• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhåll av batterierna i vinter

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har som vanligt tänkt ställa av bilen den 1/11 och har tidigare alltid haft tillgång till ett garage med möjlighet att underhållsladda batterierna med ständig anslutning. Så är det tyvärr inte längre och då kan man undra hur man skall undvika att behöva köpa nya batterier till våren. Förslagen jag fått varierar men det vanligaste är att koppla bort minuspolerna (ganska bökigt), då skall det inte vara några problem med att batterierna förstörs. Klarar sig verkligen batterierna ända fram till våren då kan man fråga sig?
/
Carsten
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll av batterierna i vinter

Felfria och fulladdade klarar dom sej bra. Rena är också ett pluss. I fuktigt damm blir det en del krypströmmar, som laddar ur en del.
bosse b
 
F

F.d. 11569

Guest
Sv: Underhåll av batterierna i vinter

Det sägs att så länge man har laddning kopplat till batterierna så tar dom inte stryk av kylan. Om du inte har tillgång till ström kanske detta är ett alternativ.
Solcellspanel 6 W - Jula AB

MVH Ralf
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll av batterierna i vinter

Har i snart 20 år inför vinteruppställningen gjort följande.
Laddat baterierna fulla, kopplat bort jordningen - polen.
Har fungerat förträffligt. Dom 2 bodelsbatterierna bytte jag i sommras
då hade jag haft dom i 8 år. Startbatteriet gör jag lika med, men bytts oftare.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll av batterierna i vinter

Hej
Lite tips o fakta om förvaring av batterier.

Ett fulladdat batteri fryser inte förrän vid -67° C. Ett urladdat batteri fryser redan vid -7° C. Vid nollgradigt är uttagbar batterikapacitet nere på 80%, vid -25° C endast 60%, av märkkapaciteten.

Innan batterier ställs undan för förvaring ska batteriet laddas till full syravikt. Rengör batteriet och ta om möjligt bort pluskabeln från batteriet för att undvika eventuella krypströmmar. För att få lägsta möjliga självurladdning ska alltid batterier förvaras uppladdat, torrt och så svalt som möjligt.

Lycka Till.

// Göran
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll av batterierna i vinter

Jag har i 7 år följt följande rutin: Fulladdade batterier, koppla ifrån pluspolen och se nogsamt till att sladden är helt isolerad! Ställer undan bilen i nov fram till april på en loge!

Bilen startar alltid på första försöket när den hämtas ut!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll av batterierna i vinter

Ta ALLTID för vana att koppla bort MINUSPOLEN (först).
Är man på pluspolen och rotar och kommer åt chassie e d som är jordat med verktyget så blir det kortslutning, gnistbildning och batteriet kan i värsta fall explodera. Speciellt farligt vid våta batterier som avger knallgas.
//W
 
Toppen