• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiammas garageklossar

C

cheetah1

Guest
Nån som har dom här?

1337-4-97901-009.jpg


Nån vänlig själ som kan tänka sig att mäta den markerade höjden? Vi har VÄLDIGT tight i vårat garage, så dom får inte vara för höga, men dom behövs för att fördela vikten på betongplattan och för att hindra att hjulen blir platta.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Fiammas garageklossar

Nån som har dom här?

1337-4-97901-009.jpg


Nån vänlig själ som kan tänka sig att mäta den markerade höjden? Vi har VÄLDIGT tight i vårat garage, så dom får inte vara för höga, men dom behövs för att fördela vikten på betongplattan och för att hindra att hjulen blir platta.

Köpt dom alldeles nyss. Maken säger att höjden är 20mm. Testat i dag.

Marjatta
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fiammas garageklossar

Är du säker? Det tycker jag ser lite ut.. Dom är inte 20 mm på tunnaste stället då? Jag är lite rädd för att skrapa i taket i garaget när man kör över knixen på dom.. Förbannade A/C:n sticker ju upp som en stor skorsten på taket..
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fiammas garageklossar

Hej
Du kan lätta lite på hjulet med en domkraft under bärlänken respektive bakaxeln och skjuta under plastbien från sidan.
Mvh.Klas
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fiammas garageklossar

Hej
Du kan lätta lite på hjulet med en domkraft under bärlänken respektive bakaxeln och skjuta under plastbien från sidan.
Mvh.Klas

Smart! Så långt tänkte jag inte. Bara man kommer ihåg det så man inte glömmer sig och backar ut. Får sätta en varningsskylt på växelspaken kanske.. :p
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Fiammas garageklossar

Är du säker? Det tycker jag ser lite ut.. Dom är inte 20 mm på tunnaste stället då? Jag är lite rädd för att skrapa i taket i garaget när man kör över knixen på dom.. Förbannade A/C:n sticker ju upp som en stor skorsten på taket..

Du har rätt. När du kör över lyfter du bilen 6 cm.

Ove
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Fiammas garageklossar

varför inte pallbockar??? Om man nu vill lätta på trycket, justera höjden med plyfa skivor? Men jag tror inte hjulen blir ovala på en kort tid 4-5 mån , min bil står stilla denna tid, har inte märkt något sen 2009. en tanke från mig :)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fiammas garageklossar

Min husbil står stilla fem månader på vintern och jag har aldrig märkt att de har blivit intryckta eller ovala.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiammas garageklossar

Skall man låta bilen stå en längre tid kan man förhindra att få "platta" däck genom att ha max lufttryck i däcken. Max-trycket står angivet på däcket.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fiammas garageklossar

Jag brukar åka och köra ett varv på gårdsplanen utanför garaget nån gång på vintern, har aldrig märkt av nån platthet.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Fiammas garageklossar

Det skall nog till extrem lång avställning för att deformera däcken.
Husbilar har extra förstärkta däcksidor (CP) just för att de står stilla mera än last/skåpbilar.
Titta på en husbilsfirma, inte har de avlastat däcken på sina bilar.
Men de säljer gärna tillbehör för detta!!!!

/Leif
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fiammas garageklossar

Det viktigaste är hursomhelst att fördela vikten lite, för garageplattan är egentligen inte riktigt gjord för den tyngden (10 cm enkelarmerad platta). Skulle inte tro att det är nån större fara, men man vill ju vara på den säkra sidan. Även när vi såsmåningom asfalterar uppfarten är det nog bra att skona asfalten lite, när den står ute.

Dessutom står den stilla utan handbroms, och det är ju också bra, så inte den rostar fast. Det small till rejält när jag rullade loss den när jag körde och tankade upp den i förra veckan inför avställningen, då hade den stått nån månad. Garageinfarten lutar lite, så det var tvunget.
 
Toppen