• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

extraljus

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: extraljus

Ungefär som på denna bild. Styrströmmen tar du från helljus kablaget.
Sedan kan du sätta en brytar på reläets jordning/minus om du vill kunna köra utan extraljus på helljuset. Då behöver du bara dra in en ledning till knappen o jorda där inne.
matningen till 30 stiftet tar du från antingen batteriet eller generatorn glöm INTE säkringen.
Denna matning skall vara av rejäl dimension, då även små spänningsfall blir betydande på 12V. Samma dimension ut till extraljusen. Se även till att jorda dessa väl till karossen.

55320091006061ce4.jpg
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: extraljus

Hej
Om du har en Fiat av nyare modell (2006-) så kan du använda dig av denna beskrivningen.

Styrström till reläet (86) kan du hämta från vänster strålkastare. Du måste montera loss strålkastarinsatsen. Rulla upp kabelhärvan som går till strålkastaren och leta reda på helljuskabeln som är svart-grå. Koppla in styrströmmen dit.
Plus till reläet(30) kan du hämta från skruven högst upp i bilden från säkringsdosan under huven. Glöm ej att säkra av denna kabel.
Se bifogad bild.
Säkringsdosa,ok.jpg
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: extraljus

Skälet till att man använder relä är att slippa spänningsfall i ledningar.

Det första man tänker på är att bara koppla de nya fjärrljusen på samma sladd som matar ordinarie helljus.
Dessa ledningar är dimensionerade för den ström dessa drar. Tillverkaren lägger inte mer pengar än nödvändigt på kabelstorlek för dessa. Koppar kostar kronor, eller Euro.
Dessutom kan det finnas säkringar som är dimensionerade för två heljuslampor.
Risk finns om man gör så att ledningarna blir överhettade och i värsta fall kan brinna.
Givetvis får man då spännningsfall, och både ordinarie heljus och fjärrljusen kommer att lysa svagare.

Ett relä är en styrd strömbrytare.
Det gäller då att få reläet att slå till när heljuset är tänt. Spolen i reläet drar mycket lite ström och matas med den ström som normalt går till ordinarie heljus.
Andra sidan på reläets spole jordas, i detta skede kan man kotrollera om det knäpper i reläet när helljuset slås till.
Vill man ha en strömbrytare för fjärrljusen kan den kopplas i på reläspolens jordning, vi klarar oss med en tråd in till panelen där denna strömbrytare då placeras. Strömbrytaren jordas vid tillslagen, bakom panelen.
Prova om reläet knäpper vid manöver av denna strömbrytare och helljus på.

Kontakterna på reläet används för att slå till och från batteriström till fjärrljusen.
Den kontakten ansluts lämpligen till batteriets pluspol direkt, via en sladdsäkring på 10 - 20 A.
Den andra kontakten skall till lamporna i fjärrljusen.

Det som nu händer är att releät drar vid helljus och slår på direktmatning från batteriet till fjärrljusen. lednigarna från batteri till relä och vidare till fjärrljusen dimensioneras med ledning av vilken effekt man har på glödlamporna i fjärrljusen, vanligen 55 W och då handlar det om c:a 5 A per fjärrljus. 2,5 mm2 är lagom om det blir måttliga längder, några meter ledning.

Återströmmen från fjärrljusens lampor matas till batteriets minuspol med direkta ledningar, oxo 2,5 mm2

Att låta återströmmen gå genom bilens plåtchassi är inte så bra.
Dels är det tunnplåt, punktsvetsade fogar, och plast den vägen. Så risk för spänningsfall finns.
Dels korrosionsrisken, plåt, skarvar, skruvar, ström plus vatten, ofta saltvatten = rost.
Använd aldrig bilens "plåtskrälle", chassi som återledare. Dra alltid en minusledning.

de
Roy
 
Toppen