• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggor i bilen

F

F.d. 25418

Guest
I sommras stod jag på ett ställe där det var gott om mygg, jag hade stängt alla fönster och takluckor, dragit för alla myggnät, ändå kom det in ett hundratal av dessa blodsugare! Dom flesta var i kupen så jag antar att dom kommer in där någonstans, kanske underifrån från hjulhusen eller något. Jag har ett Ford chassi! Är det någon som har någon ide om var man ska täta?
Brolle.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i bilen

Har en kompis som hälsade på hos mig i husbilen för att fiska. Det är massor av mygg uppe i den Norrlänska naturen. Tyckte inte det var så mycket mygg i husbilen när jag var ensam. Men när han kom så var man myggbiten varje morgon. Han sa att myggen måste komma in någonstans ifrån. Vi hittade inga öppningar där de kunde komma in. När han åkte minskade myggen. Jag har insett att de sitter i kläderna och på morgonen ser man alla dessa mygg i bilen och man har massor av myggbett. Testa att ha en myggspiral så hoppas jag att ni har det myggfritt på morgonen.
Ha det
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Myggor i bilen

Åtskilliga husbilar är undermåligt myggtätade även i bodelen. Kolla friskluftsintaget, det saknas ofta myggnät där, liksom i ventilatorerna. Ofta är även takluckor och fönster otillräckligt myggtätade så till vida att myggnäten inte tätar tiilräckligt i sidled vid öppet fönster.
En del av detta går enkelt att åtgärda, men på försommaren i fjällen vill jag inte vara utan en 12V driven Sterminio, en insektsrepellator som brukar gå att köpa från KAMA Fritid och även från Clas Ohlsson. Detta är en värmeplatta som laddas med ett insektsmedel i form av en tablett. Innehåller esbiotrin., ett bekämpningsmedel i klass 3, godkänt av Kemikalieinspektionens.
I en husbil räcker det gott med en halv tablett för en hel natt och preparatet fungerar väl även vid god ventilation (öppet fönster och öppen taklucka). Insekterna väjer för doften och tvärvänder vid myggnäten, det krävs alltså inte koncentrationer som dödar myggen.

aake
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Myggor i bilen

Hej
Hade samma problem en natt när vi låg vid en sjö utanför Arjeplog, vaknade av att bilen var full med mygg, fick snabbt åka därifrån tidigt på morgonen.
Sökte felet och hittade ett par ställen som dom kunde kommit i.
Under kylskåpet sitter ett luftintag som jag "tätade" med filtermatta likaså satt det tre ventiler i taket som också tätades med en bit filtermatta.
filtermatta-filtertyper.gif

Filtermatta används oftast i industrifastigheter t.ex billackeringsverkstäder använder filtermatta.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Myggor i bilen

Vi låg i Karesuando och glodde på myggorna som kom in genom säkerhetsventilationerna i taket, köpte nätpåse till typ bh:ar för tvätt och klippte till sydde in gummiband som vi spände runt ventilationerna.
Efter det myggfritt i bilen.:D


Mvh
Pelle
 

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i bilen

Har du AC på taket? för mig kom myggen in den vägen genon vent.gallret som sitter på sidorna. Satte extra myggnät där, de befintliga nätet tätade ej 100%:mad::twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Myggor i bilen

Jag tycker att filtermattan var bra. Då kan man klippa till stycken som passar perfekt på lite olika ställen. Vi fick även in 40 mygg på toaleten ... stängd dörr.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i bilen

Hej!! I våran bil kom det in Getingar via köksfläktens rör. Så vi fick sätta ett nät i röret
sen blev det bra. Häls. Roddan
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Myggor i bilen

Har en känsla av att man drar med sig mygg som sitter på kläderna när man går in i husbilen, och sen sitter de å lurar bakom gardiner etc. tills man lägger sig och går då till attack...
Vi rör oss mycket norr om Dalälven och jag tycker inte myggen är någon större plåga, utan dessa småjävlar som kallas "svea eller svedan" dom är mindre än knotten och kryper in och igenom minsta skrymsle...
och myggolja eller annat krafs biter inte på dom.

Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Myggor i bilen

Yalla yalla

Din sentens om the bright side of life kan vara svår att ta till sig veckorna kring midsommar här hemma i Jämtlandsfjällen. Då är det högsäsong för "svean", svidknott. Visserligen brukar arten i likhet med knott inte vara så svår inomhus som vanliga myggor, men de gånger den är det kan du tryggt lita på Sterminio! 100% effektivt enligt min erfarenhet.

aake
 
F

F.d. 25418

Guest
Sv: Myggor i bilen

Någon hade ett tips om att man skulle ställa fläktvredet på återcirkulation så att all inkommande luft spärras! Jag får väl testa det.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i bilen

Köp en Sterminio med "tabletter" 220 volt (finns även sådana som drivs med 12 volt)
Finns att köpa i livsmedelsaffärer och välsorterade bensinstationer samt husvagnsförsäljare..

Det brukar snabbt bli mygg och knottfritt inomhus samt även i viss mån utomhus vid användning där.
Nödlösning är att värma en "tablett" i en delad ölburk med ett värmeljus inuti.
Luktar lite "tvål" av dessa tabletter men drivor av mygg och knott uppväger den lukten.

Lycka till!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i bilen

Kan bara hålla med Aake, Steromino funkar både hemma och i husbilen. Dom flygande blodsugarna flyr. Har använt både 220 o 12volt i många år och det fungerar. Kan sova med öppetfönster utan mygg inne, toppen...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Myggor i bilen

Hej när vi var i norrland förra sommaren hade vi samma problem. Kom på att dom kryper in på sidorna i myggnäten vid takluckorna. Det dragspelsliknande myggnätet håller inte tätt vid sidorna. Jag klippte till remsor av ett liggunderlag och petade in i kanterna. men man måste ju ta bort dom varje gång man ska stänga takluckan. Att ha helt stängt funkade inte heller, blev för varmt....
Dom kommer även in bakom kylskåpet...och knotten kommer dessutom igenom myggnätet. Nu i sommar när vi ska till norrland funderar jag på att köpa mer finmaskigt nät och sy fast kardborre i kanterna, sen klistra kardborre direkt på undersidan av takluckorna runt om och fästa dessa där. Borde funka!

/Ludde
 
F

F.d. 29945

Guest
Sv: Myggor i bilen

Jag köpte denna gasdrivna variant, Thermacell, på XL-Bygg Fresks i Funäsdalen. En gaspatron och tre tabletter räcker 12 timmar och håller myggen borta inom 20 kvadratmeter. Fungerar hur bra som helst både inne i husbilen och utanför tycker jag.
59258[1].jpg
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i bilen

Jag köpte denna gasdrivna variant, Thermacell, på XL-Bygg Fresks i Funäsdalen. En gaspatron och tre tabletter räcker 12 timmar och håller myggen borta inom 20 kvadratmeter. Fungerar hur bra som helst tycker jag.
Visa bilaga 73150

Har köpt motsvarande på Granngården och den funkar, bra när man inte har tillgång till el.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Myggor i bilen

Vi får lov att sätta press på tillverkarna! Det är uppenbart att det går bygga myggsäkert. Vår gamla Pillos var det och likaså vår nuvarande LEV (till skillnad mot vårt myggbo från Kabe). Vi har varit på resa i norra Jämtland och i södra Lappland nu sedan en vecka och inte en enda mygg har tagit sig in trots att vädret har varit sådant att vi ofta har stått med fönster och ibland även bodelsdörren öppen; myggnätskasetterna heltäta liksom myggdörren vid ingången och uppenbarligen inte heller några andra otäta vägar för odjuren.

Jag behåller dock min Sterminio eftersom vi inte sett till några svidknott under denna resa, sådana kan ta sig igenom vissa myggnät, även om näten i vår nuvarande bil ser betryggande finmaskiga ut.

Sedan i går kväll nästan myggfritt även utomhus eftersom vi njuter friska havsvindar ute vid Skagsudde vid norra delen av Höga Kusten.

aake
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Myggor i bilen

Jag köpte denna gasdrivna variant, Thermacell, på XL-Bygg Fresks i Funäsdalen. En gaspatron och tre tabletter räcker 12 timmar och håller myggen borta inom 20 kvadratm..........

Hej

Jag tittade lite på den också, såg att den rekomenderas för utomhus. Men ni använder väl den i husbilen på natten? Den verkar bra då man kan ha den utanför på bordet i kvälls-solen. Risken är ju att man kan få mygg i groggen annars :wideeyed:
 
Toppen