• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag om vinterdäck på tunga fordon

hilda

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Österåker
HBK-Nr
2159
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Citat från Transportstyrelsen: Utländska och svenska tunga fordon med en totalvikt på över 3,5 ton, omfattas av kravet på minst 5 millimeters mönsterdjup.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Den 1 januari 2013 ska tunga fordon ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Det har regeringen beslutat och det medför förändringar i trafikförordningen och i Transportstyrelsens föreskrifter.

2012-11-21 - Väg
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Pressmeddelande
22 november 2012
Näringsdepartementet

Vinterdäckskrav på tunga fordon
Regeringen har i dag fattat beslut om vinterdäckskrav på tunga fordon. Förändringen träder i kraft den 1 januari 2013 och innebär att alla tunga fordon som trafikerar Sverige ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar under perioden den 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. Vintertid har vi sett olyckor med långa stopp i trafiken som följd, trots att merparten av de tunga fordonen haft godkända mönsterdjup. Därför skärps nu kraven.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Den 1 januari 2013 ska tunga fordon ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Det har regeringen beslutat och det medför förändringar i trafikförordningen och i Transportstyrelsens föreskrifter.

2012-11-21 - Väg

från transportstyrelsens site
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Hur tyder man det?
5mm eller måste däcken vara märkta som vinterdäck?
MVH KEJO
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Så här skriver Linköpingsnytt.se

Vinterdäckskrav på tunga fordon
Publicerad torsdag, 22 november 2012, 13:26 av Redaktionen
Regeringen har i dag fattat beslut om vinterdäckskrav på tunga fordon. Förändringen träder i kraft den 1 januari 2013 och innebär att alla tunga fordon som trafikerar Sverige ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar under perioden den 1 december – 31 mars när vinterväglag råder. Vintertid har vi sett olyckor med långa stopp i trafiken som följd, trots att merparten av de tunga fordonen haft godkända mönsterdjup. Därför skärps nu kraven.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Från Transportstyrelsens hemsida:

Ändringen i trafikförordningen innebär att fordon med en totalvikt över 3,5 ton, det vill säga tunga lastbilar, tunga bussar och personbil klass II, ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Detta krav gäller under perioden 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag.
Kravet gäller både svenska och utländska fordon.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Den 1 januari 2013 ska tunga fordon ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Det har regeringen beslutat och det medför förändringar i trafikförordningen och i Transportstyrelsens föreskrifter.

2012-11-21 - Väg


Det är en konstig lag man har infört om det bara gäller att vinterdäck eller liknande är krav bara för drivaxlarna. Innebär det att man kan köra med sommardäck med min. 5m/m mönsterdjup på övriga hjul?
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Så ni menar att om jag har minst 5 mm mönster på däcken ska det likställas vinterdäck och då behöver jag inte köpa vanliga vinterdäck?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Det är en konstig lag man har infört om det bara gäller att vinterdäck eller liknande är krav bara för drivaxlarna. Innebär det att man kan köra med sommardäck med min. 5m/m mönsterdjup på övriga hjul?

Den tunga trafiken till Norge orsakar varje vinter enorma trafikstockningar på E6 pga sommardäck på drivaxeln, de är sällan utrustade med dubbla drivaxlar. Hur reglerna är i Norge vet jag inte men det förvånar mig att de släpps in i Vårt grannland.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Så ni menar att om jag har minst 5 mm mönster på däcken ska det likställas vinterdäck och då behöver jag inte köpa vanliga vinterdäck?

Det som är gällande regler idag för fordon med totalvikt över 3,5 ton är att man inte behöver vinterdäck, men de däck som används för vinterkörning skall ha ett mönsterdjup om minst 5 m/m. Tydligen skall detta bli ändrat 2013.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

trpt.styrelsen kommer inom kort med allmänna råd,dessa lyder i korthet:
snökedjor,slirskydd och vissa grovmönstrade däck betraktas som likvärdig utrustning till vinterdäck.Allt enligt sin hemsida
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Av det jag kunnat läsa mig till så gäller följande för ett fordon som väger över 3500kg:

Drivande axlar:
Fram till årets slut minst 5mm mönsterdjup,
efter årsskiftet vinterdäck eller likvärdig utrustning.(fortfarande minst 5mm)

Övriga axlar:
Ingen förändring dvs minst 5mm mönsterdjup.

Eftersom jag planerar att använda husbilen i vinter lägger jag på mina vinterdäck nu och har snökedjor med om det skulle behövas.

/BengtL
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Det kom i dagarna nya krav så jag har tagit bort informationen om vinterdäck.
 
Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Det som är gällande regler idag för fordon med totalvikt över 3,5 ton är att man inte behöver vinterdäck, men de däck som används för vinterkörning skall ha ett mönsterdjup om minst 5 m/m. Tydligen skall detta bli ändrat 2013.

Jag har tolkat det så att det behövs vinterdäck från och med 1
Jan 2013 vilket är ok.
 
Toppen