• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det stora myslugnet . . . .

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Även i styrelsen har det stora myslugnet gjort sitt intåg vilket får till följd att styrelsen nu arbetar i samma riktining och enligt årsmötet beslut.:)

Tyvärr har tidigare styrelser drabbats av avhopp, sjukdomar och frånvaro av annan orsak. Nuvarande styrelse har haft två fysiska möte och två telefonmöte. Trots att styrelseledamöterna bor från Vellinge i söder till Luleå i norr, Göteborg i väster och Öland i öster så har närvaron vid de fyra mötena varit 100%-ig. Och det finns inga reservationer från de mötena.

I nuvarande styrelse finns det en aktiv sekreterare som snabbt informerar om innehållet från styrelsemötena. Till sist men inte minst, en ordförande som svara på frågor som kommer in till klubben från alla håll och kanter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Det stora myslugnet . . . .

...ja, det är riktigt tradigt. Jag personligen tände inte ens på lågvattenmärket om gråvattentömning. (Till skillnad mot Ludde, som är betydligt mer lättroad på den punkten :), vilket förmodligen är ett typiskt Norrlandssyndrom..., ja Norrland är ju allt det där norr om Gislaved, men det visste ni väl redan.)

Nej, nåt nytt, ännu oupptäckt världsproblem, precis som Ted efterlyser, hade varit smaskens. Då jäklar ska ni få era fiskar varma. Det kvittar vad ni tycker då, så kommer jag att tycka precis tvärtemot och jag kommer dessutom att bevisa det!!! :D

Nej, jag tror jag somnar in igen.

:-/<rister
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Även i styrelsen har det stora myslugnet gjort sitt intåg vilket får till följd att styrelsen nu arbetar i samma riktining och enligt årsmötet beslut.:)

Tyvärr har tidigare styrelser drabbats av avhopp, sjukdomar och frånvaro av annan orsak. Nuvarande styrelse har haft två fysiska möte och två telefonmöte. Trots att styrelseledamöterna bor från Vellinge i söder till Luleå i norr, Göteborg i väster och Öland i öster så har närvaron vid de fyra mötena varit 100%-ig. Och det finns inga reservationer från de mötena.

I nuvarande styrelse finns det en aktiv sekreterare som snabbt informerar om innehållet från styrelsemötena. Till sist men inte minst, en ordförande som svara på frågor som kommer in till klubben från alla håll och kanter.
Luleå får väl representera både öst och norr:aja:
bosse b;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Är det någon som vet på ett ungefär hur många som kör året runt(ingen avställning), gissar själv 2-3% av medlemstalet.
Tommy R
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Är det någon som vet på ett ungefär hur många som kör året runt(ingen avställning), gissar själv 2-3% av medlemstalet.
Tommy R

En siffra som jag såg för ett par år sedan var mellan 8-10% (kan ju vara fel), nuförtiden så upplever åtminstone jag fler husbilar på vägarna även under den kalla årstiden...hur upplever ni andra det?

Pilot
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Det skulle vara kul att veta hur många som använder bilarna hela året och som verkligen är ute och kör.
Vad jag också undrar är hur dessa bilar mår efter en tid. Klarar bilararna saltslask och snöslask och hur håller ägarna bilarna rena. Jag kör personbil 6000 mil årligen och svär oftast över hur bilen ser ut efter några mils körning. Rostskyddet ser inte så förtroendeingivande ut och de flesta bilar har en massa plast och dyl här och där. Måste man köra en bil med glasfiber under eller klara alu och träkonstruktionerna verkligen vårt väglag. Spricker inte plasten när kyla och slasksprut sätter in. Det borde finnas historier och erfarenheter att dela här. Kan man utan att snabbt förstöra husbilen använda den hela året flera år i följd och vad måste man tänka på för att det skall fungera?:) Skulle gärna vägra vinter men vågar inte riktigt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Det är ju klart att man inte kan använda och köra husbilen på vintern - vattnet i rör och tankar fryser, plasten spricker, metalldelar rostar och trädetaljer ruttnar. Tro inte på dem som hävdar motsatsen! De vill bara lura dig i fördärvet.

Stanna hemma och mys över att du inte behöver betala de höga bränslekostnaderna! Till de aktuella och mysiga träffarna kan man väl beställa färdtjänsten?!?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Det är 3:e husbilen jag kör med, har alltid kört året runt och trivts med det.
Jag kan inte se att det skulle slita så mycket mer på bilen, det gäller ju att hålla bilen ren, jag kan "nästan" njuta av en fin vinterdag lika mycket som av en halvbra sommardag när vi är ute med husbilen vid skog och hav, tänk bara vilka fina fotomotiv man kan få dessa dagar.

Mvh
Pilot (som förmodligen kommer att köra upp till norra Finland under jul/nyår)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Det är 3:e husbilen jag kör med, har alltid kört året runt och trivts med det.
Jag kan inte se att det skulle slita så mycket mer på bilen, det gäller ju att hålla bilen ren, jag kan "nästan" njuta av en fin vinterdag lika mycket som av en halvbra sommardag när vi är ute med husbilen vid skog och hav, tänk bara vilka fina fotomotiv man kan få dessa dagar.

Mvh
Pilot (som förmodligen kommer att köra upp till norra Finland under jul/nyår)


Har du inte fel färdmedel då om du skall till norra Finland :D
Visit Finland

Bosse
 

Bilagor

  • imagesCAAUKHU5.jpg
    imagesCAAUKHU5.jpg
    7,5 KB · Visningar: 299
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Tjaa, Yallayalla, om man börjar med att köra från där jag bor....så kan man förmodligen köra med sommardäck ganska lång sträcka innan hundspannet he,he

/Pilot:D:D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Husbilen är "vinterutrustad" efter svenskt sedvanligt mönster/standard och lite till samt rostskyddsbehandlad...undrar om Vidhems super-husbil är det he,he?
;);)
Pilot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Undvik saltade vägar under vintern, då blir bilen inte smutsig och inte heller rostar den.

Detta går att ordna genom att transportera upp bilen hit till Jämtland innan vintern kommer och sedan lämna den, eller alternativt bo i den, till dess våren kommer.

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Husbilen är "vinterutrustad" efter svenskt sedvanligt mönster/standard och lite till samt rostskyddsbehandlad...undrar om Vidhems super-husbil är det he,he?
;);)
Pilot

Jag tror han använder Dalbränd trätjära till rostskyddet...

Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

En siffra som jag såg för ett par år sedan var mellan 8-10% (kan ju vara fel), nuförtiden så upplever åtminstone jag fler husbilar på vägarna även under den kalla årstiden...hur upplever ni andra det?
Pilot
Intressant fråga Pilot (8-10%), när vi har sett husbilar på vägarna så har vi noterat att de flesta(?) verkar vara på väg söderut (mest på E4/E6). Om de som vi antar "flyttar(?)" till övervintring på sydligare breddgrader som Spanien, Portugal, etc så kan man väl inte kalla det för "vinter"användning i Sverige med de ev "problem(?)" som finns med vinteranvändningen?

Vi ställde in/av bilen i dag och diskuterade då detta med vinteranvändning i Sverige och varför vi inte använder husbilen vintertid;

¤ vi vet inte vad gör man gör i ett trots allt så litet utrymme som även en större husbil "bjuder" på, när det är ex 0 -20 grad kallt ute, ev med regn/snö/kyla/få möjliga platser att stå på och trots att många säger sig ogilla att stå på campingar?

¤ om bilen är uppvärmd och man bor i den så föreställer vi oss att man inte kan undvika kondens invändigt med vid minusgrader isbark på i varje fall bilrutorna fram ... samt ofta isbark på bodels- och bildörrar, detta inträffar ju normalt även på personbilar. Att få bort inre och yttre isbark är inte det enklaste, spec då det är kallt eftersom en modern effektiv dieselmotor inte ger så mycket hjälp med detta (ex rutor/dörrar/värme)?

¤ tycker inte att det finns något positivt med att köra omkring på skitiga/saltade vintervägar ens med en personbil och naturligtvis än mindre med en husbil men det är ju vi det, kanske i brist på bättre vetande enligt andra!

¤ Med att bo i husbilen menar jag fö att verkligen använda alla faciliteter med dusch, toa, tvätt, matlagning, disk, etc ungefär som på sommaren och att inte vara knuten till bestämda platser campingar eller fast elnät mer än möjligen 1-3 dgr för fiske eller skidåkning (om man nu har sådana intressen)! Men vad/hur gör man annars, jag antar att man inte spar pengar med vinterutnyttjandet heller (hotell måste bli billigare)??

¤ Bilslitaget har Bestliner redan berört så det lämnar jag därhän, har dock samma frågeställningar som han därvidlag!

Tror att vi har och har haft husbilar under nu 10 års tid som andra husbilister betraktar som fullt användbara på vintern! Trots detta vill vi inte byta ut vårt bekväma ordinarie boende "hemma" med brasa, värme, utrymmen, etc ens mot tillfälliga boenden i husbilen under vinterperioden.
Kanske är det så illa att vi inte är "rättrogna husbilister" under "vinterns 4-5 månader (i Sverige), kanske inte ens "riktiga husbilister" men trots all husbilister (kanske tom "ganska vanliga husbilister")?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

...ja, det är riktigt tradigt. Jag personligen tände inte ens på lågvattenmärket om gråvattentömning. (Till skillnad mot Ludde, som är betydligt mer lättroad på den punkten :), vilket förmodligen är ett typiskt Norrlandssyndrom..., ja Norrland är ju allt det där norr om Gislaved, men det visste ni väl redan.)

Nej, nåt nytt, ännu oupptäckt världsproblem, precis som Ted efterlyser, hade varit smaskens. Då jäklar ska ni få era fiskar varma. Det kvittar vad ni tycker då, så kommer jag att tycka precis tvärtemot och jag kommer dessutom att bevisa det!!! :D

Nej, jag tror jag somnar in igen.

:-/<rister
Jobber du fortfarande?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Jo Relax, det är säkert som du säger att många husbilister är på väg söderut vid denna tid, men jag noterar samtidigt att en hel del ser vi även vid ställplatser runtom Skåne och Bleking där vi brukar vara.
Varför vi vinterutnyttjar vår husbil var precis som jag sade att vi även kan se det vackra i fina vinterdagar som kan ge fina uppfriskande promenader och trevliga fotomotiv om man har tur.
Kondens och fukt upplever vi inte i bilen ens när det varit som kallast, vill jag inte ha immiga rutor när vi sitter där framme så sätter jag på dieselvärmaren inga problem.
Att sedan sitta och mysa med ett glas varm glögg när mörkret faller på tycker vi oxå är mysigt på en annan plats än hemma.
Jag är bl.a pälsdjursallergiker och vi har en del vänner som har både hund och katt, ibland kan jag vistas ihop med dessa pälsbollar i ett par timmar ibland bara en halvtimme och då är det att förpassa sig ut till husbilen en stund, att ligga över hos dessa vänner med sina husdjur är totalt uteslutet så därför är vi tacksamma för att vi har vårt "egna" boende med oss.

Mvh
Pilot
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Det stora myslugnet . . . .

Hej, som trådskaparen säger om lugnet!
Gud vad trevligt att möta entusiasterna som "måssar" vid möten, dom andra nybyggarna har ju redan ställt in!!
Nä jag menar, med färre H-bilar på vägen ju fler som Vinkar, varför?
Mvh.
 
Toppen