• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starkare Motor

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Starkare Motor

Kanon! Stort tack för din utförliga redogörelse. Härligt när någon (många) delar med sig frikostigt av sina erfarenheter. Erfarenheter som säkert, förutom pengar, i många fall vunnits med stor möda och via flera misslyckade experiment.
Häftig bild på motorrummet! Tror att jag har ung. lika mycket plats under huven på min som det ser ut att vara på din hel-intregrerade (väl).
Just nu står arbetet stilla för min del, bilen inställd i kall och mörk lada, men jag måste ju skaffa delar så jag får klart när det våras. Får kanske (säkert) anledning att återkomma till dej Jankro. Du verkar ha superkoll på detta!
Hälsningar från ett snö-fagert Mariehamn!
Per-Olof
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Starkare Motor

Tack för senast
Växellådan e på plats och funkar bra
kan det vara så att du har info om munstycken och hur mycket man skall ta upp dom?
jag har rensat insug och bytit luftrenare och upplever motorn som lite "torr"
jag tror att den vill ha mera bensin.

Du nämner turbokit var kan jag köpa det?
extraktorrör har jag hämtat i Köping men inte monterat ännu

överväger att byta till disel för jag har en komplett 2,5TD drivlina stående som skall renoveras.

/Mats
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Starkare Motor

Denna ständigt aktuell fråga med bättre ork i en äldre husbil.
Om det går att byta drivlina, dvs. både motor och låda av nyare snitt till en äldrebil. Visst går det. Jag har en Arca 1988 - 1992, på C25 platta, samma som dukato med flera. (16 tums hjul) Och jag köpte en Peugeot Boxer 2.8 HDI (2003) som donatorbil och bytte hela drivelinen inklusive elen. Gick bra, är själv förvånad nu så här i efterhand. Jag kan köra 100km/h som march fart med 2200r i motorvarv, 1L/10km. Det enda man hör är vindbruset. Besiktning gick bra, de kollar bara rent allmänt om bilen är skött eller inte. Ser de att man håller sin bil i gott skick är de nöjda.
Har också bytt motor till en Renault Trafic med longituella monterade motorn, före 1997, till en starkare historia och det gick också bra. Har bägge bilarna fortfarande i trafik och tänker behålla dem länge....
Ni kan läsa om saken under Renovera husbil, "Projekt Arca 2.8HDI
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Starkare Motor

Tack för senast
Växellådan e på plats och funkar bra
kan det vara så att du har info om munstycken och hur mycket man skall ta upp dom?
jag har rensat insug och bytit luftrenare och upplever motorn som lite "torr"
jag tror att den vill ha mera bensin.

Du nämner turbokit var kan jag köpa det?
extraktorrör har jag hämtat i Köping men inte monterat ännu

överväger att byta till disel för jag har en komplett 2,5TD drivlina stående som skall renoveras.

/Mats
--------------------------------------------------------
Hejsan, frågan dyker upp rätt ofta, så för någon månad sedan så plockade jag samman lite blandat från tidigare skriverier. Här har du en länk till det inlägget, men läs gärna hela tråden som berör lite mer.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/799091

Angående turbosatserna så såldes de när bilarna var rätt nya, och kostade en hel del för de var helt kompletta för montering, med ny förgasare, avgas och allt som behövdes. Det var GIK som sålde satserna och de finns faktiskt kvar i deras listor än. Jag pratade med en av dem för några år sedan på en mässa, men han var inte helt kunnig med deras äldre satser men sa att det går bra att ringa till dem.
Här har du en länk till deras sida med turbosatser till äldre bilar.
Skrolla ner till sidan 139 så hittar du husbilarna.
http://www.gikturbo.se/pdf/produktdels.pdf

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen