• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fick ett infall igår!

H

hianders

Guest
Längtade så efter fläsklägg och rotmos så igår handlade vi rimmad fläsklägg som kokades igår och fick vila över natten. En kålrot inhandlades också och står nu tillsammans med morot och potatis på spisen för att bli en god rotmos.

Ni som förespråkar LCHF - vad skulle man ta istället för rotmos? Surkål? Blomkålsmos?

Inger/fru hianders

som har så svårt att "överge" den traditionella husmanskosten.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Fick ett infall igår!

Längtade så efter fläsklägg och rotmos så igår handlade vi rimmad fläsklägg som kokades igår och fick vila över natten. En kålrot inhandlades också och står nu tillsammans med morot och potatis på spisen för att bli en god rotmos.

Ni som förespråkar LCHF - vad skulle man ta istället för rotmos? Surkål? Blomkålsmos?

Inger/fru hianders

som har så svårt att "överge" den traditionella husmanskosten.

Rotmos och fläsklägg är Kungen av riktig husmanskost.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fick ett infall igår!

Naturligtvis får (ska) man fuska någon gång och rotmos måste man ju äta ibland!

Kålroten innehåller 6,4 g kolhydrater per 100g
potatisen 16,4 g kolydrater per 100 g,
så tag mer kålrot än potatis!

Har inte finnarna något bra recept på kålrotslåda?

Jappe
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Fick ett infall igår!

Surkål är inte heller fel,innehåller väldigt lite kolhydrater. Varför inte tillsammans med
lammkorv. Vrålgott.
Mvh
Fincan
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Fick ett infall igår!

Hej Inger
Köp FLÄSKARRE med ben, det är bättre tycker VI.
Blev rekomenderade av en styckare, sedan dess köper vi Fläskare när vi ska ha rotmos.
Det är mer mat på Fläskare,tästa nästa gång,om du törs lita på mig.
/Vidhem
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Fick ett infall igår!

Som gott alternativ till fläskläggen när man har rotmos kan vara rimmad bogskinka, som är mestadels rent kött så att inget går förlorat. Kokspadet från rimmad bogskinka blir även det en god vätska till moset. Mums, mums, mums....... Till denna fantastiska husmanskost så äter man förslagsvis sötstark senap.
Efter denna underbara måltid så tar man en middagsslummer på ett par timmar, för att vakna lagom till Regionala nyheter och Rapport.
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Fick ett infall igår!

Naturligtvis får (ska) man fuska någon gång och rotmos måste man ju äta ibland!

Kålroten innehåller 6,4 g kolhydrater per 100g
potatisen 16,4 g kolydrater per 100 g,
så tag mer kålrot än potatis!

Har inte finnarna något bra recept på kålrotslåda?

Jappe

Hej.

Denna låda står alltid på mitt julbord.

Kålrotslåda
Ingredienser
1,5 kg kålrot
1,5 dl grädde
4 msk smör
1 tsk salt
1 nypa(or) peppar
1 nypa(or) muskotnöt, malen

Tillagning
1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och skär kålroten i små tärningar.
Koka kålroten mjuk i lite saltat vatten. Häll av kokvattnet. Blanda i hälften av smöret, grädden, peppar, salt och muskot.Mixa slät i matberedaren.

3. Häll allt i en smord liten form. Gör toppar med en gaffel. Klicka 2 msk smör i små bitar ovanpå och grädda ca 10-15 min tills lådan får en fin färg.

Gott!!!

Leena ;)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fick ett infall igår!

Fläskkarre ska grillas eller plommonspäckas. Bogskinka är också bra att grilla, men till rotmos så ska det nog vara lägg... Ja, så tycker jag i alla fall.....
Calle
rimmat bog eller sidfläsk går åxso eller varför inte lite av varje +fläskkorv grovmalen hemjord, mest kålrot 2-3 potatisar max ...o senap :music-icon:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fick ett infall igår!

det går aldeles utmärtk att rimma karre helst med svål ,men det finns väl inte att få tag i om man inte har nån lokal slaktare att fråga , synd att det försvann ur butikerna ,nu är allt cenrtalstyckat o pkt,,nej det var bättre förr!!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fick ett infall igår!

det går aldeles utmärtk att rimma karre helst med svål ,men det finns väl inte att få tag i om man inte har nån lokal slaktare att fråga , synd att det försvann ur butikerna ,nu är allt cenrtalstyckat o pkt,,nej det var bättre förr!!
Ju förr, destu bättre
Calle
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Fick ett infall igår!

Minns med glädje förr , man startade kl 0600 och styckade upp för helgen fanns en 15-20 kalvstekar på lager när man öppnade butiken , fr Andersson kommer in ,hallå där, frun jag styckade en fin kalv i morse lade undan en stek åt dig ,hämtade en av de 20" Såld direkt, Nöjd kund kommer med blommor dagarna efter, chefen nöjd , då var man tillfreds med sig själv ,,det VAR bättre förr ialla fall ibland,hälsningar Lasse styckis,,
 

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Sv: Fick ett infall igår!

Nu blir jag hungrig när man läser Rotmos o fläsklägg jag brukar också göra hemlagad gorv till mosen är heller inte dumt. Har också en annan rätt som jag brukar göra det är oxsvanssoppa o vad god
Gunnar
HBK 3089
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Fick ett infall igår!

Så här gör jag rotmos på enkelt vis

Skär i bitar kålroten lägger i tryckokaren får koka en stund
Skalar sedan potatis o morot
Avbryter kokningen lägger i potatis, morot och överst fläskorv,värmlandskorv eller köttkorv

Får sedan koka en stund till
Smidigt enkelt

Kan man behärska lite så räcker det till två mål

Mums filibabba brukar bli att man lutar sig på kökssoffan och njuter av tillvaron

:):):)
Julle
 
Toppen