• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julbocken i Gävle

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hianders

Guest
Sv: Julbocken i Gävle

Jag skrev ett mejl till Turistbyrån i Gävle med anledning av om man kan beställa en mjukisbock att skickas per post. Den kostar 180:- inkl frakt (149 kr vid direktköp) och då svarade den vänliga kvinnan att kl 16 är det invigning av bocken med fyrverkerier som man kan följa via web-kameran. Av summan går 25 kr direkt till bevakningen av bocken!

Mycket intressant läsning på bockens hemsida för övrigt!

Bl a så görs bocken av halmen fr Mackmyra Whisky (som ju enbart använder kornen).

fru hianders/Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Julbocken i Gävle

Det var en fin bock!

Igårkväll tittade jag på webkameran hos Gävlebocken och såg då rökutveckling samt två brandmän som spolade vatten kring benen. Så det var nog ett attentatsförsök igen! Får se hur länge den står!!

På Bockens hemsida läste jag att ett år hade man planer på att kidnappa Bocken med helikopter till Stockholm. Det var 2010.

Inger
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Julbocken i Gävle

Minera runt bocken och sätt skyltar samt stängsel !!!
Eventuella som gör försök får snabbt lära sig handling-konsekvens !!!
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Julbocken i Gävle

En liten fundering kring Julbocken i Gävle. Jag är övertygad om att uppmärksamheten helt och hållet beror på att bocken bränts ner så ofta. Om den aldrig skulle ha bränts ner skulle ingen utanför Gävle känna till den överhuvudtaget. Gävle kommun borde kanske tacka alla "bockbrännare" som genom åren gjort att man fått så mycket uppmärksamhet i Gävle. Turistbyrån har fått mycket gratisreklam för Gävle genom åren.
 
H

hianders

Guest
Sv: Julbocken i Gävle

Jo så är det nog Harry Hymer, men "gratis"reklam är det ju knappast med tillverkningskostnad samt bevakning och brandkårsutryckningar. Jag tycker dock att traditionen är trevlig sedan sextiotalet och medger att visst är det spännande varje år hur länge den skall få stå orörd. Visst var det så med amerikanen som var på besök (2001) och trodde att det var så att man skulle försöka bränna ner den = alltså en tradition som fanns .

Inger
:yes:
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Julbocken i Gävle

Örebro utmanade Gävle om vackraste Julbocken i en omröstning,
i respektive lokalradio.
Det var ju dömt att misslyckas !!
Örebro skulle nog ha behållit sin Nalle.
// Janne
 

Bilagor

  • P1030643.JPG
    P1030643.JPG
    3,3 MB · Visningar: 6
H

hianders

Guest
Sv: Julbocken i Gävle

Såg just detta på tv:n. Trist men inte helt oväntat och det var ju också ett historiskt datum. Det pågår ju vadslagningar om när det skall ske.

Inger
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Julbocken i Gävle

Som jag skrev innan !
Minera runt bocken !!! Slödder skall behandlas som slödder !!!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Julbocken i Gävle

Ja helt otroligt Bönderna får inte bränna sin halm på grund av "Miljöskäl" som brukligt på den tiden Sverige byggdes upp!!
Nu förtiden är det kultur att "Skitaner" naturen med att bränna "Bocken i Gävle,
vadå det ger ju en oerhörd reklam & kulorna trillar in så dom "höga" lönerna kan höjas!
Mvh.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Julbocken i Gävle

Som jag skrev innan !
Minera runt bocken !!! Slödder skall behandlas som slödder !!!


helt rätt,,det är ju satt i system ock vadslagning hur länge den får stå kvar,,ock lik förbannat bygger dom upp den varje år,,man undrar ju hur mycke julglädje detta skänker gävleborna,,

vi har en släkting i gävle,,hon är görförbannad,,om nu de hjälper,,
men jag tycker som du ock står på din sida!!!:wink::wink:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen