• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GB:s LCHF-rödkål

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
GB:s rödkål! Ett gott recept på rödkål utan kolhydrater!

Rödkål, ett lagom stort huvud strimlas och kokas c:a en halvtimme i lite vatten tillsammans med två klyftor hackad vitlök, ett par matskedar olivolja och saften från en icke för stor citron.

Vansinnigt gott till fläskkött, gärna revbensspjäll med apelsin och rosmarin och lite grädde i skyn!

Detta har GB lärt sig i Italien! Det behövs inget socker alls! Detta är mycket godare än burkrödkålen som det säljs mycket av till jul och som innehåller många kolhydrater!

Vansinnigt gott! Lätt att göra! Prova!

Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: GB:s LCHF-rödkål

Nu har vi satt en första omgång på spisen. Testar oss fram lite. Kollade på listan över kolhydrater (som jag tror Wizard tipsade om och rödkål (färsk) har 4,2 och rödkålen konserverad har 15. Jag vet inte om man räknar på 100 g och vilken måttenhet på kolhydraterna.

Spännande!

fru hianders/Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: GB:s LCHF-rödkål

Vi gjorde en liten produktutveckling genom att droppa i lite lite ättika och sirap (lite!!!) samt 5-6 nejlikor. Vi hade nog lite för mkt vatten i från början så det kanske blir bättre smak från början med mindre vatten.

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GB:s LCHF-rödkål

Det ska inte behövas någonting extra utöver det som står i receptet! Vattnet ska i stort sett ha kokat bort när det är färdigt! Lock på kastrullen!

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: GB:s LCHF-rödkål

Kan man spara den färdiga rödkålen någon vecka eller så? T ex i tättslutande glasburk med lock så, som de produkterna man kan köpa ute i handeln.

Dom kan man ju spara riktigt länge i kylskpet utan problem, även om burken har öppnats. Förmodligen har konserveringsmedel använts samt att det tillsatta sockret med 15-20% hjälper till. Men hur är det med "GB:s"?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: GB:s LCHF-rödkål

GB:s rödkål får nog betraktas som färskvara, som vilken kokt grönsak som helst. Det är ju ingen konserv. Några dar i kylen, antar jag.

Jappe
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: GB:s LCHF-rödkål

Det blev ju bra det där, och med Ingers tillägg av litet ättika och nejlikor blev det ännu bättre.

Har någon ett bra recept på Blomkåls-mos??

Det är dessutom hög tid att fundera på ett bra alternativ till Janssons frestelse. Låt höra!

"Fat Mate"

(f d Flat Mates !)
 
Toppen