• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SNIPE är den bra?

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Hej!

Vi Delfiner funderar på att skaffa oss en satellitantenn, men det är ju inga billiga grejer må man säga. Har sett att det finns en antenn som heter Snipe. Liten å kompakt, kostar 12995:- vilket är 10000:- mindre än en parabol. Är det någon som vet om Snipe är en bra investering eller åtminstone har en åsikt om den.

Bill :yes::wub:
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej,
såg den här antennen på Elmiamässan i höstas och blev riktigt imponerad.
Funderar att införskaffa en sådan när de kommer ut i handeln. Pratade med LTC (importören) som sa att den första leveransen skulle komma nu i nov/dec.
Vad som är bra, vill man inte montera den fast så var det med en bra transportväska och man kan ställa den löst på backen, typ när man står under träd som skuggar.
Den har tydligen sålts i Frankrike och Italien ett par år.
/////////////
Callee
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Hej, jag tror att det är tidningen Husbilen test som skrev att de skall testa den inom kort. Verkar intressant, om en oberoende test skulle ge tummen upp.

M.v.h. JANKRO.
 

Liner

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
4006
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Har beställt en sådan och den bör dyka upp nästa vecka i den första leveransen.
Återkommer när jag har fått i gång grejorna.

Mvh / Micke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Hej igen, här är en broschyr från tillverkaren med div. info.

http://www.i-do-it.co.kr/download/01_main/03_SNIPE/SNIPE_Catalog.pdf

Tyvärr så ligger visst deras onlineshop nere så man hittar inget pris på antennen därborta i Korea, men firman heter I DO IT och sysslar med olika utrustningar för kommunikation. Man kan även hitta tabeller med inställningar beroende av vilket land man befinner sig i och vilken satellit man söker.

Live in a different way - i do it

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Hejsan, det är nog KAMA Fritid som skall sälja den till kund i Sverige.....

KAMA Fritid (längst ner på sidan.)

.....för 12.995:- . Det verkar som den först skall passera LTC Trading och sedan KAMA innan kund i Sverige. Mmmm. kan vara värt att kolla prissättning andra vägar utan två mellanlandningar, eller t.o.m. tre om man köper på en husbilsfirma.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det finns en till salu på en internetauktion just nu, men den börjar åka upp i pris.
Vi får se om den går hem till en medlem :). Lycka till.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Hej, jag igen :wink:. Jag kunde inte låta bli utan har bläddrat runt lite, och det finns många ställen man kan köpa den från.
Jag var lite fundersam om man vill ha andra satelliter än de förprogrammerade, men det går tydligen med USB från en dator.

: Keep the satellite up-to-date yourself by using the built-in USB connection.

Här är en firma i Belgien som har lite annan prisbild ca. 8.500:- i stället för 13.000:-, och förprogrammrad för Europa. Men som sagt uppgraderingar verkar inte vara något problem om man vill ha andra satelliter, och listor på satellitpos. finns på tillverkarens hemsida. Men kolla upp uppgraderingar lite bättre vid ev. köp så man/ni inte fastnar i någon fallgrop.

Satenne Snipe Shopping4Satellite

M.v.h. JANKRO.
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Morrn, Snipe antennen såldes på auktionen för 11 000:- för en stund se.

Den finns att köpa på flera tyska nätbutiker för under 1 000:-€ + ca 1 hundralapp i frakt.

Ha de
Callee
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Ja, det verkar vara som vanligt tyvärr, att det räcker med ett par klick på datorn för att få hem sakerna nerifrån Europa till ca. två tredjedelar av svenskt pris.

Varför alltid samma upptrissade prissättning i Sverige :(.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Ett par av skälen är väl moms, arbetsgivaravgifter, konsumentköplagar, liten marknad m.m. :confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Montreal, ja säkert, men de flesta avgifter finns ju även i övriga Europa, även om de kan vara lite lägre. Om man däremot handlar från Hong Kong eller Kina på internet så är det säkert sådana saker som håller priset nere men då är ju priserna ofta nere på en tredjedel i stället, och garanti utan större problem finns ännu, även om det blir lite besvärligare.

På något sätt även om det är svårt att överleva för handlare i Sverige så återkommer ofta frågan. Stor vinst på få, eller liten vinst på många. Säkert en svår balans, men man ser den tippa över till stor vinst på få alldeles för ofta tycker jag. I somras såg jag en husbilsfirma som skulle ha 9.500:- för en sats med 100W solcell, en enkel laddare och monteringssats.

Jag sysslar en del med modellflyg och där har det varit en utsortering av svenska handlare som låg med för höga priser. Mycket tråkigt på sätt och vis, men vad man än skall handla i dag så tar det ju bara tio minuter vid datorn att få reda på vad något lagom medelpris bör vara, och därefter avgöra om svenska priset är värt säkerheten eller det ev. krångel som kan uppstå om man man handlar utomlands. Nu är ju inte svenska handlare jämt att lita på heller även om man kan ringa och skälla på dem på svenska.

Personligen så tycker jag nog att en vara som man kan få levererad hem till dörren från ett annat EU-land och där kostar 8.500:- kan få kosta kanske 9.995:- i Sverige och fortfarande vara intressant, men sedan slocknar mitt intresse.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53284

Guest
Sv: SNIPE är den bra?

Ja, det verkar vara som vanligt tyvärr, att det räcker med ett par klick på datorn för att få hem sakerna nerifrån Europa till ca. två tredjedelar av svenskt pris.

Varför alltid samma upptrissade prissättning i Sverige :(.

M.v.h. JANKRO.

En liten varning. Verkar finnas flera modeller. Obelink i Tyskland har en för 995 Euro som väger 12 kg i st f 7kg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: SNIPE är den bra?

Till Jankro

Vad gör du om din Snipe krånglar? Skickar den till Belgien, eventuellt till Hong Kong eller Kina, eller jagar du den svenske importören, och eventuellt beklagar dig på forumet för att inportören har dålig service? :wink:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

---------------------------------------------------------------------------------
Nej, det var lite dumt tycker jag ;). Naturligtvis jagar jag inte svensk importör, eller beklagar mig här över en svensk mellanhand som jag inte utnyttjat vid köp för att de är för dyra.

Man kan börja med att ringa, som ofta fungerar inom Europa, eller maila till fjärran länder.

Lite beroende av vad man köpt så är min erfarenhet att man rätt lätt får nya delar från österlandet t.o.m. utan retur, särskilt om de säljer över Ebay, för negativa utlåtanden där är rena katastrofen för en firma. Om det inte går att lösa så får man ju väga in det i det låga priset, och beroende av hur lång garanti man har i Sverige, kontra hur kort tid man använder något i en husbil under garantiåret/åren. Men en parabolanläggning hör inte till det jag skulle köpa från östern. Dels blir frakten för hög, och man åker garanterat på både skatter och tullavgifter på så stora paket.

Europa för övrigt är bara att skicka tillbaka till, vilket man kanske även är tvingad till vid svenskköp om man inte bor i närheten av leverantören/reparatören. Problemet med det är väl endast att ett paket som nerifrån Europa till Sverige kostar 200:- för det mesta kostar mer än det dubbla att få från Sverige neråt Europa igen.

Jag tycker inte att det är någon större skillnad eller svårighet om jag skickar efter något från en svensk stad 40 mil bort eller en belgisk stad 120 mil bort.

Det verkar ju som många här handlar delar från Axel Augustin till husbilen och det brukar nog funka bra, samt dit går också att ringa i förväg om man är tveksam till något.
En annan grej som är poppis att köpa nere från Europa är väl Efoy bränslecell. m.m.
Om man köper en parabol så går det säkert att ringa till seriösa firmor och kolla så att allt stämmer för svenska förhållanden.

Nyhagen hej, jag tror att viktskillnaden beror på om monteringsplattan man limmar på taket ingår i satsen eller beställes löst som tillbehör, beroende på om man behöver den eller inte. En del firmor som säljer mycket över internet uppger också vikten inkl. emballage p.g.av fraktpriset.

Jag vet inte om jag är snål, tjurig eller ekonomisk :D men jag vidhåller nog att den ev. större säkerheten man får av att betela 35% mer för en vara i Sverige, är för mycket bara för att få lite mindre strul vid otur med hållbarheten.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Jeg har en SelfSat som jeg monterer på stativ, billigst og meget vektbesparende. Har fast montert el. system CD boks og abb. i husbilen. Ett enkelt stativ fra Satelittproffsen. Hurtigkobling utvendig for sat. antennen. 2 x 20 m kabel for å komme fri av trær om det behøves.
Slå på TV og tuner.
Stativ og disk opp.
Kabel mellom disk og bil.
Sette elevasjon vinkel på disk.
Vri sideveis og bildet er der.
Alt tar max 2 min.

Og Selfsat antennen er svært god. Vi tok inn alle våre CD kanaler i Metzingen sør for Stuttgart i sommer.

Selfsat antenne 1000 nok.
Stativ sat.proffsen 400 sek.
kabel 200 nok.

:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SNIPE är den bra?

Hejsan Rusken, lite nyfiken bara.

Kan du få upp signalstyrkan som som stapel eller i procent på TV-rutan när du vrider på parabolen, eller måste du gå efter hur bra bilden blir. Kanske beroende av vilken sat.mottagare man har.

M.v.h. JANKRO.
 

Liner

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
4006
Medlemskap
2024
Sv: SNIPE är den bra?

Hej
Ursäkta för det sena svaret, men julstöket kom imellan.
Jag handlade av LTC i Sverige då jag har konto hos dom sedan tidigare.
Antennen är nu monterad och det gick väldigt smidigt.
Allting var förprogrammerat och det var bara att trycka på start och välja den satelliten man ville ha så började den söka. Uppgradering görs via usb om man vill ha andra satelliter än dom förprogrammerade. Det är väl lite tidigt att avgöra hur bra den funkar men så här långt är allt bra. Ska upp och åka lite skoter nu i mellandagarna och samtidigt testa lite mer.

Med vänlig hälsning, Micke
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    772,9 KB · Visningar: 45

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: SNIPE är den bra?

Hej,
kolla på Obelink.nl som skickade mig ett erbjudande om denna se länken nedan

(Satenne Snipe | Tv - Satelliet | Technische accessoires - Obelink.nl )

kostade 995 E - tror att frakten ingick.
Kör annars förbi där i Holland Winterswijk, tillbehörsbutik stor som Ikea,
du kan gå runt där och rulla med ögonen hela dagen-
(restaurang finns där inne när man blivit hungrig)
Fin camping 2 km därifrån och ner till Spanien är det raka spåret utan backar.
 
Toppen