• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Denver surfplatta

F

F.d. 15776

Guest
Hej
I dag fick jag ett reklamerbjuddande från ICA om en surfplatta som inte skiulle kosta mer än 1499 kr. Fabrikatet är denver.
År det någon som vet om det är något att ha.Jag har inget behov att avända den den som navigator då jag redan har en sådan som jag är nöjd med. Vad jag vill är att kunna surfa och läsa mail och betala räkingar med den den eftersom vi kommer att tillbringa en månad i Spanien.Jag har en laptop men inför flygresan vill jag kunna spara vikt.

Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Denver surfplatta

Lägg hellre till någon tusenlapp eller två och få en platta som klarar lite mer!
Även om du inte ämnar använda plattan till navigering är GPS bra till bl.a. ställplatssökning.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Denver surfplatta

Denver är väl inte precis kända för att köra grejer som funkar..
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Denver surfplatta

Allt hänger helt på vad du ska använda den till, jag sattsade på en som har allt, köpte mig en motorola xoom 10" med alla finneser och nvidias hårdvara.
Ångrar inte en minut att jag ändå lade 4300:- på den förra julen.
Jag kör med en utan 3g å kör via min mobil så jag kan surfa med plattan.
Jag gör nära på allt med den, ser på film, kopplar upp mig på mitt hemma nätverk öch hämtar hem saker från min server m.m.
Ska du till exempel enbrat surfa på den och spela lite spel typ så du nog köpa en billigare
Variant utan att skämmas'
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: Denver surfplatta

Jag har en I-Pad och det är jättetrevligt. Inte svar på Din fråga utan endast ett tips att om du fixar med biblioteket så kan du ladda hem böcker till plattan. Är i Spanien nu och "kör" då på WIFI. Har plockat ur Sim-kortet för jag är rädd för att behöva betala en massa pengar annars. Tina
:yes:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Denver surfplatta

Jag köpte en ZTE Light V9 Androidplatta när Telia sålde ut, 995kr inkl frakt. (20110601)
Det är som en stor telefon med allt som en vanlig telefon har, tyvärr lite minne så jag få välja vad jag lägger in.
Ångrar att jag inte köpte 2 st :(
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Denver surfplatta

Jeg har en meget bra ASUS. Som jeg også enkelt setter på ett medfølgende ASUS tastatur og da blir den en liten bærbar pc. Har ikke behov for alt den leverer.. mao "overkill", men morro.....
Kona kjøpte seg en rimelig plate, husker ikke hva den het, men vi gav 1500 for den i høst, og den gjør akkurat det samme....... Og hun er veldig fornøyd.

Og selg ikke sjelen din til a..le :D

Har du andre interesser enn å sitte å se på en skjerm døgnet rundt, men vil være med på teknologi, og på nett når du er på reise, så holder en rimelig en lenge, svært lenge.......
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Denver surfplatta

Hej
I dag fick jag ett reklamerbjuddande från ICA om en surfplatta som inte skiulle kosta mer än 1499 kr. Fabrikatet är denver.
År det någon som vet om det är något att ha.Jag har inget behov att avända den den som navigator då jag redan har en sådan som jag är nöjd med. Vad jag vill är att kunna surfa och läsa mail och betala räkingar med den den eftersom vi kommer att tillbringa en månad i Spanien.Jag har en laptop men inför flygresan vill jag kunna spara vikt.

Bengt

Har köpt en sådan från ICA. Den fungerar för mig.
Den behöver ett trådlöst nätverk eller en telefon med wifi för att kunna surfa.
En dyrare har troligen bättre prestanda och inbyggd 3G/4G. Vid 3G/4G måste den ha ett simkort.

Det går att använda plattan med android-telefon som navigator se inlägg.
"GPS-koordinater Androidplatta utan GPS"
har köpt Sygic-karta till plattan.
mvh Arne B
Skulle jag köpa idag skulle jag nog köpa en med inbyggd GPS.

mvh Arne B
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Denver surfplatta

Till en platta behövs appar, simkort och inbyggd GPS!
Att satsa på billiga leksaker är meningslöst.
Appar skrivna för plattans större format finns endast till Ipad, 275000 st.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Denver surfplatta

Denver är inte alls något dåligt märke, de var ledande inom Mp3 spelare när den tiden begav sej och har gjort många bra saker till vettiga priser.
Det är med datagrejer (och telefoner) som med bilar, det är väldigt mycket samma grejer i fast namnet är annorlunda. Du får betala mycket för att den heter ett känt namn, kolla vad det är för prestanda och jämför med andra och utgå från det och inte vad den heter.
Om den skulle vara så mycket sämre skulle den inte finnas på marknaden konkurrensen är alldeles för stor för att dåliga grejer ska få något utrymme.
Lita på dej själv och som sagt kolla prestandan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Denver surfplatta

Det må vara hur som helst med kvaliten men avsaknad av 3G/4G och GPS gör den oanvändbar i en husbil. För att få det att funka måste man använda internetdelning med en smart telefon för att kunna surfa och en extra GPS-puck för att kunna navigera. Tveksamt om den kan kommunicera via blåtand.

Lägger man till någon tusenlapp slipper man krånglet med flera prylar för att få en pryl att fungera.

OBS! GPS-funktionen behövs inte enbart vid navigering!
 
Senast ändrad:

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Denver surfplatta

Hej Knarrevik,

Funderar på att köpa plattor till mina döttrar som är 5 och 8 år. Tanken med plattorna är att de ska kunna se på film, lyssna på musik, lek- & lärappar och lite spel.

Hemma har vi ett trådlöst nätverk (DOVADO TINY) som jag även tänkte ta med mig i husbilen, för att undvika att behöva skaffa abonnemang (data) till döttrarna.

Är det fortfarande en dålig idé att köpa en platta utan 3G och GPS till dem tycker du? Du skrev att GPS inte bara användes till navigering.

Tacksam för synpunkter,
/Jörgen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Denver surfplatta

Om routern har 12-voltanslutning bör det gå annars är väl det bästa i just detta fallet att internetdela från en smart telefon. Att skaffa 2 simkort kan ju bli lite dyrt även om det är kontantkort. När jag reser i Sverige brukar jag använda routerns simkort direkt i plattan men i mitt fall använder jag bara en platta.

GPS- funktionen används i de flesta appar idag vilket framgår av bifogade bild av Platstjänster. Detta är apparna från A till D så det är i själva verket ca 4-5 gånger fler appar som använder GPS i min iPad.

image.jpg

Dessutom är navigering och ställplatssökning två av de mest använda funktionerna på resande fot.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Denver surfplatta

Android har en mulighet i plasstjenesten som funker selv uten SIM og GPS, selv om denne bommer stort noen ganger :D:D - ipadressen og google sin databas. Appene selv oppdager ikke at de er blitt lurt, men en selv kan se at det tas utgangspunkt i feil geografisk sted. Her jeg sitter i Australia blir jeg plassert 500 km feil - sentralt i Sydney :wink::wink:
 
Toppen