• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Någon som vet eller kan läsa ut vilken skatt min Ambulans skulle få om/när jag registrerar den som PB2 ?

Tittar i http://www.skatteverket.se/download...kattetabeller+från+20110101+(nu+gällande).pdf
Men hittar bara upp till 3000 Kg.

Idag är den registrerad som personbil. Skatt 5442 Kr/år

Fakta årsmodell 1991, Bensin, Totalvikt 3900 Kg. Togs i bruk 1992. (för visst är det när fordonet togs i bruk första gången som räknas, inte när den ev ändrar till PB2 som gäller?)

:confused:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt?

Hmm vänta lite.

Det är ju tjänstevikten som styr skatten. I alla fall på äldre bilar?

Tjänstevikt som ambulans var 3340 Kg

Lite svårt veta vad den blir som färdig men jag kan väl gissa att det blir ungefär samma tjänstevikt.

Inte för att det är så noga vilken skatten blir. Funderar dock lite i banorna om det går att ha kvar den som personbil klass 1 istället för klass 2.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt?

Vad jag får fram, så blir det 3197kr som Pb kl. ll. Men det är nog bäst att kolla med skattemyndigheten.

Lasse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt?

Kan ju vara så att alla PB2 (och lätta lastbilar) över 3001 Kg har samma skatt, 3197 Kr. Antar att du Lasse läser tabellen så?

Kan nog vara ide att kolla med försäkringsbolag också, kan ju vara större skillnad där. :confused:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fordonsskatt?

min egen personliga tro:p

om bilen kräver en nyregistrering? ock de då kommer att stå--bodel i instrumentet,,

7900 spänn,

men så klart ja hoppas du kommer billigare undan,,

vi kan väl få reda på vilket,,,
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatt?

Ja den som lever får väl se....

Mina tidigare erfarenheter av omregistrering tex från personbil till lätt lastbil eller ombyggt fordon har det ändå varit det år som fordonet först tagits i bruk som styrt, inte när ombyggnad/omregistrering sker men det kan ju var annorlunda med den häringa CO2 skatten.
Fast hur fasinge skall de veta CO2 utsläppen på veteranbilar?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt?

Så fort staten behöver få in pengar (och det behöver den ju) så hugger man till med miljö-argumentet trots att det inte har ett dugg med miljö att göra. Det är effektivt, vem ställer sig upp och säger att de skiter i miljön.
Dieselmotorer t ex är ca 7 - 10% effektivare än bensinmotorer, ändå är de straffbeskattade.
Om man betalar +20 000:- för ett partikelfilter, får man lägre skatt då? NIX.
Om man lämnade in ett bilbattei till skroten förr i tiidan fick man någon tia för för blyet det innehöll. Nu får man betala "miljöavgift" trots att man tar vara på och återvinner innehållet.
Samma om man lämnar bilen på service. Då får man betala "miljöavgift" för oljan de tappar ut motorn. Trots att den återvinns och säljs vidare.
etc etc etc.
Och ingen protesterar. (Mer än jag)
:(
//W
 
Toppen