• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

F

F.d. 25494

Guest
Hej!

Nu har vi varit husbilsägare i ett halvår :) - och vi tycker att det är ett jättetrevligt sätt att få komma ut och se sig omkring på.
Men nu har vi planer på att byta upp oss och har fått tips om en helintegrerad bil av märket Dethleffs, det är en Magic Edition I DBM Black av 2010 årsmodell.

Finns det någon av er här som är mer erfarna husbilsägare som vet något eller har några kommentarer att delge oss om denna husbil?
Är det nå´t speciellt att tänka på innan man eventuellt slår till på en sådan?

Vore jätteglad om jag fick lite feedback på detta.

M v h/ Janne & Annlo
 

Mapämi

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Torsås
HBK-Nr
4741
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Bytte i somras bort våran Dethleff A6981 -08 mot en Dethleffs Magic Edition Whit -11.
Vi har gjort en del resor och är helnöja med den. Det som jag gillar mest är motorn på 3,0 liter, det märks stor skillnad på dragvillighet, även lite lägre bränsleförbrukning.
Den vattenburna värmen gör att det blir jämnare värme och gölvvärmen är ett stort plus.
Förarhytt är mycket luftigare än i vår gamla hb.
Vi köpte husbilen hos Husvagnsexpo i Bromölla och blev väldigt bra bemötta. Som sagt vi är helnöjda .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Kolla vad den väger på en våg. Kolla sedan vilken lastvikt du får. Gör det före köp.
 
F

F.d. 25494

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

OK - tack för tipset.

Problemet är att den just nu står i Tyskland...:confused:
Ifall jag skall köpa den så ombesörjer den husbilsfirma jag köpte min nuvarande husbil hela importprocessen.

Är det vanligt att just denna modell väger "fel"?

M v h/ Janne
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Det är tyvärr mycket vanligt att vikten inte är den som finns i instrumentet. Det vanligaste är att bilarna väger mycket mer pga att tillbehör packet mm har monterats i efterskott och tagit stora delar av den redan magra lastvikten. Det är också en fråga om tolerans från tillverkaren och här
kan det också skilja upp till 5% upp och ned utan att det ger rätt till klagomål. Att köpa en bil utan vägning är mycket riskabelt om den inte har en mycket väl tilltagen lastvikt i instrumentet.
Om du blir sittande med en bil som bara har ett par hundra kilo i verklig lastvikt när den inte har normal semesterlast ombord har du en i princip värdelös bil. Den kan då tyvärr både vara omöjlig att bruka som husbil men tyvärr också mycket svår att sälja. Tyvärr finns det flera trådar på detta forum som beskriver problemet och minst en med ditt tilltänka husbilsmärke. Ett råd är därför väg före eller avstå köp. Allt annat är en stor chansning som kan ge en stor nitlott.
 
F

F.d. 5831

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Till Janne55
Om Du köper en sådan helintegrerad bör Du ha minst 4000 kg.

Jämför med en halvintegrerad, som välutrustad väger med packning och två pers 3650 kg och då måste Du ha minst 3850 kg på chassit.

Vi trivdes alldeles utmärkt med vår "Magic" black även om det ibland blev trångt framför köket när den ene ville ut från toan.

Kvaliteten är ok och då 2010 var andrahandsvärdet bra?
Lycka till
 
F

F.d. 25494

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Tack för råden, Bestliner och Marlon!

Jag tar med mig detta till handlaren :)

Tror ni att man kan "väga upp" den så mycket...?

Marlon, hur upplevde du att bilen var i övrigt - utrymmen, komfort, förbrukning etc?

Vi har en halvintegrerad Adria nu - passagerarna som sitter bakom föraren upplever det jobbigt, för att det är väldigt begränsad sikt framåt.

M v h/ Janne55
 
F

F.d. 25494

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Nu har vi till slut bestämt oss för rubricerade husbil.:p:
Detta efter era vettiga råd och synpunkter.
Tack vare dessa så fick vi husbilsfirman (Birsta Husbil) att kolla upp detta med lastvikten och komma med förslag om hur vi i så fall skulle kunna lösa detta.
I måndags blev vi kontaktade av husbilsfirman som sa att nu har det kollat upp detta med lastvikten och att det gick att "väga upp" bilen till 4.500 kg om man monterar s.k. luftbälgar bak.
När sedan Birsta Husbil faktiskt erbjöd sig att ombesörja detta inkl. typbesiktning, utan att det skulle kosta oss något mer än det pris vi talat om innan - ja, då slog vi till.:D

Vi köpte även vår första husbil från denna firma och vi kan verkligen rekommendera dem - mycket trevligt bemötande och jättefin service.

Men nu börjar jag fundera på vad detta med den nya vikten kan få för konsekvenser om vi skall resa i Europa.
Vi har båda B-kort tagna innan 1996 - kan vi med dessa bila omkring med denna 4,5 tonnare i alla europeiska länder, behövs det i så fall några speciella papper eller nå´t?

Är mycket tacksam för råd och synpunkter.

M v h/ Janne & Annlo
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Ni får bägge köra bilen (förutsatt att ni inte fått körkortet återkallat efter 1996), ni måste inte ha papper på det svenska undantaget, men det kan vara bra att ha med sig en förklaring av det på olika språk.
Sök i forumet så hittar du dessa dokument (ej aktuellt för mig med 3.5t)

Peter :)
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Tänk på att Du måste ha den svenskregistrerad för att få köra enl. undantaget. Om Du själv skall ombesörja hemtransporten så måste Du ha någon med C-kort till hjälp. Undantaget gäller EU/EEC så utanför detta område måste Du ha c-kort.
Lasse
 
F

F.d. 25494

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Tack, för kloka svar!

Hemtransporten ombesörjer husbilsfirman, så där har jag inga problem. :wink:

Skall nu leta efter någon bra länk angående "övergångsreglerna" översatt på andra språk - att skriva ut och som man kan ha med sig på resan.

M v h/ Janne & Annlo
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Hej Janne, här har du lite av vad som kan vara bra att ha med dig.
 

Bilagor

  • EU_pbII.pdf
    614,1 KB · Visningar: 185
  • EUKK.pdf
    452,2 KB · Visningar: 116
  • TyskaKK.pdf
    426,3 KB · Visningar: 106
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Det blir lite dyrare att köra i vissa länder. Glöm inte vingetten (vägaviften) i t.ex. Polen, Tjeckien, Österrike m.fl.
Det kan bli dyrt annars.

lailaouno
 
F

F.d. 25494

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Tack, alla!

Ni är helt underbara...
Känns jättebra att få ta del av er kunskap och service här i Husbilsklubben.
Jag har nämligen aldrig kört bil utomlands förut - så detta är väldigt värdefullt för mig.

M v h/ Janne
 
F

F.d. 25494

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Nu har äntligen vår husbil kommit från Tyskland till vår leverantör - den är jättefin :wink:
Nu återstår installation av luftfjädringar bak och en typbesiktning.
I sommar planerar vi så vår första europatripp - hade tänkt få besöka någon eller några vingårdar, kanske Moseldalen eller...?
Annars nöjer vi oss med vacker omgivning, gärna med sol och bad, några tips...?
Vi har tänkt oss att vara borta i ca. 3-4 veckor - tips och förslag från er mer erfarna, emottages med tacksamhet:spinny:

Vi vet ännu inte vilka veckor vi kan åka i sommar, annars hade vi kunnat undrat om någon kanske kunnat göra oss sällskap.

Ha re gott mina vänner// Janne
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Moseldalen är värt ett besök, vi försöker komma dit ofta. en ställplatz på vägen dit är Greven, som är en marina, den är väldigt fin att ligga på och deras restaurang har god och billig mat.
Hasse o Lena
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Moseldalen rekomenderas varmt. Vi har varit där de tre senaste somrarna och alltid hittat trevliga ställplatser i underbara byar. Mycket god mat och trevliga människor.:) Rhendalen är också fin och passar utmärkt att kombinera med Mosel.:) Det har vi gjort.
 
F

F.d. 50286

Guest
Sv: Dethleffs Magic Edition I DBM Black 2010

Bara och gratulera! Vi köpte vår Dethleff 7010 Esprit -11, (vår andra bil efter Hobby 690 -04) sent i höstas och har bara hunnit med ett par turer, men Dethleff är ju den "vackraste helintegrerade husbilen" så ut och kör och njut!! Vi ska själva till Kroatien i sommar!! Sen har ni ju nöjet med att sitta i timmar och gå igenom manualerna, ja det tar tid, men är ett nödvändigt nöje, som funkar bäst en vinterkväll i bilen med varmt ombonat klimat och något gott att dricka!!
God tur i framtiden!:wink:
 
Toppen