• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tänkte att här i HB-klubben finns det säkert många som har bra idéer om hur borde HB-tillverkaren gjort....

Jag har en sak jag retar mig på.... när jag rengör spisen och tar bort kastrullhållarna så droppar det smutsvatten ner i besticklådan.... så nu får jag öppna lådan var gång jag rengör spishällen.... men istället droppa det nu ner på ugnen :twitcy: så jag kommer att låta göra en aluminiumplåt som skall sättas under spishällen....

Jo en sak till Jag har en HOBBY 700 i bokinredning..... flera trädetaljer är inte bok utan ett mjukt träslag som inte tåler stötar för då blir det genast tydliga märken i träett.... här har HOBBY annvänt ett billigt mjukt träslag och bettsatt träet så att det liknar bok...:twitcy:' Kanske inte mycket att göra just nu men vill varna för dessa "bedrägerier"

En annan sak är... att orginalmattorna brytas ner av tiden (7år) skakar jag mattorna så blir det lätt revor i dem...:twitcy: Förre ägaren använde inte dem jag har använt dem i ca 2,5 år.... Så jag kommer att låta en firma framöver sy upp nya mattor...

Sängbottnarna är med träribbor.... Men HOBBY har inte monterat några "tvärgående stoppar" så med tiden blir sängbotten bredare och bredare då ribborna rätar ut sig :twitcy: Jag monterade tidigt in ett par strävor så nu håller sängbotten samma mått år efter år....

Kanske man kunde gjort en "tråd" av detta ämne.... det hade iallafall varit trevligt att få höra andras idéer...


Jag har flera saker men tänkte spara dem till senare om tråden växer.... :yes:

Kram Peter & Wovi
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Jaha du man kan undra ibland om dom som ritar har varit i en HB nån gång, på min Solifer 2011 finns det 2 kryddhyllor med plats för 2*3 burkar ,men med så låg framkant att burkarna kan hoppa ur vid ett gupp fick skarva i med en plastlist i framkant, samma dumma konstruktion på hyllor i toarummet, hälsningar lasse
 

Per&Laila

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

varför är toa tömmning under markisen på många husbilar,där är man alltid när man sitter ute, kan inte vara trevligt med SOG ventil.måste vara bättre att placera wcutrymmet någon annanstans,såg detta på många bilar på mässan.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Hej
Va är det för HB som har toaluckan på höger sida,där man sitter.??Finns det sådana HB:ar?
/Vidhem
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Hej
Va är det för HB som har toaluckan på höger sida,där man sitter.??Finns det sådana HB:ar?
/Vidhem

En snabbtitt på en husbilsfirmas annonser och det var 3 på raken:wideeyed:

Bürstner Ixeo it735 -12
Hobby Siesta T555FS -07
Dethleffs Advantage T6501 -04

/N o N
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Svaret på frågan som ställdes är N E J och åter N E J

Jag har toaluckan på höger sida har en Adria Matrix Suprem 12:a
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

varför är toa tömmning under markisen på många husbilar,där är man alltid när man sitter ute, kan inte vara trevligt med SOG ventil.måste vara bättre att placera wcutrymmet någon annanstans,såg detta på många bilar på mässan.

Har man SOG ventil så mynnar väl den ut på taket,så det är väl ingen fara att ha toa luckan på höger sida.

Bosse.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.685
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Luckan hamnar ju där toaletten finns, men om man tycker det här är ett stort problem är det väl bara att köpa en annan bil, med annan planlösning? :)
 

Per&Laila

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

vad är det som sitter på luckan?men att ha bordet vid luckan inte så mysigt
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Carthago,Niesmann, med flera har SOG redan färdigt från fabrik,tror det är dom bilar som man får utrusta med SOG i efterhand som har den på toa luckan och det kan jag hålla med om att få skitluften där man sitter är inte så trevligt.
Bosse.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Nä, det är ju lätt att konstatera att det finns brister i deras tänkande, för det kan väl inte vara medvetet i vissa fall?

¤ Om "dom" tänkte tillräckligt så skulle en trolig konsekvens bli att många av oss av oss inte skulle ha råd/vilja att köpa dessa husbilar.

¤ Att bilarna inte är riktigt färdiga när de levereras är kanske mera genomtänkt, det kan fortsätta eftersom många av oss tydligen utan att "knysta", själva rättar till uppenbara leveransbrister i samband med nybilsleveranser (pga besvär, pers kostn, mm).

¤ Att husbilars serviceschema är detsamma som för distr-bilar upprör mig mer vad avser allmän brist på servicetänkande för just husbilar som fordonsgrupp. Detta förbilligar för påbyggaren och fördyrar servicen för oss husbilister t.ex serv var 4.800 mil för nya Fiatbyggen! Inte många husbilister kör mer än 1.000 mil/år vilket innebär att serv intervallet borde ligga vid 1.000 - 2.000 mil/år!

¤ Tänkandet vad avser krockskydd, åtkomlighet för serv, mm inte särskilt utvecklat, när det gäller som ex helintegrerade husbilar - för oljepåfyllning i Bürstner Elegance av senare årsmodeller måste akrobatiska metoder/hjälpmedel tillgripas, märkligt att kunna försvåra så enkla saker!

¤ För att inte tala om de små "moderna(?) designade hel- och halvljus" som många helintegrerade bilar är försedda med, trots att ljusutbytet från dessa färdljus ofta är under all kritik (man drar sig för körning i mörker spec med våta svarta vägbanor) hur kan sådant godkännas av trafikvårdande instanser?!

/ Sorry, men massor av ytterligare synpunkter ligger kvar i en enda stor hög och "jäser", jag har nu inte ens berört vikts- & lastproblemen samt beskr av bilarna i deras resp tekniska reklam- & försäljningsspecar!
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

ja håller med dej bengt,,vi...köper en bil som är färdiglastad,,med fiat orginalchassi,,
dusch-toa-kök-garderober m.m.

detta är lasten,,finns de inte utrymme kvar? då gör vi fel som skyller på återförsäljare,,

det vi kräver? det som erbjuds? inget annat än last,,
räcker inte detta till? ja..då,,finns ju andra chassi som har ett annat läge,, som konsument tror ja vi måste bli betydligt lyhördare,,
det är ju ändå vi som godkänner objektet,,:D

ämnet,,TÄNKER HB:TILLVERKARNA,,

visst gör dom,,vi gör det inte,,ock gör vi detta,,så gör vi de för sent,,
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Att bygga en husbil är ju något av en kompromiss.
Vi vill ha plats för toa, kök, sovplatser, garderob och andra skåp m.m. och massor av önskemål betr. mycket annat.
Vi har nu vår 6:e husbil, alla har sina fördelar och nackdelar.
Jag undrar hur många av husbilskonstruktörerna som verkligen har bott i en husbil under en längre tid.
När jag en gång påpekade att det är opraktiskt med en köksbänk som är helt plan utan "kant" så svarade försäljaren att det var inte snyggt!!
Duschkaret borde ha två avlopp i "var sin ände". Om vår bil är lite lutad åt ett visst håll rinner duchvattnet ur bra men då är det inte bra i diskhon och vice versa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Noen tenker - litt!

For å spare vekt i innredningen så bruker mange fabrikker poppel-ply med folie - ser ut som riktig tre tl en støter til det.

Plate under spisen finnes og brukes av flere fabrikker, men noen sparer inn noen gram vekt her og sammen med noen €.

Toa på høyre side - no problem med den nye serien av SOG, utlufting under bilen eller over tak.

Enig med Bengt når det gjelder mini lyktene foran - Hella sine linselykter krever nesten at en setter inn Zenon for å få akseptabelt lys, spesiellt på nærlyset hvor forskrftene ikke tillater mer enn 2 lyspunkter i nesen.

For serviceintervall har jeg lest i noen instruksjonsbøker 48000 km eller ett år (Fiat norsk utgave) - dette burde være standardteksten!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

Oj.....:swoon:.... dett blev tydligen mer diskution än information om dåligt tänkande inom HB-tillverkningen....För inte kan tex en kund veta att speglarna i badrummet är en dålig konstruktion..... Jag har flera speglar som fabriken har satt samman till en stor (då väggen är böjd) det är så gott som omöjligt att förhindra vatten att komma imellan skarvarna.... med följd att kromet på baksidan av spegeln lossnar i kanterna.... Jag fixade problemet med att lägga silicon runt alla skarvar.... så nu lossnar inte "glittrett" längre.... Det är även ibland omöjlig för den "proffesionella" att se fusket... som tex listerna i min HB som är av trä och en billig och dålig kvalite.... när tillverkaren bettsar trädet så att det liknar orginalträ (Bok)... Som inredningssnickare såg jag inte "problemet"

Enligt tillverkaren HOBBY så får man inte dra i låsknappen på luckorna då de tåler inte den belastningen när man öppnar en lucka.... men hur f.. gör man med kökslådan.... Vist jag kan skruva i en exstra skruv som jag sen dra ut lådan med..... Nä här finns många dåliga TÄNKANDE inom tillverkningen av HB....

Titta på plastlisterna utanpå HOBBY HB..... med åren krymper de och jag har i dag ca -5 cm på varje sida..... Hur skall en presumtiv köpare veta och tänka på detta..???? Upps... nu blev det en diskutionsfråga.:twitcy:

Jag tror att de flesta HB har ELB:en (elboxen) under passagerarestolen..... I min HOBBY sitter de i "källaren" ..... under soffan långt in i hörnet nere i undergolvet.... Min lösning blir framöver att sätta en lucka på ytterväggen så jag i lugn och ro kan komma åt elboxen.... viserligen så får jag flytta elboxen och laddare... men där är andra väggar att sätta dem på i "källaren"...

Några här på tråden hade också problem med dåligt tänkande inom tillverkningen av HB.... och lösningar.... kanske det är detta tråden skall handla om...... :swoon:

I dag är det full storm vid medelhavet men varmt
hälsningar Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: TÄNKER HB-TILLVERKARNA.????

:twitcy: HAHAHAhahaha... den var bra och tydlig.....

Kan berätta att siliconet i dusch utrymmet där har skarvarna släppt.... säkert ingen som tänker på detta när man köper HB..... men jag har fixat problemet och lagt ny silicon....

Sen har jag upptäckt att två slangkopplingar inte var åtdragna tillräkligt.... då det började rinna vatten på golvet.... lätt fixat men det skulle gjorts på fabriken...
 
Senast ändrad:
Toppen