bromsarna. De bromsok som används på de flesta bilar idag, s.k. enkelkolvsok är en ganska ömtålig konstruktion som gärna kärvar, speciellt vid vinterkörning, och då slits nästan bara det inre belägget som är mycket svårt att se utifrån.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Sabotage eller..

Har haft samma fenomen på min gamla IVECO -96. Det har förmodligen funnits två typer av belägg och bara haft de utan kontaktkablar vid första bytet (poståkeriets vekstad) och helt sonika klipp kablarna innanför hjulhusen och endast tvinnat ihop dem och teipat för att inte skulle idikera "utslitna belägg" på instrumentet. Det ställer inte till besvär för mig för vi gör en stor kontroll och besiktning när vi tar ut bilen varje år.
Detta fenomen upptäckte jag första gången vi var på Lofoten 2006 jag fick irriterande pipsignal att beläggen var slut, vi kollade och de var OK men såg då inga kablar till dem och inte de kablar som skulle leda dit. Jag fick under resan trycka på 0-knappen efter varje start för att bli av med ljudet och ha den irriterande blinkande lampan kvar.
När vi kom hem hittade jag orsaken till att det indikerade utan att vara kopplade till beläggen, när jag väl hittade slutet på kablarna så var de bara ihoptvinnade och hade börjat ärga i kopparen så kontaken bröts.
Nu är de lödda och krympslang på ändarna så allt är lungt och man får själv besikta konditionen på beläggen.
Ja det var min variant. /Postis

Postis..
Tack för bra tips.. och kul att se att ni har postkontoret kvar, har ibland tänkt på en sådan,behöver egentligen inte mer. Lätt att parkera och smidig på alla sätt. Men så kommer man på att lite mer golvyta hade varit bra, kanske lite större toa och kök,(fruns idé) och vips står man där med en 6 - 8 m bil, som visst är bekväm, men som ofta känns stor och osmidig(men bekväm):p:.. Sen är ju din Postbil en härlig färgklick var man än ser den även om jag hitintills bara sett den här på HBK... Ja nu skenade tråden iväg.. vi får väl se vad Webbarna säger om det.:)
Vänligen
Libom
 
Toppen