• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag en miljömarodör - eller?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

En sak verkar 100% säkert här på denna tråd.... att hålla sig till den "röda tråden" verkar helt omöjligt för vissa.... de hittar lösningar, felaktiga ursäkter misstänksamhet mot det man skriver mm.... saker som inte har med sakfrågan att göra.... så för mig är det helt omöjligt att diskutera tråden vidare.... så lycka till:spinny:

Peter & Wovi från ett skitigt Grekland
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag ser HBK:s miljöpolicy som en viljeinriktning, som du förbinder dig att följa. Det innebär dock inte att du kan välja att strunta i den av bekvämlighetsskäl. Däremot finns inte alltid förutsättningar att följa policyn, då får du agera efter eget huvud. Bakom allt det här finns däremot en miljölagstiftning. Den är i alla delar tvingande, men är begränsad till respektive land. Man kan dock aldrig hävda okunskap, om man bryter mot lagstiftning.

Sedan, om vi håller oss inom landet och vår svenska miljlagstiftning, är det vårt ansvar att planera resan så att vi kan fullgöra våra skyldigheter. Observera att detta kan inte bara bortförklars som mina talibanåsikter :), även om det är enklast, det här är normal rättspraxis.

Så man kan säga att HBK:s miljöpolicy ålägger inte oss någonting, som inte redan är reglerat i svensk lag. Tvärtom, är det en enkel och praktisk lightversion. När vi följer policyn fullgör vi våra skyldigher enligt lag och blir dessutom ett föredöme för husbilism och höjer vårt marknadsvärde.

:-/<rister

Kan Du visa en generell miljölagstiftning som förbjuder tömning av gråvatten i naturen?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Kan Du visa en generell miljölagstiftning som förbjuder tömning av gråvatten i naturen?

Det finns inte någon exakt skrivning i miljöbalken som pekar på husbilismens gråvatten. Däremot är miljöbalken tydlig med att: "avloppsvatten ska avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljö inte uppkommer. För detta ändamål skall lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras. Det är förbjudet att utan tillstånd/anmälan inrätta eller ändra sådana avloppsanordningar." Dvs har du inte en sådan godkänd avloppsanordning är du skyldig att lämna ditt avloppsvatten på avsedd plats.

Miöjöbalken är också tydlig med definitionen på avloppsvatten. Det är spillvatten och dagvatten. Spillvatten i sin tur indelas i gråvatten, eller BDT-vatten samt svartvatten.

Vidare ålägger miljöbalken individen att ta störtsta möjliga hänsyn till den miljöpåverkan man orsakar.

:-/<ister
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det framgår klart av "försiktighetsprinciperna " i miljöbalken och orenat spillvatten är naturligtvis inte tillåtet att släppa ut. Sen är det ju nu även straffbart med nedskräpning i naturen och hur man skall tolka utsläpp av avloppsvatten kan ju vara en nöt att knäcka för vårt rättsväsende.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Trådskaparen frågar oss andra
"Är jag en miljömarodör - eller?"
Mitt korta svar är JA.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Återkommer till Härryda kommun och deras råd när jag frågade om var dom vill ha mitt gråvatten:

Töm på beväxt grönyta!

- inte i diket som oftast rinner orenat ut i närmsta vattendrag - inte i dagvattenbrunnar (rinner också orenat ut i närmsta vattendrag) - inte i avloppet - vill inte behandla det i reningsverket, kostar pengar.

Det finns olika bedömningsgrunder för vem som är miljömarodör.......:cool::cool::cool:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Ur miljösynpunkt är det säkert bra, växterna tar till sig näringsämnena och organiskt material bryts ner, problemet är väl i detta fallet vilken grönyta det töms på, det är kanske inte så trevligt att komma till platsen efteråt för att sola i gräset eller låta barnen leka där.

Det som förvånar mig mest är hur man kan tycka att det är OK med både det ena och det andra bara för att det är värre på andra platser och att andra har gjort det.

Ha en bra kväll
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Trådskaparen frågar oss andra
"Är jag en miljömarodör - eller?"
Mitt korta svar är JA.

Utveckling av mitt svar:
Miljömarodörer är vi allihopa och det är, enligt mitt sätt att de det, definitivt ingen ursäkt att det finns de som är större miljömarodörer än en själv. Vi måste alla börja hos oss själva, att städa framför egen dörr sas. Det är egna samvetet som sätter gränserna.
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det finns inte någon exakt skrivning i miljöbalken som pekar på husbilismens gråvatten. Däremot är miljöbalken tydlig med att: "avloppsvatten ska avledas och renas eller tas om hand på något annat sätt så att olägenhet för människors hälsa eller miljö inte uppkommer. För detta ändamål skall lämpliga avloppsanordningar eller andra inrättningar utföras. Det är förbjudet att utan tillstånd/anmälan inrätta eller ändra sådana avloppsanordningar." Dvs har du inte en sådan godkänd avloppsanordning är du skyldig att lämna ditt avloppsvatten på avsedd plats.

Miöjöbalken är också tydlig med definitionen på avloppsvatten. Det är spillvatten och dagvatten. Spillvatten i sin tur indelas i gråvatten, eller BDT-vatten samt svartvatten.

Vidare ålägger miljöbalken individen att ta störtsta möjliga hänsyn till den miljöpåverkan man orsakar.

:-/<ister

Självklart finns det ingen speciell skrivning om just husbilars gråvatten. Skrivningen i miljöbalken som du hänvisar till avser permanenta/fasta installationer. Dvs tex en campings anläggning måste uppfylla kraven, inte jag som enskild campare. Allt annat är nog bara din egen högst personliga tolkning.

Största möjliga hänsyn i det här fallet kan lika gärna avse att du tömmer på gräsyta istället för dagvattenbrunn.
Vet att ett antal kommuner enbart avråder/förbjuder till tömning i dagvattenbrunnar och uppmanar till att använda gräsytor.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Hej alla!
Som skapare av detta ämne är jag imponerad över gensvaret på mitt inlägg som faktiskt var tänkt att vara lite ironiskt och peka på att många, särskilt politiker, silar mygg och sväljer kameler. Därför är det viktigt att alltid försöka jämföra och kvantifiera.
Diskussionen har fått en slagsida åt gråvatten; kanske för att utsläpp av sådant är direkt synligt jämfört med utsläpp av exempelvis koldioxid eller polyaromatiska kolväten i gasform. Det verkar dock som om alla i detta avseende är mycket ansvarstagande, oavsett om man är bokstavstrogen eller mera pragmatisk.
En möjlig risk på lång sikt däremot är kanske att husbilar, eller rättare sagt husbilsåkandet, kan få en opinion emot sig på grund av att det anses som en nöjesaktivitet som förbrukar mycket energi och släpper ut mycket koldioxid.
En annan sak - jag anser inte att det är juste att jämföra utsläpp eller annan miljöpåverkan mellan länder utan jämförelsen bör ske per capita. I annat fall kan ju ett land förbättra sina siffror genom att formellt dela upp dig i flera länder.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det man kan och bör göra som individ , förutom att dra sitt lilla strå till stacken som någon uttryckte det, är att försöka ta ställning till vad som är de största hoten mot miljön, globalt men även lokalt för exempelvis den sjö man badar i eller får sitt dricksvatten ifrån. Sedan försöker man påverka situationen, genom exempelvis sociala medier, kontakter med myndigheter och politiker, genom insändare, motioner, ja - möjligheterna är idag större än någonsin!
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Självklart finns det ingen speciell skrivning om just husbilars gråvatten. Skrivningen i miljöbalken som du hänvisar till avser permanenta/fasta installationer. Dvs tex en campings anläggning måste uppfylla kraven, inte jag som enskild campare. Allt annat är nog bara din egen högst personliga tolkning.

Största möjliga hänsyn i det här fallet kan lika gärna avse att du tömmer på gräsyta istället för dagvattenbrunn.
Vet att ett antal kommuner enbart avråder/förbjuder till tömning i dagvattenbrunnar och uppmanar till att använda gräsytor.


Naturligtvis är de installationer som ska omhänderta och rena vårt avloppsvatten/spillvatten/gråvatten fasta. Det finns av förklarliga skäl inte många mobila "reningsverk". Men hur kan du tro att mobilt skapande av avloppsvatten/spillvatten/gråvatten, skulle vara undantaget? Skulle det avloppsvattnet vara oreglerat? Skulle du själv då få avgöra hur du renar ditt avloppsvatten, bara för att det produceras mobilt? Att du ex själv får avgöra om det är OK att tömma ditt gråvatten på en gräsyta, eller ditt svartvatten? Resonemanget är väldigt naivt. För i så fall skulle ingen del av miljöbalken vara tillämplig på mobilt liv.

Men ser du mina inlägg eller tolkningar som något jag hittat på själv, föreslår jag att du bortser från dem. Miljöbalken ålägger oss att ta största möjliga hänsyn. Den är i grunden ett regelverk för att göra rätt. Inte i första hand något du använder för att slippa ta ditt ansvar. Däremot har all lagstiftning ett straffansvar.

:-/<rister
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Naturligtvis är de installationer som ska omhänderta och rena vårt avloppsvatten/spillvatten/gråvatten fasta. Det finns av förklarliga skäl inte många mobila "reningsverk". Men hur kan du tro att mobilt skapande av avloppsvatten/spillvatten/gråvatten, skulle vara undantaget? Skulle det avloppsvattnet vara oreglerat? Skulle du själv då få avgöra hur du renar ditt avloppsvatten, bara för att det produceras mobilt? Att du ex själv får avgöra om det är OK att tömma ditt gråvatten på en gräsyta, eller ditt svartvatten? Resonemanget är väldigt naivt. För i så fall skulle ingen del av miljöbalken vara tillämplig på mobilt liv.

Men ser du mina inlägg eller tolkningar som något jag hittat på själv, föreslår jag att du bortser från dem. Miljöbalken ålägger oss att ta största möjliga hänsyn. Den är i grunden ett regelverk för att göra rätt. Inte i första hand något du använder för att slippa ta ditt ansvar. Däremot har all lagstiftning ett straffansvar.

:-/<rister

Det enda som är naivt just nu är kopplingarna till miljöbalken och straffansvar utifrån din eviga käpphäst dvs gråvatten. Du kommer aldrig dömas till ansvar om du följer respektive kommuns rekommendation. Lugn Krister, jag bortser helt ifrån det du skriver i frågan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Det enda som är naivt just nu är kopplingarna till miljöbalken och straffansvar utifrån din eviga käpphäst dvs gråvatten. Du kommer aldrig dömas till ansvar om du följer respektive kommuns rekommendation. Lugn Krister, jag bortser helt ifrån det du skriver i frågan.

Hej igen dessibelle. Jag missförstod nog dig. Självklart går du fri om du följer kommunens skriftliga anvisningar. Sedan får vi hoppas att kommunen fullföljer sina skyldigheter. Det är inte alltid säkert. Men det är i så fall inte ditt ansvar rent juridiskt. Sedan kan man ju hoppas att ditt miljökunnande i så fall är större än kommunens. Det är aldrig förbjudet att göra rätt! :)

Det jag vände mig mot var att det skulle vara upp till individen att avgöra hur man bäst avleder eller renar avloppsvatten/spillvatten/gråvatten. Så är det givtvis inte.

Sen har du rätt i att det här blivit min käpphäst. Ganska osexigt egentligen! :)

Det beror nog mest på att det här är en fråga som husbilskollektivet får mycket stryk för. En fråga jag tycker vi sköter dåligt. Eller för att uttrycka sig i tiden, "här har vi en enorm förbättringsspotential!"

Nu ska jag sluta tjata! (För denna gången!)

:-/<rister
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag tycker det är rätt kul att vara miljömarodör. Det måste ju finnas några som gör att talibanerna får känna sig präktiga. Tänk om de inte fick utlopp för sin präktighet på detta miljövänliga och rena sätt. De kunde ju rent av spricka och sprida saker där de inte hör hemma:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag tycker det är rätt kul att vara miljömarodör. Det måste ju finnas några som gör att talibanerna får känna sig präktiga. Tänk om de inte fick utlopp för sin präktighet på detta miljövänliga och rena sätt. De kunde ju rent av spricka och sprida saker där de inte hör hemma:)

Tack Bestliner, jag gillar dig också! :D

:-/<rister

PS! Du passade på nu när jag sagt att jag lägger ner ..., din kruka! :D:D:D
 
Toppen