• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skrivarproblem med programvaran....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har en laserskrivare, Samsung CLX-3170. Den är ansluten via USB-port till datorn. Den har både skrivar och scannerfunktion. Den har ingen bluetooth.

Jag köpte för ett tag sedan en ny "router", en Apple Airport Express, den första versionen som kom ut.

Med den fick jag mycket bättre wi-fi i hela huset, funkar klockrent. Jag läste att man även kunde ansluta en skrivare och göra den "trådlös" via Airporten. Jag gjorde detta, och det fungerade perfekt, det funkade att skriva ut från den bärbara datorn. Men så i förrgår när jag skulle scanna ett dokument upptäckte jag att fliken för scanning var borta när jag som vanligt öppnade skrivarprogrammet. Jag har testat att uppdatera programvaran med den senaste, testat att ta bort den och lägga till den på nytt igen i systeminställningar, men nope, ingen scannerflik.

Nu tröttnade jag på detta och skulle flytta tillbaka USB:n från Airporten till datorn igen, och då går det inte att på nytt lägga till en skrivare...

Nån som har nån lösning på detta problem....?

/Ludde

Ja, nu fick jag ordning på scannerfunktionen genom att ta bort skrivaren och sedan lägga till igen, men nu är den ju ansluten via USB:n. Jag vill ju ha scannerfunktionen om den är ansluten via Airporten också.
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Tvivlar på att det finns scanningsdrivrutin till din skrivare (eller någon annan heller för den delen) i Airporten, dessvärre. Däremot finns det säkert en hel drös generic skrivardrivrutiner, varav någon uppenbarligen passar din skrivare. :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Så typiskt, man köper en grej så får man bara halva funktionen...:mad:...då har i vart fall jag inte gjort nåt fel...
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Du ska dock inte ta mitt svar som helt slutgiltigt, för jag har aldrig kört en Airport, men det är så jag skulle tro att det funkar iaf. Fast Apple har ju överraskat förr.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

En Ludde-idé poppar upp...:D...skulle det kunna vara tekniskt möjligt att splitta USB:n från skrivaren? En USB till airporten och en till datorn intill...vilket skulle möjliggöra utskrifter från fler datorer trådlöst men endast en dator med både scanner och skrivarfunktion?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Hmmm, tror det er enklere å koble skriveren til en dator og dele ut fra denne på nettet.
USB splitt er ikke triviellt - og vil knappast løse problemet for deg om du finner en som funker.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Kan du inte scanna direkt från skrivaren i stället? Eller du tappar inställningsmöjligheter?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Njae...det måste man väl göra via programvara eftersom man måste välja dpi o.s.v.. Det enda man kan göra direkt från skrivaren är att kopiera...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

OK. Jag har en CLX-3185. Den har ett menysystem som hanteras direkt från en display på skrivaren.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Skrivarproblem med programvaran....

Absolut enklast men också dyrast vore förstås att köpa en skrivare som är trådlös från grunden. Jag köpte en Canon MG5350 till nedervåningen med vilken jag kan skriva ut från iPaden, iPhonen, mammas iPhone och alla datorer i huset, samt från USB-minne/minneskort. Har också automatisk dubbelsidig utskrift, även från iOS. Scannar även trådlöst eller till USB-minne/minneskort.
Kostade mig 885 kronor på Mediamarkt.
 
Toppen