• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag om vinterdäck på tunga fordon

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Decker

Om du håller avstånd och har någorlunda färska dubbdäck så hinner du förhoppningsvis stanna.
I förra veckan blockerade en renhjord vägen när jag kom runt en kurva här hemma i Jämtland och jag hann nästan få stopp trots extrem halka vilket inte skulle ha lyckats utan dubbdäcken. Så låg fart när jag nådde renarna att vi kunde samarbeta för att undvika kontakt, jag kunde styra och renarna flytta lite på sig.

aake
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Helt korrekt decker!

Men om du med Din husbil står på tvären i min väg, eller än värre åstadkommer olycka pga. sommardäck i vinterväglag: :cool:
Har väl litet med lag att göra, snarare Sunt förnuft... En detalj som jag är övertygad om att du har! ;)

Vänligen, Magnus


Om en lastbil står sig på tvären spelar det nog ingen roll för den fortsatta färden vilken däckskombination man har på husbilen.:rolleyes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Utan att veta tror jag att mellan 80 till 90% av husbilarna i landet är avställda under vinterhalvåret så den återstående delen som dristar sig till att kivas på vägarna med lastbilar och andra fordon är sannolikt utrustade med vinterdäck.
Men det spelar föga roll vad jag själv har på fötterna om det står en lastbil på tvären och hindrar min framfart, det är bara att gilla läget och hoppas att väntetiden blir så kort som möjligt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Satte på dubbade vinterdäck på vår nya husbil oavsett vad lagen säger eftersom jag får ha det. Huvudsaken för mig var att åka så säkert som möjligt. Försöker planera efter väder om det går. Väderleksrapporterna har vi dock sett att de inte alltid är att lita på. Det kan ju vara ett helt annat väglag när man ska hemåt efter ett par dagars bortovaro. Har även snökedjor, sand och ordentliga snöskyfflar med. Ska bli intressant med denna husbil som har tvillingdäck (dyrt kalas med 6 vinterdäck ) och drivning bak. Har förstås likadana däck även fram. Behöver ju kunna stanna också trots halka. Ha det bra! Kör försiktigt och med bra avstånd.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Kör på rulldäck runt om, det fanns ju nästan inte vinterdäck förr
och det gick bra då med. är väl bara att köra med huvudet.
folk är för över beskyddade.
Nu får jag väl fan? men det tar jag.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Lastbilen kanske inte hade ställt sig på tvären om den hade haft dubbdäck????

Jag vet ej helt säkert men är det inte förbjudet med
dubbdäck på tyngre fordon?,
jag körde för en Norsk åkare och då hadde jag
dubbade framdäck som någon påstog var olagliga i Sverige.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Micke

Detta är länge sedan och så var det när jag hade min första tunga husbil (byggd på MB 508) från 1984.
Numera rekommenderas dubbdäck av Transportstyrelsen, men vad jag förstår inte så attraktivt för åkerinäringen eftersom ett dubbat däck inte får regummeras.

En självklarhet med dubbdäck för den som kör tung husbil i norrländska vinterförhållanden, även om det iofs skulle vara legalt att köra min fyrhjulsdrivna 5 ton Sprinter med mina grovmönstrade M+S sommarhjul.

aake
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Problemet med vinterdekk på fordon med vekt over 3500kg, jeg tenker først og fremst på lastbiler fra øst- og- syd Europa som kommer hit til Skandivavia, de har kontinentale vinterdekk som har en hårdere gummiblanding enn de nordiske. Disse dekkene er ubrukelige ved koldt vær på snø og is. 5mm profildyp betyr en del, men dekkets hardhet er vel så viktig.
Det foregår forøvrig en diskusjon her i Norge om lastebiler med boogiaksel bak skal kunne heve den bakre aksel for å øke marktrykket på den drivende akse og derved fremkommeligheten.-Utenlandske lastebiler er som regel enakslede og har derfor ikke denne muligheten. Problemet er at man da overskrider det maksimalt tillatte akseltrykk.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Nja, den filmen har jag sett på yuotub för några månader sedan.

Men läskigt är det och bärgarchaffisen finner sig snabbt
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Om jag utrustar min h-bil på 4ooo kg med dubb däck på drivhjulen alltså fram och har sommardäcken kvar där bak. Allt enligt den nya lagen.
Man ska ju ha de bästa däcken på bakaxeln. Det stämmer ju på stora lastbilar och bussar som i regel är bakhjuls drivna. Husbilar är till 90% framhjuls drivna å då blir det tokigt.
Därför anser jag lagen tokig som inte säger att det ska vara vinterdäck runt om.

:yes::wub:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Man köper husbilar för några 100000:- upp till 2-3 miljoner och "snålar" in på anpassade däck under vintern för min del handlar det mer om trafiksäkerhet och sunt förnuft än vad lagen säger.
Det är ju egentligen inte värdet på husbilen utan värdet som sitter i fordonen.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Om jag utrustar min h-bil på 4ooo kg med dubb däck på drivhjulen alltså fram och har sommardäcken kvar där bak. Allt enligt den nya lagen.
Man ska ju ha de bästa däcken på bakaxeln. Det stämmer ju på stora lastbilar och bussar som i regel är bakhjuls drivna. Husbilar är till 90% framhjuls drivna å då blir det tokigt.
Därför anser jag lagen tokig som inte säger att det ska vara vinterdäck runt om.

Så här står det på Transportstyrelsens hemsida om information om vinterdäck:

"...Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar..."

Jag vet inte hur lagen är formulerad, eller om den ovannämnda regeln är en föreskrift, men man får väl utgå ifrån att det som Transportstyrelsen skriver på deras egen hemsida är riktigt.

Johan K.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Det var ingen polak ock är det sånt före spelar det ingen roll vad du har för
däck, här är det bara riktiga piggkättingar som gäller...:confused:

Man kommer långt med fräscha dubbdäck, 4WD och antsladd. För 14 dgr sedan bjöd Motormännen på övningskörning på halkbana i Östersund och eftersom antisladdfunktionen inte går koppla ur på min nya husbil, byggd på en 5 ton Sprinter, så ville jag gärna testa gränserna. Nästan omöjligt att provocera fram en sladd trots nyspolat isunderlag, jag tvingades låsa bakhjulen med handbromsen i kurva för att kunna sladda. Däremot naturligtvis ett läge när hela bilen gled lite i centrifugalkraftens riktning när jag körde alldeles för fort, en hastighet jag aldrig kommer i närheten av på kurvig landsväg.
Skönt att veta var gränsen går. Med en lättare bil går det experimentera lite på de isvägar vi har, men på dessa just nu maxvikt 4 ton.

aake
 
K

Klaric

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Hej

Man får inte blanda dubb med sommardäck men du får ha m+s däck och bra sommar däck om du överstiger 3,5ton.
Allt denna info fick jag på bilprovningen när jag besiktigade bilen men dom kan ha fel.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Man kommer långt med fräscha dubbdäck, 4WD och antsladd. För 14 dgr sedan bjöd Motormännen på övningskörning på halkbana i Östersund och eftersom antisladdfunktionen inte går koppla ur på min nya husbil, byggd på en 5 ton Sprinter, så ville jag gärna testa gränserna. Nästan omöjligt att provocera fram en sladd trots nyspolat isunderlag, jag tvingades låsa bakhjulen med handbromsen i kurva för att kunna sladda. Däremot naturligtvis ett läge när hela bilen gled lite i centrifugalkraftens riktning när jag körde alldeles för fort, en hastighet jag aldrig kommer i närheten av på kurvig landsväg.
Skönt att veta var gränsen går. Med en lättare bil går det experimentera lite på de isvägar vi har, men på dessa just nu maxvikt 4 ton.

aake

Jo men bilen på filmen någon hänvisade till är ingen 4+4 utan en 2 axlad dragbil, det är en jäkla skillnad.;)
 
Toppen