• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Jag har en undran.... jag skulle starta HB:en med nycklen.... men inget hände.... jo förresten det klickade till rejält högt från motorummet.... och alla lampor på panelen tändes.... även en gul med en bil och ett lås.... Jag hörde också hur ett relä på billarmet klickade oavbrutet.... fan också tänkte jag nu har larmet ställt till det för mig och utlöst startspärren.... hur jag än gjorde så fick jag inte bort symbolen med den låsta bilen.... efter många olika försök står det plötsligt på displayn BATT...texten blinkar en stund...för att försvinna sen.... även den låsta bilen är borta.... batterispänningen mäter jag till 12,26 volt. ... Så nu undrar jag kan ett batteri dö lika snabbt som om man körde över en katt..???....jag har startat bilen fyra ggr tidigare idag utan problem.... Batteri indikatorn lyser grönt.... eller kan det vara fel på laddningen.... även om bodelsbatteriet laddas.. Bilen är en Fiat Ducato 05

Tacksam för tipps..... då jag kommer att ha svårt för att sova inatt då bilen står på en lutande plan och är orubblig

Tack på förhand
Peter & Wovi
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Hej muskatten!
Det kan vara så att det är dålig kontakt vid batteripolerna så vid högt strömuttag får du problem, när du mäter obelastat får du bra värden.
Har du möjlighet att sätta mätaren på batteriet så du ser den vid startförsök då ser du om spänningen sjunker under belastning.

Hade Lars
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Har du mätt spänninger vid startförsök, eller vilospänningen?
Ett fulladdat batteri har vilospänning ca 12,7 V
Ett halvladdat batteri har vilospänning ca 12.2 V
Ett urladdat batteri har vilospänning ca 11,7 V
Troligen är ditt batteri helt enkelt urladdat.
//W
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Kan vara dålig kontakt på jordsidan,gör rent vid jordpunkterna batteri /kaross .
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Folksam

Hej och tack för tippsen.....

Har kollat polerna och de är ok.... batterispänningen är 12,25 .....
Var i kontakt med FOLKSAM i går..... alla på den avdelning var på utbildning framm till 16.00 och då kunde jag återkomma... jag ringde 16.10 och efter en lång stund så undrade talmaskinen om jag ville bli uppringd... och det är ju en fin service..... så det ville jag ..... knappade in mitt mobilnr och fick besked av talmaskinen att de skulle ringa upp mig.... de ringer med dolt nummer och ringer två ggr sa talmaskinen..... nu har det snart gått 20 tim senn jag blev lovad av FOLKSAM att de skulle ringa upp mig.... jag väntar fortfarande på att de skall ringa mig....:wall:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Besviken på FOLKSAM

Jag körde med scootern in till Alexandroupolis för att se om jag kunde finna en FIAT verkstad.... en mil utanför, i riktning mot turkiet stannar jag och inser att här finns ingen FIAT verkstad..... men jag såg en Citoen verkstad så jag kör in till dem....Frågar de om det finns en FIAT verkstad i byn..... nää närmsta är ca100km härifrån.... och så visar han mig på FIATs hemsida vart den ligger..... jag föklarar för honom bilens problem..... de säger att de kan inte bärga en så stor bil.... men de kan komma ut i morgon bittig mellan 8-10..... jag köper detta.....då nu är jag inne på andra dygnet där jag inte kan starta motorn... men jag vill ju ha klartecken först från FOLKSAM om det är ok att en servickille kommer ut i morgon.....
Ingen från FOLKSAM har ringt upp mig i dag.... jag ringer Folksam senare i dag vi 15.45 tiden.... talmaskinen sa att min väntetid är mer än 10min..... det blev över 20 min.... Väl framme i växel säger kvinnan att de har stängt för dagen.... jag känner mig ganska besviken och förklara att jag har lämnat meddelande men ingen har ringt.... är det akut frågar hon.... Det tyckte jag att det är och sa det..... blir kopplad till en kvinna som ändå inte kan hjälpa mig då alla andra har gått för dagen..... totalt 27 min med mobilen från Grekland..... Jag tycker att FOLKSAM har förlorat sin talan här....om reparationen blir dyrare än en tänkt bärgning....FOLKSAM är tydligen väldig okontaktbar genemot sina kunder....Man kan ju undra vilken betydelse kunden har för FOLKSAM....Eller är det vi kunder som är så dumma att vi inte fattar vad FOLKSAM håller på med.:twitcy:
Näää.... det är nog dags att söka annat försäkringbolag... nu har FOLKSAM haft två chanser (se tidigare inlägg om möss och råttor) och båda ggr har det varit stora problem med komunikation....:swoon:

Varma hälsningar
Peter & Wovi
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Har du provat att knacka med en hammare på startmotorn? Vrida lite på motorn ( i med 5:an och knuffa )
Sen går det ofta att starta direkt på startmotorn genom överbygling. Men då ska man KUNNA och VETA vad man gör, anars kan det gå riktigt galet.
bosse b
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Hur har du det med bo-batteriet. Kan du lossa det och använda med startkablar?
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Exakt dessa symtom fick vi på vår bil.
Efter bärgning av (Falk Assistans inom 20 minuter) till Fiat-verkstad visade det sig att startmotorn hade bränt. Två veckor efter att garantin hade gått ut.
//Benny
 
Senast ändrad:

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Startar inte

Om du har reservnyckeln med dig så testa om den fungerar. Bara för att utesluta fel på nyckel. Noterade att du såg kontrollampa som indikerade att startspärr var aktiverad. Kan då vara styrboxproblem också iofs.

Med vänlig hälsning,

JC
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startar inte

En gissning, men ikke uvanlig er at det er en dårlig jording av motoren.
Startmotoren har en grov plusskabel direkte fra batteriet, men jordingen skjer via en kabel fra chassi og litt via andre koblinger. Klikket tyder på at innslaget fungerer, men i det det aksl brukes mye størm (dra rundt motoren) så blir motstanden på minus siden for stor.

En bivirkning av spenningsfallet ved motoren kan bli at motorstyringen og overvåkningen går i spinn - dette fører til mange merkelige feil, kontrollamper som blinker, strartsperre aktiveres og elektriske vindusheiser som går opp og ned uten videre for å nevne noe...

Når jordingen er ok så koble fra batteriet i omlag 15 min før du kobler det på igjen - dette resetter alle overvåkning systemer i bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Ohh..!!!....:yes: tack för alla fina tipps.....Jag var i går hos Citroen och de lovade att komma ut hit i dag..... jag kollade batterispänningen för en stund sen.... då hade den sjunkit till 11.46..... så nu börjar jag tror att det är batteriet.... det är ett Gel bat som säkert har suttit där sen bilen var ny (2005)..... Jag har visserligen exstrabatteri men inga startkablar :swoon:..... bodelsbatteriet är ok sen har jag ett biltema SMF 105ah som har blivit oladdat med tiden det stått i HB....och jag undrar om jag kan använda SMF-batteriet med tanke på den kraft motorn behöver i starögonblicket... och just där jag står så finns det ingen starkström 0ch jag har frågat folk som känner mig om de har laddare hemma .... men tyvärr..... så nu väntar jag på servicekillen.... och hoppas att allt löser sig..... kan säga att jag hatar att "pilla" med bilar.... men jag har lärt mig lite genom åren och genom alla fina tipps jag får här.... men en sak som jag tycker FIAT har misslyckat med.... att pluspolen sitter nästan ända in i torpedväggen och högt upp mot karosen....och sen är det nästan omöjligt att komma åt pluspolen då där sitter ett typ "kretskort" som täcker nästan hela pluspolen...... tror att jag skall göra en kraftig exstra + kabel på ca 1/2 meter som jag drar fram så den blir lättåtkommlig....så om strömproblem skulle uppstå så är det supperenkelt att koppla in ett annat batteri med starkablar... gäller bara att isolera den väl
jag återkommer så fort det har hänt något nytt.....

I dag är det mulet men ca 18+ ute

Peter & Wovi
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Enklast att prova om jordningen inte är ok är att sätta en startkabel från batteriets minuspol till godset på motorn. Fungerar det då får man leta upp jordflätan och göra rent och dra fast igen.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Tydligen är FOLKSAM lika opålitlig som en grek :msn_fingerscrossed:.....

Citroen lovade i går att komma ut i dag med en servicebil..... än har de inte kommit :wall:
Telefonisten på FOLKSAM skrev ett medellande att jag ville bli uppringd....... än har FOLKSAM inte ringt.... trotts att hon skrev att det var akut...:wall:
I Förgår talade jag in på FOLKSAMS talmaskin mitt mobilnummer..... Talmaskinen sa att de hör av sig..... än har FOLKSAM inte ringt....:wall:
Näää... jag vet snart inte om jag kan lita på någon som jag skall ha en "affär" med.... men det som skrämmer mig mest är att FOLKSAM är så norschalantta mot sina kunder :msn_fingerscrossed:.... När jag betalde min (hel) HB-försäkring kännde jag att när jag har betalt till FOLKSAM så är det bra att ha en "part" som hjälper en om olyckan skulle vara framme :msn_thumbup:..... men nu har den kännslan helt försvunnit.... och en annan kännsla har infinit sig..... hur dum :wall: får jag vara som betalar till ett företag som inte har ett dugg intresse av sina kunder :msn_devil:...tydligen inget samvete heller :msn_devil:..... inte ens ett dåligt samvete för då hade de ju hört av sig :msn_devil:.... Det är ju inte första gång jag har haft problem med FOLKSAM ang försäkringen på HB:en

Däremot är jag tacksam för alla tipps jag fått här på HB-klubben :yes:.... jag har under dagen kollat lite på bilen..... men allt jag fick var ryggvärk :msn_weird:..... så i morgon tar jag scootern och kör in till byn för att köpa ett nytt batteri.... sen kan jag bara ha förtröstan till honom där uppe att jag gjorde rätt.....och att han straffa FOLKSAM mer än vad jag gör när jag säger upp min försäkring....
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Startar inte

Om du har Folksam assistacne försäkring bärgar dom dig gratis inom 2 timmar till närmsta auktoriserade verkstad, eftersom du inte kan starta bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Jag trodde jag hadde den.... men även under räddning betalar de bärgning......
Men hur som helst .... så är inte detta det största problemet.... jag har mat och värme.... Det som är mest obehaglig är FOLKSAM norschanlans....:swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Startar inte

Såhär står det bl.a. i FOLKSAMS avtal .....
Persontransporter



61.
Om ditt fordon stulits, skadats eller fått
driftstopp betalar vi kostnader för resa till hemort
för förare och passagerare. I stället för
hemresa betalar vi kostnaden för fortsatt resa
till bestämmelseorten
om detta inte blir dyrare.
Vi betalar hemresan, dock längst till fordonets
hemort, för passagerare som inte kan
fortsätta resan därför att föraren drabbats av
olycksfall, akut sjukdom eller har avlidit.

Fordonstransporter

62.


Om ditt fordon råkat ut för skada enligt
punkt 61 betalar vi kostnader för
bärgning till närmaste lämpliga verkstad eller
reparation på platsen om detta inte blir dyrare
• transport till fordonets hemort i Sverige om
fordonet måste lämnas kvar på grund av att
förare eller passagerare drabbats av akut
sjukdom, olycksfall eller har avlidit.
Om skadan hänt utomlands kan vi också betala
hemtransport av fordonet i oreparerat skick.
Hemtransport av fordonet ska först godkännas

av oss.

Jag har märkt texst som berör mitt case....
Jag var i dag inne i Alexandroupolis och köpte ett nytt batteri.... tänkte att jag får göra jobbet själv, nu när Citroen och FOLKSAM inte hör av sig....
Att öppna motorhuven är ganska enkelt.... men sen när jag så hur trångt batteriet sitter... så tvekade jag.... men efter en stunds funderande bestämde jag mig för att prova.... minuskablarna var ju lätta att ta av... men sen kom jag till pluskabel... och det liknade inte vad jag tidigare varit med om....fullt med kablar som satt på en stor platta....Men jag började försiktigt skruva av den ena kabel efter den andre... tills jag kom till kablar som jag inte klarade av att få loss.... så jag fick lossa batteriet och dra fram det nu var ju minuskabel borta så någon kortslutning tror jag inte jag orsakar.... väl framme med batteriet så kunde jag skruva av hela plus-plattan.... och sen med mycket möda och besvär dra ut batteriet....In till Alexandroupolis och köpa ett nytt batteri... och snabbt "hem" igen....det är väldgt tur att jag har scootern för annas hade jag nog blivit permanent boende här....sen var det bara att göra allt bakvänt... i med nyckel och se om det fungerade.... Vroooommm lät det när motorn gick igång....Jag mätte spänningen på det nya vid lunchtiden då visade det 12.66.... tänkte i fall där är elproblem så försvinner strömmen under dagen.... och nu lokal tid kl 16 mätte jag igen... 12.66V.... så nu behöver jag inte oroa mig framöver....för att bilen inte startar.... inschalar :bock:

Och STORT TACK till er andra som har gett mig många kloka tipps.... som jag hoppas att jag inte behöver framöver :twitcy:

Sen återstår nu ett stort arbete med att skriva till finnansinspektionen och informera dem om FOLKSAMs arbetsmetoder.....

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Startar inte

Hejsan, om du vill a lite mer koll, så starta bilen och kolla att generatorn börjar ladda ok.
Då bör du ha något över 14Volt på mätinstrumentet med motorn igång.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen