• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Har fått problem med laddningen från bilen laddar ej bobatterierna har haft inne den på Mercedes och dom hittade ett problem med ett relä till dragkrokselen
Relät tog dom bort och då funkar laddningen på bildelen men inte på bodelen
Mercedes påstår att dragkroken med elkopplingen är inte orginal då får påbyggaren dvs Adria fixa elfelet (kan ej annvända släp pg elfelet)
Adria säger att det är dom som monterat på dragkroken men dom vet inte vad det är för relä som ska sitta där
(jag har gett Adria beteckning och nummer på relät )
Nu har det gått en över månad sen mina problem började
Och Adria verkar inte vara särskilt intresserad att hjälpa mig med mina problem
Med denna bil Polaris SL -11
Ebl och manöverpanel har blivt bytt pg oljud men problemen kvarstår
Vad är rimlig tid för felsökning och åtgärd
Tror nog att det kan ta lång tid innan det fixat om dom klarar av det
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Jag förmodar att du har EBL 220 eller 226?
I bland kan det hända att kontaktstiften/hylsorna skjuts ut "bakåt" när man pluggar i kontakterna. Kolla så alla är i rätt läge, tryck ned dom med en fin mejsel e d.
Du skall även ha en säkring (ca 50 A) på utgångarna till såväl bil- som bodelsbatterier. Kolla även dessa anslutningar. Följ de tjocka röda kablarna från EBL så hittar du dem.
//W
Hej
Jo jag har EBL 226+OVP
Har kollat alla kontakter och säkringar även kopplat lös en tunnare kabel (ca1,5)
Sitter under EBL
Allt enl en tekniker på Adria den kabeln kunde ha inverkan på driften av kylskåpet
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Tack
Men jag har själv kopplingschema
Var ut och körde en sväng då återkom problemen så bilen får åka i väg till generalagenten i morgon
Har lånehusbil under tiden så det går ingen nöd på oss
(visserligen en Fiat men det får gå ändå:)
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Fick tillbaka bilen 20/12 men nu är det fortfarande problem nu är det varning för hög laddning 15 v på alla batterierna
gel batterierna tål väl inte så högt som 15 v utan skador ?
Börjar bli läge att byta ut bilen .
+ att dom har lyckas knäcka ett spröt till tv antenn trist att dom inte säger till
+ lite andra grejer som jag ska förhandla om
 
H

hianders

Guest
Sv: Laddningsproblem

Hej anytec!
Ända sedan vår var ny (-07) har vi haft problem med laddningen av bodelbatterierna. På långresorna har vi tagit sikte på nästa elstolpe (= camping) för att sedan åka vidare och ha ström för ca tre dagar. En DC/DC-converter från CETEC skulle lösa vårt problen det vet jag, den skall monteras i vår.
Men som av en händelse (eller snarare flera) har jag lagt märke till att med kylen på gasol så laddas bo-batterierna!!!! Vi har alltid kört med kylen på 12 voltsdrift under färd för att spara gasol.
Spänningsfallet på några tiondels volt som orsakas av kylen drar ner laddningsspänningen så långt att det inte blir någon bodelsladdning att tala om. Det behövs ca 14,4 V och detta fixas med en DC/DC-pyts enl. ovan.

anytec, det här är min erfarenhet av vår bil, en Adria 660SL, som vi trivs otroligt bra med.

Hasse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsproblem

Hej anytec!
Ända sedan vår var ny (-07) har vi haft problem med laddningen av bodelbatterierna. På långresorna har vi tagit sikte på nästa elstolpe (= camping) för att sedan åka vidare och ha ström för ca tre dagar. En DC/DC-converter från CETEC skulle lösa vårt problen det vet jag, den skall monteras i vår.
Men som av en händelse (eller snarare flera) har jag lagt märke till att med kylen på gasol så laddas bo-batterierna!!!! Vi har alltid kört med kylen på 12 voltsdrift under färd för att spara gasol.
Spänningsfallet på några tiondels volt som orsakas av kylen drar ner laddningsspänningen så långt att det inte blir någon bodelsladdning att tala om. Det behövs ca 14,4 V och detta fixas med en DC/DC-pyts enl. ovan.

anytec, det här är min erfarenhet av vår bil, en Adria 660SL, som vi trivs otroligt bra med.

Hasse

Jag har monterat DRL, dvs jag slipper halvljus, bakljus och positionsljus under färd. Dessutom kör vi oftast med kylen på gasol under färd. Detta sammantaget ger en häpnadsväckande återladdning av bodelsbatteriet under tiden man kör.

:-/<rister
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har problem även om jag har laddat via 220 v hela natten så larmar panelen att jag måste ladda när jag kollar så ligger batterierna på 15 v lite för mycket
Har blivit så efter rep hos Adrias generalagent
Ska göra mätningar i morgon om kylan ger sig -30,9
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Hej anytec!
Ända sedan vår var ny (-07) har vi haft problem med laddningen av bodelbatterierna. På långresorna har vi tagit sikte på nästa elstolpe (= camping) för att sedan åka vidare och ha ström för ca tre dagar. En DC/DC-converter från CETEC skulle lösa vårt problen det vet jag, den skall monteras i vår.
Men som av en händelse (eller snarare flera) har jag lagt märke till att med kylen på gasol så laddas bo-batterierna!!!! Vi har alltid kört med kylen på 12 voltsdrift under färd för att spara gasol.
Spänningsfallet på några tiondels volt som orsakas av kylen drar ner laddningsspänningen så långt att det inte blir någon bodelsladdning att tala om. Det behövs ca 14,4 V och detta fixas med en DC/DC-pyts enl. ovan.

anytec, det här är min erfarenhet av vår bil, en Adria 660SL, som vi trivs otroligt bra med.

Hasse

Ni måste ha något fel på elektroblocket eller skiljerelät eller dess styrning. Er generator ger säkert 100 Ampere = ca 1400 Watt. Ky/frys (Tectower) drar endast ca 160 Watt (ca 13 Amp) när den går på "12 Volt".
Säg att belyning, motorstyrning, bränslepump mm drar max ca 400 Watt så blir det över 800 W (nästan 60 Amp) kvar till laddning av batterierna.
//W
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Kollade på morgonen med innkopplad 220 v hela natten hade jag 12,5v på start
Och 14,0v på bobatterierna (laddar inte startbatteri på 220v)
Körde en sväng och med motorn i gång fick jag charge larm och 15v på alla batterierna
För hög laddning eller ?
Klarar gelbatterierna 15v utan skador ?
Har ring handlaren för byte till lånebil tills vi vet vad gör med denna bil
Vi vill ha en annan bil pg många och återkommande fel
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Fick svar från min handlare han hade varit i kontakt med Adria om mina problem (sen mitten av sep-11)
Adria vill byta ut solcellsregulatorn dom mena att den kan överladda om den inte funkar som den ska + byte av ebl + disply och kablage mellan dom
Jag tror inte attt det kommer fixa mina problem med denna bil
Vad tror ni kan mina gelbatteri tagit skada av för hög volt 15v ?
Går det att mäta fram med en batteritestare eller dyl instrument
Börjar bli ganska jobbigt med ständigt fel på laddningen
Har krävt en annan bil men dom vill fortsätta repa
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddningsproblem

Gelbatterier tål inte mer än 14,4V vid 20 grader. Över detta gasar de och torkar ut så småningom. Ett belastningsprov är väl enda tillförlitliga sättet att se hur batterier mår.
Har du mätt med en extern voltmeter att det är 15V?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Japp har använt en multmeter för att kolla att displayen visar rätt
Har mätt på alla batterier
Har redan fått bytt ut det ena bobatteriet på garantin
Fattar inte vad solcellsregulatorn har med laddningen att göra nu på vintern
Tack för ditt svar
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddningsproblem

Jodå solcellsregulatorer kan ställa till det om de är av enklare typ men efter att ha läst lite mer i ditt inlägg så tror jag det är ett annat fel eller vad man ska kalla det.
Om du har kallt ute så kompenserar generatorn genom att höja spänningen och kan ge mer än 15V och det är inte mycket att göra åt.
Du borde inte ha GEL batterier när du bor i så kallt klimat utan AGM vore bättre.

En annan bättre lösning vore att montera en Ctek DS250S som laddar bodelen med rätt spänning oavsett vilken spänning generatorn lägger ut.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Solcellsregulatorn är lätt att koppla bort helt men jag tror att det är jordfel på denna bil eller glapp och dålig kontakt någonstans i bodelen
Det är ju ett jättejobb att kolla upp samtliga elkopplingar och mäta upp eftersom felet varierar kommer och går speciellt på dåliga vägar
Ctek laddaren har jag tänkt skaffa men jag väntar tills garantin har gått ut ca 6mån kvar
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Laddningsproblem

.........
En annan bättre lösning vore att montera en Ctek DS250S som laddar bodelen med rätt spänning oavsett vilken spänning generatorn lägger ut.

- och minskar laddningsströmmen som möjligt, från mer än 70 ampere till endast 20 ampere.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/510457
De andra problem, orsakas inte av generatorn eller allmänt laddning.
Måsta kollas på stället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

En annan bättre lösning vore att montera en Ctek DS250S som laddar bodelen med rätt spänning oavsett vilken spänning generatorn lägger ut.


Jeg vil fraråde å montere en Ctek D250S DCDC på en slik måte at den forsyner bodelen med strøm når man kjører. Den kan avgi for høy spenning til komponenter i bodelen, som kan skades.

Monter Ctek DCDC laderen sist i ladelinjen fra motoren, mao som siste komponent før bodel batteri. Da vil generator spenningen forsyne med korrekt spenning i hele anlegget og bodelen, men DCDC laderen vil sørge for optimal batteri spenning/lading ved kjøringen.
 
Toppen