• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Har fått problem med laddningen från bilen laddar ej bobatterierna har haft inne den på Mercedes och dom hittade ett problem med ett relä till dragkrokselen
Relät tog dom bort och då funkar laddningen på bildelen men inte på bodelen
Mercedes påstår att dragkroken med elkopplingen är inte orginal då får påbyggaren dvs Adria fixa elfelet (kan ej annvända släp pg elfelet)
Adria säger att det är dom som monterat på dragkroken men dom vet inte vad det är för relä som ska sitta där
(jag har gett Adria beteckning och nummer på relät )
Nu har det gått en över månad sen mina problem började
Och Adria verkar inte vara särskilt intresserad att hjälpa mig med mina problem
Med denna bil Polaris SL -11
Ebl och manöverpanel har blivt bytt pg oljud men problemen kvarstår
Vad är rimlig tid för felsökning och åtgärd
Tror nog att det kan ta lång tid innan det fixat om dom klarar av det
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Laddningsproblem

Suck samma fel igen larm på 15v har haft 230v kabeln på under natten
Allt ok men när jag startar bilen så larmar panelen för överladdning:mad:
........

Hej,

Om batteriet är ordentligt kallt så är inte 15V en orimlig laddspänning.
Om det är så som Du säger, att laddspänningen styrs av CAN-systemet, då borde ett fel på laddspänningen rimligtvis indikeras på instrumentpanelen (av CAN-systemet).

Har Du provat om varningen uppträder när bilen stått inomhus i värme så att batteriet blivit uppvärmt? Skulle varningen försvinna när batteriet är varmt, då är det nog en felkonstruktion av konsolen som är problemet.

(På min Fiat Ducato har jag ingen tempkännare på batteripolen så där är laddspänningen alltid densamma, max 14.4V från generatorn och 14.0 från solcellerna.)

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsproblem

"Ursprungligen postat av anytec
Suck samma fel igen larm på 15v har haft 230v kabeln på under natten
Allt ok men när jag startar bilen så larmar panelen för överladdning:mad:"

Har du kalibrerat panelen?
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Laddningsproblem

Nu i vinter när jag har satt på laddningen visar den 14,8 ett tag sedan går den ner till 14,4. Pratade i går med min husbilshandlare om det dom skull höra med kabe i dag.jag har alltid läst att ett cyrabatteri skall max laddas med 14.4. Men batteriet kanske skall ha en knuff i börgan när det är minusgrader :rolleyes:
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Hej,

Om batteriet är ordentligt kallt så är inte 15V en orimlig laddspänning.
Om det är så som Du säger, att laddspänningen styrs av CAN-systemet, då borde ett fel på laddspänningen rimligtvis indikeras på instrumentpanelen (av CAN-systemet).

Har Du provat om varningen uppträder när bilen stått inomhus i värme så att batteriet blivit uppvärmt? Skulle varningen försvinna när batteriet är varmt, då är det nog en felkonstruktion av konsolen som är problemet.

(På min Fiat Ducato har jag ingen tempkännare på batteripolen så där är laddspänningen alltid densamma, max 14.4V från generatorn och 14.0 från solcellerna.)

Mvh Bengt

Dom har testat det på,mb verkstan
Vi har kommit fram att det enda rätta är byte av bil eller återköp
Får svar i veckan vilket,det,blir
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Nu i vinter när jag har satt på laddningen visar den 14,8 ett tag sedan går den ner till 14,4. Pratade i går med min husbilshandlare om det dom skull höra med kabe i dag.jag har alltid läst att ett cyrabatteri skall max laddas med 14.4. Men batteriet kanske skall ha en knuff i börgan när det är minusgrader :rolleyes:
Enligt verkstan ska det vara max 14,5v
Gelbatterierna tål väl inte så hög volt
Men på denna bil är det något knas i bodelen med elen
Men bilen ska bytas ut
Väntar med spänning
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Hb har kommit till återförsäljaren väntar på reghandlingar och så ska det monteras bla solceller markis osv
En tekniker på Adria påstår att Shaudt rekommendera gel batterier till deras ebl
Man ska inte annvända agm batterier till deras ebl
Kan bli olika fel bla på laddning och fel på display osv
Är det någon annan som har hört något om det ?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Hb har kommit till återförsäljaren väntar på reghandlingar och så ska det monteras bla solceller markis osv
En tekniker på Adria påstår att Shaudt rekommendera gel batterier till deras ebl
Man ska inte annvända agm batterier till deras ebl
Kan bli olika fel bla på laddning och fel på display osv
Är det någon annan som har hört något om det ?


Det där dravlet saknar grund, det är AGM ackumulatorer som gäller idag.
Men be Adria teknikern maila Shaudt om detta:)


Hoppas den nya bilen blir kanon!
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Laddningsproblem

Det kan väl inte vara möjligt att Shaudts EBL inte ska klara av AGM, de har ju stora delar av marknaden.....maila Shaudt och be om ett officiellt svar på frågan..


//mats
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Fick svar från Shaudt
Dear Customer ,

thank you for your mail.


We give a recommendation for the use of lead acid and* Gel batteries for our EBL's and chargers.

To connect an AGM battery, please talk directly to the battery manufacturer if the characteristic of our device in combination with the charging voltage and the corresponding switch position (acid or gel) for AGM's is compatible.
*
* Our*specific data,*please see* in* the manual of your device (Page 13):
*
*
Characteristic charging curve IUoU

Final charging voltage 14.3 V

Charge current 18 A in the entire mains voltage range,

electronically limited, minus the

charge current into the vehicle battery

Voltage for float charge 13.8 V with automatic switchover

New charge cycle, with battery voltage below 13.8 V

Switchover to main charging with a few seconds delay

Main charge

I

Full charge

Uo

Float charge

U

4 h with lead acid

16 h with lead gel

Time

14,3

13,8

Solar

charging V

Fig. 3 Example of the charge voltage curve with Electroblock EBL 226 b with OVP

I Main charge with maximum 18 A charging current, electronically limited,

up to final charging voltage. Start of charge also for totally discharged

batteries.

Uo Automatic changeover to full charge with constant 14.3 V. The duration

of the fully charge phase depends on the type of battery and can be

adjusted at the device:

U Automatic changeover to trickle charge with constant 13.8V. In the

trickle charge phase, the voltage at the output of the charging module

is constant.

Start of a new charging cycle by switching over to main charge, if the battery

voltage falls below 13.8 V for more than 5 seconds when loaded. Start of

charge also for totally discharged batteries. The internal charge module can

also be operated without living area battery.

For mains operation, the starter battery is also charged (with maximum

charge current of 6 A).

Maximum permitted charge current 14 A, protected with 15 A

Simultaneous loading of living area battery by alternator

Batteries connected in parallel via a cut-off relay

Cut-off voltage approx. 10.5 V

Minimum battery voltage for approx. 11.0 V

switch-on via the

12 V main switch on the

control and switch panel:




For all* AGM-type batteries please ask at the producers directly.
When the charging line and the maximum voltage of the EBL´s charger is able to charge the AGM battery in a good way, you can use the EBL without trouble on the AGM battery.
The battery producer should tell you, how to switch the battery selection switch!
The difference is just the charging time.
*

With best regards,

i. o. Udo Lang.
 
Toppen