• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter BIL

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Hej!
Som nybliven husbilsägare och även ny i klubben har jag med intresse läst och haft stor glädje av många ämnen här på HBK.

Jag har dock en fundering angående så kallade vinterbilar, vilka HB kan användas riktigt på vintern. Har inte kunnat undgå Vidhems reklam för Nordic, men han har aldrig (vad jag sett) nämnt något annat än att bo i den, precis samma på de andra ämnen och trådar jag hittills läst (har mycket kvar innan jag är ikapp er som varit med ett tag).:twitcy:

För mej handlar en vinterbil (HB) om att kunna använda den som övriga året, dvs även att förflytta sej. Jag har försökt gå igen en del fabrikanters hemsidor men det är samma där, man ska kunna bo på vintern. har själv en Adriatik Corall 670 2005 och har inte några problem alls med boendet än så länge, visst får vi "klä in" den och kanske stötta med elvärme via fläkt eller så, men den är inte kul alls att köra och det beror inte på Adriatik utan Fiat. Har skrivit själv och hittat flera andra trådar om dragiga hytter mm.

Vad ska man ha för HB om man även vill åka på vintern??? Är det något fabrikat som isolerar hytterna? Hur mycket skiljer det på Fiat mot MB, Renault och Ford tex? Hur är det med helintegrerade?:confused:

Hade en personbil haft så dåliga egenskaper vad gäller värme och dragighet i vinter klimat hade dom inte varit värda vatten i ett test av någon motorjournalist.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vinter BIL

ja sätter min slant på vidhem:p:p de finns nåra modeller med isolerad vägg från hytten som e densamma oavsett bil..
att jämföra med personbil är ju inte som helst relevant,,
där sitter man ju bara under körning,,











Vad ska man ha för HB om man även vill åka på vintern??? Är det något fabrikat som isolerar hytterna? Hur mycket skiljer det på Fiat mot MB, Renault och Ford tex? Hur är det med helintegrerade?:confused:

Hade en personbil haft så dåliga egenskaper vad gäller värme och dragighet i vinter klimat hade dom inte varit värda vatten i ett test av någon motorjournalist.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter BIL

Ett kontroversiellt ämne..lika bra att du fortsätter att förkovra dig på alla trådar som finns i detta ämne, att ge ett entydigt svar går inte p.g.a alla åsikter om vad en vinterbil är för något!
Mvh
Pilot:wink:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter BIL

ja sätter min slant på vidhem:p:p de finns nåra modeller med isolerad vägg från hytten som e densamma oavsett bil..
att jämföra med personbil är ju inte som helst relevant,,
där sitter man ju bara under körning,,











Vad ska man ha för HB om man även vill åka på vintern??? Är det något fabrikat som isolerar hytterna? Hur mycket skiljer det på Fiat mot MB, Renault och Ford tex? Hur är det med helintegrerade?:confused:

Hade en personbil haft så dåliga egenskaper vad gäller värme och dragighet i vinter klimat hade dom inte varit värda vatten i ett test av någon motorjournalist.


Hej Teddi....jag ville inte säga något men om garanterat några minuter så har säkert vår vän Vidhem något att tillägga som att endast ett märke finns som är värd namnet vinterbil el. hur Vidhem???:D:D:D;);)
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinter BIL

Hej
Vidhem här.
Ja du, vist kan du köpa vad som hälst att använda på vintern. Men då måste du skaffa några typ av El-värmare ,Vintetäcke,El-slinga på golvet El-slingor i vatten tankarna,så vattnet inte fryser.
Om du sedan får någon form av konfort i HB:n avgör du ju själv.
Vinter varm å sommar svalt, är inte dumt att ha.

Du föresten i vintras bodde några skidåkare från Italien i militärtält i Mora under Vasaloppsveckan.

Vi pendlar mellan Köping och Mora på vintern med Nordic:en.
Tro inte så mycket på vad jag skriver,lyssna på dom med Tyska sommarvagnar istället.
Så se vi i Mora i Vinter
Ha det.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Den bil vi kallade vår första vinterbil var en CI Mizar 670. Den täckte de krav vi hade på vinterbil vid det tillfället. Kläppen nyår 2001 hade vi 36 grader kalt på natten och 30 på dagen - men 20 inne i bilen.

Fungerande vinterbil är nog vad man själv är nöjd med. Inte vad tillverkarna beskriver som vinterkomfort.

Intressant att diskutera kan ju vara, vilka krav man själv har på vinterkomfort.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter BIL

Han är lovad bira här när han kommer ner hit..men han e nog rädd för att "super Nordicen" kommer att smälta i värmen...

Pilot:D:D
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Hej
Vidhem här.
Ja du, vist kan du köpa vad som hälst att använda på vintern. Men då måste du skaffa några typ av El-värmare ,Vintetäcke,El-slinga på golvet El-slingor i vatten tankarna,så vattnet inte fryser.
Om du sedan får någon form av konfort i HB:n avgör du ju själv.
Vinter varm å sommar svalt, är inte dumt att ha.

Du föresten i vintras bodde några skidåkare från Italien i militärtält i Mora under Vasaloppsveckan.

Vi pendlar mellan Köping och Mora på vintern med Nordic:en.
Tro inte så mycket på vad jag skriver,lyssna på dom med Tyska sommarvagnar istället.
Så se vi i Mora i Vinter
Ha det.

Har du inga som helst problem med dragig hytt? Om så är fallet lär det väl bero på MB och inte Nordic, eller kör ni med skoteroverallen på???:twitcy: En Nordic med Fiat grund lär inte vara nåt bättre än en tysk med Fiat vad gäller att åka i, inte bo i??? Eller har jag missat något???
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter BIL

Den bil vi kallade vår första vinterbil var en CI Mizar 670. Den täckte de krav vi hade på vinterbil vid det tillfället. Kläppen nyår 2001 hade vi 36 grader kalt på natten och 30 på dagen - men 20 inne i bilen.

Fungerande vinterbil är nog vad man själv är nöjd med. Inte vad tillverkarna beskriver som vinterkomfort.

Intressant att diskutera kan ju vara, vilka krav man själv har på vinterkomfort.

Håller med dig KuMani, det går utmärkt att vara ute med husbilen i många minusgrader, bara att öppna gråvattenskranen el, hälla spolarvätska i avloppet så reder det sig, förmodligen går det åt lite mer gasol i "sommarbilen" so what, den var förmodligen lite billigare än Nordicen iaf.

Jag har en Burstner med "vinterpaket" d.v.s elektrisk golvvärme och isolerad gråvattentank med uppvärmt spolrör, luftvärme Truma combi 6e.
Det går åt ca en p11 på 2 1/2 dygn och ca minus 20 grader helt ok tycker jag.

Hade varit intressant att veta hur länge en p11 varar för er andra under vintern?

Pilot
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Jag har även sett andra än Vidhem som pratar om dörrar mellan hytt och bodel, är det för att de är så dåliga hytter att man inte kan vistas där utan lager på lager med ylle???
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Ett kontroversiellt ämne..lika bra att du fortsätter att förkovra dig på alla trådar som finns i detta ämne, att ge ett entydigt svar går inte p.g.a alla åsikter om vad en vinterbil är för något!
Mvh
Pilot:wink:

Ja det förstår jag, samma som att prata personbilsmärken eller datorer...
Men jag försöker få lite mer kunskap inför framtiden vad vi ska ha framöver, vi kommer att köra en hel del även på vintern och en Fiathytt känns inte OK med tanke på den vi nu har.

Jag är ute efter erfarenheter att åka i 15 till 25 minusgrader, finns massor av trådar om att bo men jag har misslyckats att hitta så värst mycket om att åka, förutom värmeväxlare som nämns då och då.

Hur är eran? Det är väl en helintegrerad?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Håller med dig KuMani, det går utmärkt att vara ute med husbilen i många minusgrader, bara att öppna gråvattenskranen el, hälla spolarvätska i avloppet så reder det sig, förmodligen går det åt lite mer gasol i "sommarbilen" so what, den var förmodligen lite billigare än Nordicen iaf.

Jag har en Burstner med "vinterpaket" d.v.s elektrisk golvvärme och isolerad gråvattentank med uppvärmt spolrör, luftvärme Truma combi 6e.
Det går åt ca en p11 på 2 1/2 dygn och ca minus 20 grader helt ok tycker jag.

Hade varit intressant att veta hur länge en p11 varar för er andra under vintern?

Pilot

Håller med om att det är en intressant frågeställning med gasolförbrukning. Men även gärna tillbaka till min fråga, hur är det utefter vägarna?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter BIL

Jag har även sett andra än Vidhem som pratar om dörrar mellan hytt och bodel, är det för att de är så dåliga hytter att man inte kan vistas där utan lager på lager med ylle???

Visst kommer det lite kyla från hytten, men vrid friskluftsintaget så att den inte tar luft utifrån och skaffa ett finskt vintertäcke så fixar det mesta sig, jag fryser inte när jag kör har aldrig gjort.


Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter BIL

Håller med om att det är en intressant frågeställning med gasolförbrukning. Men även gärna tillbaka till min fråga, hur är det utefter vägarna?

Nej det är en halvintegrerad husbil 2010 års modell och jag känner inte igen mig i att det skulle vara kallt när jag kör, jag har även en dieselvärmare som jag använder ibland när jag står stilla och jag sätter alltid igång den innan en kallstart.
Vi kommer att köra till Norra Finland till jul och nyår och kommer att bo i bilen en hel del, många gånger kommer det att vara -30-35 grader i dessa trakter inga problem.

Pilot
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Är det skillnad på den nyaste Fiat karossen (250 om jag fattat rätt) mot tidigare varianter?
 
Toppen